CHOSUN

B.Bartók의 Mikrokosmos에 나타난 음악적 특성 연구

Metadata Downloads
Author(s)
손시운
Issued Date
2007
Keyword
B.Bartó k|Mikrokosmos|music|음악|민속음악
Abstract
Bartók의 음악세계와 그의 작품중 피아노 소품 Mikrokosmos의 특징적 요소를 분석하였다. Bartók의 음악은 “현대미학에 의한 민속적 소재와 고전적 형식의 종합체로 볼 수 있으며 그것으로 말미암아 개성적인 면모의 독창성과 다양성을 지닌 Bartók 자신의 독특한 표현을 나타내고 있다. 작품상에 나타난 특징은 다음과 같다.
1. Bartók이 사용하고 있는 음계는 주로 선법과 5음음계와 헝가리안 음계의 요소를 도입하고 곡 전체를 통하여 전음음계가 자주 사용되고 있으며 경과적 처리는 반음음계에 준하였다.
2. 곡의 구성함에 있어 중심조성은 화성보다 주로 선율적 진행이나 지속음에 의하여 나타나며 계속적으로 중심조성이 변화됨으로서 전통적인 방식에서 멀어지고 있다.
3. 짧은 곡에 강한 구성력을 구축하기 위해 매우 특징적인 동기를 하나에서 셋까지 처음에 제시하여 이것만을 집중적으로 구사하여 곡을 일관성 있게 이끌어 나가고 있다.
4. 곡의 형식은 매우 불규칙적이며 그 외에도 변주곡형식, 민요형식의 확대 등을 취하고 있다.
5. 주제적 선율은 민속음악에서 나온 선율을 그대로 혹은 더 단순하게 만들어서 사용하였고, 선율의 진행은 선법적이며 반복과 연장과 동형진행에 의해서 발전하고 있으며 대위법 진행을 애용하고 있다.
6. 화성적인 특색은 모든 화성을 고루 쓰고 있으며 단일곡에 단일 화성을 지배적으로 일관성 있게 사용하여 배음열에 의한 3화음이나 황금분할 이론에 기초를 둔 4도 구성화음 그리고 음군화음(Claster), 복화음 등이 사용 되었다.
7. 리듬은 강력하고 원시적인 당김음이 많이 나타나며 악센트로서 특징지은 원시주의적 리듬형태를 취하며 자유로운 리듬형태에서 비롯된 장식음들이 나타나 있다.
8. 종지는 화성적인 진행보다는 선율적 진행에 의하여 결정되고 단락구분도 이에 의한다.
Bartók의 Mikrokosmos는 제목처럼 그의 작곡기법이 소규모 곡에 잘 표출되어 현대 음악을 입문하기에 가장 좋은 교재로서 그의 독창적인 음악어법은 20C 현대음악에 많은 영향을 미쳤으며 현대음악의 발전과정에 있어서 개성을 중시하는 현대의 음악 순향에 큰 비중을 차지하며 지금까지도 그 맥이 계속 유지되어 존재하고 있다.|Music passing through times, has undergone constant changes in the style of presentation. The contemporary music of the twentieth century due to various and new changes in the style of presentation, shows dramatic differences in comparison to the music of the prior times, thus making the interpretation of contemporary music difficult.
Bela Bartok(1881~1945), Who was born in the late 19th century, is the most influential composer of the 20th century, along with Stravinsk(1882~1971) and Schoenberg(1874~1951).
Bartok had established nationalism music by creation base, which is folk materials of Hungarian and Eastern European folk music.
Mikrokosmos, it was written in the creation period of middle and latter (1926~1937) reminding intensely folkish concept, created characteristic method; rhythm, mode, melody etc... in the all elements of the music, by inducing selfish characteristic wording in the folk music.
In his musical methods, the melody was affected by folk musics, and he directly used melodies which were selected from folk musics. Also he used 'Church Mode', 'Chromatic Scale', and Pentatonic Scale' for new melodies which were used to the modern musics.
He reconstituted the rhythm causing Hungarian accent and folk music's accent. And he represented the nonsymmetry music using polyrhythm, syncopation and ostinato, etc.
In the case of the harmony, he used various dissonance by means of the tension and the contrast more than the tone color sense that was based on the bitonality or the harmony of extremely chromatic scale.
He applied the technique which was the golden section by fibonacci's series to all the region : like the form of the piece, the interval and the contrast of the tone color, etc.
This thesis will use as an introduction of modern classical music and help to understand Bartok's music which has importance in the development of modern classical music by analyzing Mikrokosmos of Bartok, his composition technique and his music.
Alternative Title
Feature of music in Bartók Mikrokosmos
Alternative Author(s)
Son, Si-Woon
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
김승일
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적 = 1
2. 연구 방법 및 범위 = 2
Ⅱ. Be´la Bartók 의 생애와 작품세계 = 3
1. Be´la Bartók 의 생애 = 3
2. Mikrokosmos의 작곡배경 = 8
3. 헝가리의 역사적 배경과 Bartók 음악에 끼친 영향 = 9
Ⅲ. Mikrokosmos의 분석 = 13
1. 5음 음계 = 13
2. 선법(Mode) = 18
3. 화음 및 조성 = 27
4. 리듬 및 박자 = 34
5. 형식 = 45
6. 그 외의 민속 음악적 요소 = 52
Ⅳ. 결론 = 56
참고문헌 = 58
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
손시운. (2007). B.Bartók의 Mikrokosmos에 나타난 음악적 특성 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14760
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234291
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2007-11-13
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.