CHOSUN

학교급별 정보윤리교육의 교과과정 분석에 관한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
서지영
Issued Date
2004
Abstract
Recently, information dysfunction situation has the serious society problems just like computer virus circulation, private information outflow and unwholesomeness information circulation with the accurate acceleration of the Internet users. Information principle education in the long plan for the solution of this information dysfunction situation is very important. So the government is urging the operation of systematical information and communication ethics education through information and communication principle education like strengthening policy in the school.
Nowadays, a computer education in elementary school is following the system of ICT(Information & Communication Technology) Literacy Education and middle school is doing a computer education following the seventh computer education curriculum, so a computer education in an elementary and middle school is at the Dual System. In order to make the elementary and middle school education systemization intellectual, here, we put forward one part that contains the same problem to the information principle education.
So, the paper is about how to realize the elementary and middle school computer information theory for education systematic application. It contains the ICT knowledge education and the computer education subject. And some knowledge points of the information principle content should be grasped. In order to realize the application of the ICT, some basic improvement strategies, like the Content Analysis of Information Ethics Education Curriculum with the information principle subject has been proposed.
Alternative Title
A Study on the Content Analysis of Information Ethics Education Curriculum according to School Level
Alternative Author(s)
Seo, Ji-young
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 정보컴퓨터교육
Advisor
이윤배
Awarded Date
2005-02
Table Of Contents
목차
표목차 = ⅲ
그림목차 = ⅳ
ABSTRACT = ⅴ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 배경 및 목적 = 1
2. 연구 내용 = 3
3. 논문의 구성 = 4
Ⅱ. 정보화 역기능의 유형 및 특징 = 5
1. 프라이버시 침해 = 5
2. 지적재산권 침해 = 7
3. 불건전 정보 유통 = 7
4. 시스템 불법 침입 및 바이러스 = 9
Ⅲ. 정보윤리교육의 문제점 및 개선 방향 = 11
1. 정보윤리교육의 현황 = 11
1) 정보윤리교육의 개념 및 필요성 = 11
2) 정보윤리교육의 구성 = 11
2. 정보윤리교육의 내용 = 13
1) ICT의 학교급별 운영 지침 = 13
2) ICT 소양교육의 정보윤리교육 과정 구성 = 14
3) 컴퓨터 교육과정의 정보윤리교육 과정 구성 = 15
3. 정보윤리교육의 문제점 = 16
4. 정보윤리교육의 개선 방안 = 18
1) 정보윤리교육의 지도 방법 개선 = 18
2) 학교급별 정보윤리교육의 교육 내용 체계 개선 = 21
Ⅳ. 개선된 정보윤리교육의 ICT활용 교수-학습 모델링 = 23
1. ICT 활용교육 = 23
1) ICT 활용교육 = 23
2) ICT 수업 활동 유형 = 24
3) ICT 활용 교수-학습 계획 = 24
2. 개선된 정보윤리교육의 ICT 활용 교수-학습 모델링 = 28
1) 교수-학습 과정안 작성 = 28
3. 교수-학습 과정안 제작 및 수업 적용 = 30
1) ICT 활용 교수·학습 과정안 개발 절차 = 30
2) ICT 활용 수업 설계서 작성 = 31
3) 학습 주제 및 학습 준비 = 33
4) 교수-학습 활동 = 37
Ⅴ. 결론 및 향후 연구방향 = 41
참고문헌 = 43
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
서지영. (2004). 학교급별 정보윤리교육의 교과과정 분석에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14465
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2005-10-25
Files in This Item:
  • There are no files associated with this item.

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.