中學校 幾何領域의 數學史 活用에 관한 硏究
- Author(s)
- 설정인
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- The purpose of this study is analyzing and developing some historical materials to induce students' interesting in learning mathematics. In addition to, this study tries to provide teachers with instructional materials to create historical teachings of mathematics. The main contents of this paper are as follows:
First, this study inquires into the reason for which to math history at class through 7th curriculum and various advanced studies.
Second, this study investigates the history of math through textbook of geometry at middle school and develops instructional evaluation paper.
I hope that this study can be a good mathematics materials for the curriculum in class.
- Alternative Title
- A Study On The Application of Mathematical History In The Middle School Geometry.
- Alternative Author(s)
- Seol, Jung-In
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육
- Advisor
- 韓承局
- Awarded Date
- 2006-02
- Table Of Contents
- 활동지 목차 = ⅱ
ABSTRACT = ⅲ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 내용 = 2
3. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 수학교육에서 수학사 활용 연구 = 4
(1) 수학교육의 목적과 변화 = 4
(2) 수학사를 도입한 수업의 필요성 = 5
2. 수학사 지도의 의의 = 8
Ⅲ. 수학사를 활용한 학습 자료의 개발 = 12
1. 수학교과서 기하영역의 내용 = 12
2. 학년별, 단원별 교과 내용 및 관련 수학사 자료목록 = 12
3. 수학사를 활용한 학습자료 개발 = 13
Ⅳ. 결론 및 제언 = 42
참고문헌 = 44
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 설정인. (2006). 中學校 幾何領域의 數學史 活用에 관한 硏究.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14607
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233185
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-01
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.