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J. S. Bach - F. Busoni의 Chaconne 분석

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Author(s)
백영리
Issued Date
2007
Keyword
J. S. Bach|부조니|바흐|피아노곡|샤콘느 양식
Abstract
본 논문은 부조니(Ferruccio Benvenuto Busoni ; 1866-1924)가 피아노 곡으로 편곡한 바흐(J.s.Bach ; 1685-1750)의 중 제5곡 샤콘느를 분석하였다.
샤콘느는 바로크 시대의 춤곡으로부터 시작 되었고 각기 다른 나라로 전파 되면서 그 모습을 갖추게 되었다.
오늘날의 정형화된 샤콘느 양식은 연속적인 변주형식으로 진행되며 으뜸화음에서 딸림화음으로 연결되는 화음전개와 사라방드(sarabande) 리듬으로 된 3박자 구조로 이루어진다.
부조니는 후기 낭만시대에 활동하던 작곡가로 그의 작품 속에서 낭만주의 시대에 존재하던 감정의 과정을 배제시켰고 절대성을 지닌 고전주의적 경향을 짙게 나타내었다.
피아니스트이자 작곡가로서 피아노 작품은 물론, 오페라, 관현악, 성악곡에 이르기까지 다양한 장르의 작품을 남겼는데 특히, 편곡자로서 뛰어난 능력을 발휘하였다. 이러한 그의 능력은 많은 편곡 작품들을 통해서 현대에 이르기까지 높이 평가되고 있으며, 그 중에서도 J. S 바흐의 편곡 작품들은 편곡의 차원을 넘어선 하나의 작품으로 승화 되었다는 평가를 받고 있다.
「J. S. 바흐-부조니 샤콘느」는 조성이나 화성, 기본적 리듬의 변화에 있어서 원곡에 충실하고 있다. 편곡을 통하여 바이올린이 가진 악기의 음향적 한계를 극복하고 피아노만의 특성을 최대한 발휘하여 J. S. 바흐의 작품을 새롭게 재 조명 했다는데 그 음악적 가치가 있다.|This thesis is written to analyze and study J. S. Bach-F. Busoni's Chaconne in D Minor, which is the work among the repertoire performed in graduation concert for the completion of the master's course of author. The Chaconne has its origin from the Baroque dance-song and has shaped its from as it is propagated to other countries. Although Bosoni worked as a composer in the latter period of Romanticism, he prevented emotion of that period from fusing into his works and showed a tendency of classicism that is eager for the absoluteness.
F. Busoni is a representative Neo-classicism who was born in Italy and worked in Germany from the late 19th century to the early 20th century. He joyfully used techniques to enlarge the possibility of the instrumental representation with old master's works and his ability as a composer was widly recognized owing to the arrangement of Bach's original works among them. Chaconne in D Minor, one of his piano pieces, is an arrangement of 5th movement chaconne of J. S. Bach's partita No. 2 for solo violin. It is composed of theme, 32 variations and coda and divided into three parts(d minor → D Major → d minor) by tonality. Busoni could make the various possibility of musical expression with piano by using very wide range, full harmony, large leap, arpeggio, pedal point, variating tempo and detailed direction of musical symbol, while didn't damage the conception of original piece of J. S. Bach. Technically speaking, it also demands highest level of proficiency and stammina.
Alternative Title
A Study on the Chaconne in D minor by Bach - Busoni
Alternative Author(s)
Back, Young-Lee
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
국문초록 = 2
Ⅰ. 서론 = 3
1. 연구의 목적 = 3
2. 연구의 방법 = 3
Ⅱ. 본론 = 4
1. 부조니의 생애와 음악양식 = 4
2. 편곡에 관한 고찰 = 7
3. Chaconne의 정의 및 음악적 특징 = 10
4. J. S. Bach와 F. Busoni의 Chaconne 비교분석 = 11
Ⅴ. 결론 = 51
참고문헌 = 53
ABSTRACT = 55
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
백영리. (2007). J. S. Bach - F. Busoni의 Chaconne 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14762
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234308
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2007-11-13
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