레슬링 훈련방법이 중학교 레슬링 선수들의 체력과 신체구성에 미치는 영향
- Author(s)
- 배종찬
- Issued Date
- 2009
- Abstract
- 레슬링선수를 대상으로 무선표집(random sampling)하여 1일 1회 훈련집단(오후운동) 6명, 1일 2회 훈련집단(새벽운동과 오후운동) 6명으로 선정하였다. 각 실험군에 경량급 3명, 중량급 3명으로 구분하여 배치하였다. 1일 1회운동집단(n=6), 1일 2회운동집단(n=6)의 훈련은 4주간 실시하여 평균과 표준편차를 산출하고, 두 집단 간의 운동 전․후 간에 차이를 알아보기 위해 t-test를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다.|The subjects of this study were boy wrestlers attending C middle school in G metropolitan city. The once a day training group(afternoon exercise)(n=6) and the twice a day training group(dawn and afternoon exercise)(n=6) were selected using random sampling. Each group had 3 lightweights and 3 heavyweights. The training of two groups was conducted for 4 weeks and then mean and standard deviation were calculated. The paired sample t-test was used to analyze the difference of pre- and post-exercise and the independent sample t-test was conducted to examine group difference. Finally the following results were obtained.
- Alternative Title
- Effects of Wrestling Training Methods on Physical Fitness and Body Composition in Middle School Wrestlers
- Alternative Author(s)
- Bae, Jong-Chan
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 체육교육
- Advisor
- 서영환
- Awarded Date
- 2010-02
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 3
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 가설 3
4. 연구의 제한점 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 체력의 개념 5
1) 체력의 요소별 개념 6
(1) 근력 6
(2) 근지구력 6
(3) 전신지근력(심폐지구력) 7
(4) 유연성 7
2. 신체구성 8
1) 체지방 9
2) 체수분량 10
3) 제지방량 11
4) 단백질 12
Ⅲ. 연구방법 13
1. 연구대상 13
2. 실험방법 및 절차 13
3. 운동프로그램 16
4. 자료처리방법 18
Ⅳ. 연구결과 18
1. 체력의 변화 18
2. 신체구성의 변화 20
Ⅴ. 논 의 22
1. 체력의 변화 22
2. 신체구성의 변화 23
Ⅵ. 결론 24
참고문헌 26
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 배종찬. (2009). 레슬링 훈련방법이 중학교 레슬링 선수들의 체력과 신체구성에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15191
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239314
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2010-01-25
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.