CHOSUN

지식정보화사회에서 정체성 확립을 위한 컴퓨터 교육

Metadata Downloads
Author(s)
최형정
Issued Date
2006
Abstract
As the advent of the knowledge-based information society, computer education is important in practical use as well as a school subject. Emphasizing ICT(Information and Communication Technology) Education is especially needed computer competence in many school activities. The 7th curriculum of computer education as a general subject for secondary schools in Korea has relatively stressed in the application software as a learning tools. Accordingly computer education as subjects is lost the identity and direction in sudden social changes.
This study shows the current computer education and necessity of computer education in the knowledge-based information society to establish definitely computer subjects and their contents.
Alternative Title
Computer Education for establishing its identity in the knowledge-based information society
Alternative Author(s)
Choi, Hyeoung Jung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 정보컴퓨터교육
Advisor
이성주
Awarded Date
2006-08
Table Of Contents
표목차 = ⅲ
그림목차 = ⅳ
ABSTRACT = ⅴ
제1장 서론 = 1
제2장 컴퓨터 교육의 현황 = 3
제1절 7차 교육과정에서의 컴퓨터 교육 = 3
1. 컴퓨터 교과의 성격 = 3
2. 편제 방식 = 4
3. 학교 컴퓨터 교육과정상의 특징 = 5
4. 컴퓨터 교육과정 = 5
제2절 정보통신기술교육운영지침과 컴퓨터 교육 = 9
1. 정보통신기술교육(ICT)의 개정 목적 = 9
2. 정보통신기술교육의 기본 방향 = 10
3. 정보통신기술교육의 성격 = 12
4. 정보통신기술교육의 목표 = 13
5. 정보통신기술교육의 단계별 내용 = 14
6. 컴퓨터 교육에 대한 의의 = 16
제3장 교과와 컴퓨터 교과 = 18
제1절 교과의 개념 = 18
제2절 컴퓨터교과의 개념 = 20
1. 학문 중심적 개념 = 20
2. 경험 중심적 개념 = 21
3. 통합적 개념 = 22
제4장 컴퓨터 교육의 필요성과 역할 = 24
제1절 컴퓨터 교육의 필요성 = 24
제2절 인지 도구로서의 컴퓨터 교육 = 25
제3절 지식화 도구로서의 컴퓨터 교육 = 27
제4절 컴퓨터 교육의 역할 = 30
제5장 결론 = 34
참고문헌 = 36
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
최형정. (2006). 지식정보화사회에서 정체성 확립을 위한 컴퓨터 교육.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14676
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233205
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-09-01
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.