중학교 1학년 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석
- Author(s)
- 박미경
- Issued Date
- 2008
- Abstract
- The purpose of this study was to compare the visual materials in the seventh-grade regular print English textbook with those in the seventh-grade braille English textbook. The regular print English textbook was authored by Chang et al. and published at Doosan; the braille English textbook was transcribed in the Braille Library of Taegu University. The seventh-grade regular print English textbook presented a total of 859 visual materials, including 136 (15.8%) photos, 650 (75.7%) drawings, and 73 (8.5%) other visual materials. In terms of the functions of the visual materials for teaching English, the textbook consisted of 303 (35.3%) imperative, 342 (39.8%) auxiliary, and 214 (24.9%) decorative materials. The braille transcription patterns of the visual materials were as follows: verbatim transcription 3.6%, modifications 18.3%, and omissions 78.1%. The braille transcription patterns of the visual materials in terms of their function revealed that, for the 303 imperative materials, only 9.6% were verbatim transcribed, 37.0% modified, and 53.4 omitted; that for 342 auxiliary materials, 0.3% was verbatim transcribed, 13.2% modified, 86.5% omitted; and, that all the decorative materials were omitted.
- Alternative Title
- Comparative Analysis of Visual Materials in Seventh-grade Print and Braille English Textbooks.
- Alternative Author(s)
- Park, Mi Kyoung
- Affiliation
- 교육대학원 특수교육
- Department
- 교육대학원 특수교육
- Advisor
- 김영일
- Awarded Date
- 2009-02
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 iii
ABSTRACT ⅳ
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 제 7차 영어과 교육과정과 2007년 개정 영어과 교육과정의 비교 5
2. 영어 교과서 편찬방향 8
3. 시각자료와 영어교육 11
4. 선행 연구 17
Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구 대상 19
2. 연구 도구 20
3. 연구 절차 27
4. 자료 분석 28
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 30
1. 중1 묵자 영어교과서의 단원영역별 시각자료의 유형 30
2. 중1 점자 영어교과서의 단원영역별 점역형태 34
3. 중1 점자 영어교과서의 시각자료 기능별 점역형태 44
Ⅴ. 결론 및 제언 51
1. 결론 51
2. 제언 52
참고문헌 54
부 록 57
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 박미경. (2008). 중학교 1학년 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15067
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237800
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2009-02-04
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.