CHOSUN

헬스클럽의 서비스품질과 서비스공정성이 고객애호도에 미치는 영향

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Author(s)
주명일
Issued Date
2009
Abstract
ABSTRACT

Effects of Service Quality and Service Justice on Customer Loyalty in Fitness Centers



Ju, Myung-il

Advisor : Prof. chae hun Song Ph D.

Major in Physical Education

Graduate School of Education. Chosun University


The study is significant in examining service quality required by customers which can enhance customer loyalty and correct justice process of service between the management and customers in fitness centers and providing empirical materials which can gain management efficiency and competition superiority of fitness centers which are placed on competitive environment through acquisition and utilization of a variety of materials.
The subjects of this study were fitness club customers residing in G metropolitan city in 2009. The questionnaire survey was conducted with a total of 500 customers, 50 to two fitness centers from each of five districts by self-administered personal interview using a convenience sampling method. 464 effective samples were analyzed using SPSS 12.0 and finally the following conclusion was drawn.

First, the difference in perceived service quality among fitness center customers was analyzed according to demographic characteristics. There was a statistically significant difference in responsiveness, assurance, and empathy for age; in empathy for education; in responsiveness for monthly mean income; in responsiveness, assurance, and empathy for professional group in occupation; and in tangibility, responsiveness, and empathy for experience. The highest perception groups were found as the 20-29 years group for age; the university graduates for education; the < 2 million Korean won group for monthly mean income; and the 6 months ~ 1 year user group for experience.
Second, the difference in perceived service justice was analyzed according to demographic characteristics. There was a statistically significant difference in distributive justice for age; in distributive justice, interactional justice, and procedural justice for the professional group in occupation; and in distributive justice, interactional justice, and procedural justice for experience. The highest perception groups were found as the 20-29 group for age; the professional group for occupation; and the 6 months ~ 1 year user group for experience.
Third, in the correlation analysis between service quality and customer loyalty and between service justice and customer loyalty in fitness centers, a positive correlation was found in all factors.
Fourth, as a result of analyzing the effects of service quality on customer loyalty in fitness centers, as reliability, responsiveness, assurance, and empathy became higher, behavior loyalty was increased; as tangibility, assurance, and empathy became higher, attitude loyalty was increased; and as tangibility and assurance became higher, perception loyalty was increased.
Finally, as a result of analyzing the effects of service justice on customer loyalty in fitness centers, as distributive justice, interactional justice, and procedural justice became higher, behavior loyalty was increased; as distributive justice and interactional justice became higher, attitude loyalty was increased; and as distributive justice, interactional justice, and procedural justice became higher, perception loyalty was increased.
Alternative Title
Effects of Service Quality and Service Justice on Customer Loyalty in Fitness Centers
Alternative Author(s)
Ju, Myung-il
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
송채훈
Awarded Date
2009-08
Table Of Contents
목 차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 5
3. 연구모형 6
4. 연구의 가설 7
5. 연구의 제한점 9

II. 이론적 배경 10
1. 헬스클럽의 개념 및 특성 10
1) 헬스클럽의 개념 10
2) 헬스클럽의 정의 11
3) 헬스클럽의 특성 12
2. 서비스품질 15
1) 서비스 개념 15
2) 서비스 품질의 결정요인 19
3) 서비스 품질의 측정과 평가 21
3. 서비스 공정성 24
1) 서비스 공정성의 개념 24
2) 서비스 공정성의 분류 26
4. 고객애호도 30
1) 고객애호도의 정의 30
2) 고객애호도의 분류 32

III. 연구방법 및 절차 36
1. 연구대상 36
2. 조사도구 37
3. 조사도구의 타당도와 신뢰도 39
1) 타당도검증 39
2) 신뢰도 분석 43
4. 자료처리 44

IV. 결 과 45
1. 인구통계학적 특성에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 45
1) 성별에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 45
2) 연령에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 46
3) 학력에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 47
4) 월평균 가정수입에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 48
5) 직업에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 49
6) 이용경력에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 51
7) 이용회수에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 52
2. 인구통계학적 특성에 따른 서비스공정성 인식 차이 53
1) 성별에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 53
2) 연령에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 54
3) 학력에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 55
4) 월평균 가정수입에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 56
5) 직업에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 57
6) 이용경력에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 59
7) 이용회수에 따른 헬스클럽 서비스공정성 인식 차이 60
3. 헬스클럽 이용자의 서비스품질과 서비스공정성 그리고 고객애호도 간의 상관관계 61
1) 서비스품질과 고객애호도 간의 상관관계 61
2) 서비스공정성과 고객애호도 간의 상관관계 62
4. 헬스클럽 이용자의 서비스품질이 고객애호도에 미치는 영향 63
1) 서비스품질이 행동적애호도에 미치는 영향 63
2) 서비스품질이 태도적애호도에 미치는 영향 64
3) 서비스품질이 인지적애호도에 미치는 영향 65
5. 헬스클럽 이용자의 서비스공정성이 고객애호도에 미치는 영향 66
1) 서비스공정성이 행동적애호도에 미치는 영향 66
2) 서비스공정성이 태도적애호도에 미치는 영향 67
3) 서비스공정성이 행동적애호도에 미치는 영향 68

V. 논 의 69
1. 인구통계학적 특성에 따른 헬스클럽 서비스품질 인식 차이 69
2. 인구통계학적 특성에 따른 서비스공정성 인식 차이 72
3. 헬스클럽 이용자의 서비스품질과 서비스공정성 그리고 고객애호도 간의 상관관계 73
4. 헬스클럽 이용자의 서비스품질이 고객애호도에 미치는 영향 74
5. 헬스클럽 이용자의 서비스공정성이 고객애호도에 미치는 영향 76

VI. 결론 및 제언 78
1. 결론 78
2. 제언 80
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
주명일. (2009). 헬스클럽의 서비스품질과 서비스공정성이 고객애호도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15170
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000238521
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-08-04
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