친환경적 가치·태도 함양을 위한 교수·학습 자료 개발
- Author(s)
- 여승희
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- The objective of this thesis is to develop the environmental instruction and learning materials so that students will improve their values and attitudes toward environmental friendly circumstances.
The instructions and teaching methods were performed with field-study and multimedia. The forest, which has various creature's interaction and provides students to understand ecological system of the earth, was used as a place of environmental education.
The great materials and power point about wild beautiful flowers and plants as a pilot study, have been used to experience and study the forest. The experimental targets were the freshmen and sophomore of girl's high school, sixty-seven students filled out the questionnaire forms. Experiencing the forest and developing materials that relate with the forest were very effective so that respondents' environmental quality and attitude could develop. Especially, the TV documentaries and photographs that showed the communication of creatures gave a lot of influence to students.
Nature loving or environmental attitudes and behaviors showed statistical significant differences. However, these nature loving and environmental attitudes could not be improved in a short time. So, we have to learn and try to develop to become nature loving people from our childhood. The variety of instruction and learning materials should be developed for students so that they can experience and learn beautiful nature.
- Alternative Title
- Development of Teaching and Learning Materials for Evaluation of Environmentally friendly Attitude-Values
- Alternative Author(s)
- Yeo, Seung-Hui
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 환경교육
- Advisor
- 정오진
- Awarded Date
- 2006-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT = ⅵ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 내용 및 방법 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 환경교육의 목적과 목표 = 4
2. 친환경적 가치 . 태도 함양을 위한 환경교육 = 5
1) 환경친화적인 행동과 환경에 대한 가치 및 태도와 관계 = 5
가. 환경친화적 행동의 구성요소 = 5
나. 환경에 대한 가치 및 태도의 개념 = 7
2) 환경교육에서 정의적 영역의 중요성과 교수,학습 방법 = 9
3) 체험 학습의 의의 = 12
4) 숲 체험활동의 필요성 = 13
3. 환경교육 교수, 학습 자료 = 14
1) 교수, 학습 자료 개발의 필요성 = 14
2) 매체를 이용한 학습 = 15
가. 영상자료를 이용한 학습 = 15
나. 멀티미디어 자료를 이용한 학습 = 16
4. 선행 연구에 대한 고찰 = 17
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 19
1. 연구 대상 = 19
2. 실험 설계 = 19
3. 연구절차 = 19
1) 분석 단계 = 20
2) 설계 및 개발 단계 = 20
가. 학습 주제 및 목표, 내용 설정 = 20
나. 교수, 학습 방법과 매체 선정 = 23
다. 교수 . 학습 과정안 및 교수 학습 자료 개발 = 23
라. 검사 도구의 개발 = 24
3) 적용 및 평가 = 26
가. 사전 검사 실시 = 26
나. 수업 실시 = 26
다. 사후검사 실시 = 26
라. 평가 결과 분석 및 정리 = 26
4. 자료의 분석 방법 = 26
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 28
1. 문항별 사전, 사후 검사 결과 = 28
2. 영역별 사전, 사후 검사 결과 분석 = 29
1) 자연친화성 영역의 문항 검사 결과 분석 = 29
2) 환경에 대한 가치 영역 문항 검사 결과 분석 = 30
3) 환경친화적 태도 및 행동에 대한 영역 문항 검사 결과 분석 = 31
3. 자연친화성이 환경에 대한 가치, 태도 및 행동에 미치는 영향 = 32
Ⅴ. 결론 및 제언 = 33
1. 결론 = 33
2. 제언 = 35
참고문헌 = 37
부록 = 39
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 여승희. (2006). 친환경적 가치·태도 함양을 위한 교수·학습 자료 개발.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14620
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233248
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-01
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.