CHOSUN

포지션별 축구선수의 신체활동량과 칼로리 소비량 비교

Metadata Downloads
Author(s)
서문학
Issued Date
2009
Abstract
ABSTRACT


Comparison of Physical Activity with Calorie Consumption in Each Position of Soccer Players

Seo, Moon Hag
Advisor : Prof. Won, Young-Doo, Ph. D.
Department of Physical Education,
Graduate School of Chosun University

The study is 28 high school and 15 college soccer players were selected as the subjects and the measurement of physical activity and calorie consumption was conducted on the basis of the results of 12 games using Life Corder. Finally the following results were obtained.
1. Physical activity and calorie consumption by position was compared associated with education. As a result, high school players showed more physical activity in forwards, midfielders, defenders, and goalkeepers. calorie consumption by high school players showed much calorie consumption in midfielders, defenders, and goalkeepers, whereas college players showed much calorie consumption in forwards, and there was a statistically significant difference in forwards and goalkeepers.
2. Physical activity and calorie consumption between positions was compared. For high school players, much calorie consumption was found in physical activity for midfielders and in calorie consumption of physical activity for defenders, and there was a statistically significant difference in physical activity. For college players, much calorie consumption was found in physical activity for midfielders; in calorie consumption for forwards; and in total calorie consumption of physical activity for defenders, and there was a statistically significant difference in physical activity.
3. Physical activity time was compared by education associated with the intensity of games. While high school players showed high physical activity time in moderate and vigorous, college players showed high physical activity time in light. High school players showed physical activity time in the oder of moderate, vigorous, and light, whereas college players showed high physical activity time in the order of light, moderate and vigorous.
4. Physical activity time was compared between positions associated with the intensity of games. For high school players, goalkeepers showed the physical activity time of vigorous in light and moderate. but forwards, in vigorous, and there was a statistically significant difference in moderate and vigorous.
Alternative Title
Comparison of Physical Activity with Calorie Consumption in Each Position of Soccer Players
Alternative Author(s)
seo moon hag
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
원영두
Awarded Date
2009-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
I. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 3
C. 연구가설 4
D. 용어의 정의 6
E. 연구의 제한점 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
A. 신체활동과 에너지 소비 7
1. 신체활동의 중요성 7
2. 신체활동과 건강 8
3. 칼로리 소비량 9
B. 신체활동 평가방법 9
1. 직접측정법 10
2. 간접측정법 11
3. 신체활동 목록(physical activity compendium) 16
C. 축구선수의 포지션별 체력 및 체격 특성 19
D. 축구 경기 중 에너지 시스템의 특성 21
1. 축구선수의 포지션별 에너지 시스템 특성 21
2. 축구선수의 유산소성 에너지 시스템에서 지방과 혈당의 사용 및 무산소성효소의 포지션별 차이 24
E. 최근 신체활동 연구 26
1. 국내․외 신체활동 관련연구 26
2. 선행연구 문제점 27

Ⅲ. 연구 방법 31
A. 연구 대상 31
B. 신체활동량 및 에너지 소비량 측정을 위한 연구절차 31
1. 신체활동량 및 에너지 소비량측정 32
C. 자료 처리 33

Ⅳ. 연구결과 34
A. 고교 및 대학선수의 포지션별 신체활동량 및 칼로리 소비량 34
1. 고교 및 대학선수의 포지션별 신체활동량 34
2. 고교 및 대학선수의 포지션별 전체 칼로리 소비량 35
3. 고교 및 대학선수의 포지션별 신체활동 칼로리 소비량 36
B. 고교 및 대학선수의 포지션별 신체활동량 및 칼로리 소비량 비교 38
1. 고등학교선수의 포지션별 신체활동량 및 칼로리 소비량 비교 38
2. 대학교선수의 포지션별 신체활동량 및 칼로리 소비량 비교 39
C. 고교 및 대학선수의 경기 시 운동 강도에 따른 신체활동시간 41
D. 고교 및 대학선수의 포지션 간 경기 시 운동 강도에 따른 신체활동시간 42
1. 고등학교 포지션 간 경기 시 운동강도에 따른 신체활동 시간 42
2. 대학교 포지션 간 경기 시 운동강도에 따른 신체활동 시간 43

Ⅴ. 논 의 45

Ⅵ. 결론 및 제언 47
A. 결 론 47
B. 제 언 49

참고문헌 50
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
서문학. (2009). 포지션별 축구선수의 신체활동량과 칼로리 소비량 비교.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15167
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000238502
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-08-04
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.