CHOSUN

중학교 수학의 지도상의 유의점에 관한 연구 -방정식 단원을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
최순진
Issued Date
2008
Abstract
In this thesis, we study a history and a definition in the equation units of the middle school.
It is important to grasp the substance of the mistakes in order that the students study efficiently.
We confirm the error patterns of the problem solution in the reference materials. When the students solve the problem in the equation units, we expect the mistakes and present the note of teaching method.
Alternative Title
A Study on the Note of Teaching Method of Mathematics in the Middle School - Focus on the Units of Equation
Alternative Author(s)
Choi Soon-jin
Affiliation
교육대학원 수학교육
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
한승국
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
- 목 차-

ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구의 내용 2

Ⅱ. 이론적 배경 3
A. 방정식의 역사 및 개념 3
B. 중학교 방정식 단원의 구성 및 지도내용 4
1. 7-가 단계 4
2. 8-가 단계 5
3. 9-가 단계 7

Ⅲ. 오류 유형 분석과 지도상 유의점 8
A. 오류 유형 분석 8
1. 오류 8
2. 오류 발생 요인 9
3. 오류 유형에 대한 선행연구 9
B. 중학교 방정식 단원의 오류원인과 지도상 유의점 15
1. 7-가 단계 16
2. 8-가 단계 22
3. 9-가 단계 26

Ⅳ. 결론 및 제언 36
참고문헌 39
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
최순진. (2008). 중학교 수학의 지도상의 유의점에 관한 연구 -방정식 단원을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15068
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237802
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.