CHOSUN

초등학생을 위한 원격 화상 영어 교육에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
최민정
Issued Date
2010
Keyword
화상영어
Abstract
The purpose of this research is to suggest an effective video conferencing model for English education of elementary school students in rural areas while analyzing the results of one on one video conferencing with a helper and without a helper.
The central questions guiding this research were as follows:
First, how does video conferencing with a helper effect English language acquisition in elementary classes?
Second, how does video conferencing with a helper effect elementary school students' satisfaction?
Third, how does video conferencing with a helper effect elementary school students' confidence, interest, value, and anxiety about English?
The subjects of this study were 60 students from six different public elementary schools in Kunsan. The subjects were separated into two groups as an experimental group and a control group. The experimental group is taught via video conferencing with a helper and the control group without a helper. Quantitative research methods are used in this study. At the beginning and after the completion of the study, the same survey and English proficiency test are conducted, and the results are as follows:
First, video conferencing instruction with a helper is more effective for elementary school students than the one without a helper, revealing that the average score of the students who had video conferencing instruction with a helper is higher than the average score of the students who had video confercning instruction without a helper.
Second, the students who had video conferncing with a helper are satisfied with the education more than the students who had video conferencing without a helper.
Third, the students who had video conferencing with a helper had higher confidence, interest, and value about English language and less anxiety than the students who had video conferencing without a helper.
In conclusion, this research suggests that the presence of a helper is essential for effective English education for elementary school students in rural areas, using video conferencing.
Alternative Title
A Study on Video Conferencing for Elementary School Students in English Education
Alternative Author(s)
Choi, Min Jung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
염규을
Awarded Date
2010-08
Table Of Contents
ABSTRACT xi

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 필요성 및 목적 1
제 2 절 연구 문제 3
제 3 절 용어 정의 4
1. 컴퓨터 매개 의사소통 4
2. 화상 교육 5
3. 헬퍼 5

제 2 장 이론적 배경 6
제 1 절 멀티미디어와 제 2 언어 습득 6
1. 멀티미디어의 교육적 효과 6
2. 멀티미디어와 구성주의 7
3. 구성주의 기반 영어 학습 원리 8
제 2 절 원격 화상교육 10
1. 원격 화상교육의 정의 10
2. 원격 화상교육의 종류 11
가. 스튜디오형 화상교육 11
나. ISDN형 화상교육 12
다. 인터넷 기반 화상교육 12
라. 일대일 방식의 화상교육 12
마. 일대다인 방식의 화상교육 13
3. 원격 화상교육의 장단점 13
제 3 절 원격 화상교육과 관련된 선행연구 14
제 3 장 연구방법 18
제 1 절 연구 대상 18
제 2 절 연구 모형 및 가설 18
1. 연구 모형 18
2. 연구 가설 19
제 3 절 원어민 교사 선정 20
제 4 절 연구 측정 도구 22
1. 영어 능력 평가 23
2. 일대일 원격 화상교육에 필요한 장비 및 컴퓨터 시스템 구성 25
3. 화상교육 교실 구성도 27
제 5 절 연구 절차 29
1. 실험 연구 시행 절차 29
2. 실험 처지 30
가. 교육 모형 설정과 내용 31
(1) 도입단계 31
(2) 전개단계 31
나. 교재의 내용 35

제 4 장 분석결과 38
제 1 절 자료수집 및 표본의 특성 38
1. 자료수집 38
2. 표본특성 38
제 2 절 측정도구 검증 40
1. 타당도분석 40
2. 신뢰도분석 42
3. 상관관계분석 43
제 3 절 특성별 차이 분석 45
1. 기술통계 45
2. 교차분석 47
가. 영어공부시작 47
나. 영어공부를 하는 이유 48
다. 영어권 생활경험 49
라. 수업시간외 영어학습 50
3. 특성별 차이분석 50
가. 성별에 따른 T-검정 51
나. 학년에 따른 차이분석 51
다. 영어공부 시작에 따른 차이분석 52
라. 영어공부를 하는 이유에 따른 차이분석 54
마. 수업시간외 영어 학습 시간에 따른 차이분석 55
제 4 절 집단별 분석 57
1. 연구대상의 사전사후평가 57
가. 실험집단의 사전사후평가 57
나. 통제집단의 사전사후평가 58
2. 집단별 차이분석 59
가. 자신감 59
나. 흥미도 60
다. 가치인식 60
라. 불안감 61
마. 관심도 61
바. 만족도 62
제 5 절 분석결과 논의 63
1. 특성별 차이분석 63
2. 집단별 차이분석 64

제 5 장 결론 66
제 1 절 연구 결과 요약 66
제 2 절 제언 68
제 3 절 연구의 제한점 69

참 고 문 헌 70

부록 74
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
최민정. (2010). 초등학생을 위한 원격 화상 영어 교육에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15301
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240288
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.