CHOSUN

학문 목적 한국어(KAP) 학습자의 쓰기 능력 향상을 위한 텍스트 접속 표지 교육 방안 연구

Metadata Downloads
Author(s)
이효위
Issued Date
2020
Keyword
한국어 학습자 쓰기 능력 접속 표지
Abstract
In order to improve the writing ability of Chinese KAP(Korean Academic Purpose) students, we make an analysis about text-conjunctive markers in academic writings between KAP students and Korean native speakers. Then based on the result, the paper presents the teaching methods of Education of text-conjunctive markers for Chinese KAP students. This paper contains five chapters. The main contents of this paper are as follows.
First, through the review of previous studies, we point out that it is important to learn how to use text-conjunctive markers in the writing process. Then we introduce what is the purpose of the paper and how the research will be conducted. Second, based on the semantic relations between sentences or paragraphs, as well as the types of texts, we classify the text-conjunctive markers and academic reports into 4 parts. These results provide a theoretical basis for the following chapter. And then, third, with the purpose of finding out the differences between KAP students and Korean native speakers regarding the usage of text-conjunctive markers in their academic writings, we present detailed analysis what are observed through examination of academic writings of KAP students and Korean native speakers using phenomenon. Based on the analysis improper usage of ‘geu-leo-na’‘ha-ji-man’‘geo-lae-seo’‘tta-la-seo’, we conclude that it is necessary for Chinese KAP students to know how to use text-conjunctive markers properly. Fourth, in order to solve aforementioned problems and improve writing ability of middle-stage KAP students, we propose the effective teaching methods of the ‘geu-leo-na’, ‘ha-ji-man’, ‘geo-lae-seo’, ‘tta-la-seo by using PPP model. At last, we summarize the paper and imply some problems needed to research and explore in the future.
Alternative Title
A Study on Teaching Methods of Text-Conjunctive Markers to Improve Writing Ability of Korean Academic Purpose Students -Text-Conjunctive Adverb of Academic Report-
Alternative Author(s)
LI XIAOWEI
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 국어국문학과
Advisor
강희숙
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
ABSTRACT ⅴ

1. 서론 1
1.1. 연구 목적 및 필요성 1
1.2. 선행 연구 3
1.3. 연구 내용 및 방법 12

2. 이론적 배경 15
2.1. 텍스트 접속 표지의 개념과 유형 15
2.1.1. 텍스트 접속 표지의 개념 15
2.1.2. 텍스트 접속 표지의 기능 및 유형 22
2.1.2.1. 텍스트 접속 표지의 기능 22
2.1.2.2. 텍스트 접속 표지의 유형 28
2.2. 학술 보고서의 장르적 특성 36
2.2.1. 학술 보고서의 개념 및 특성 36
2.2.2. 학술 보고서의 유형 37

3. 텍스트 접속 표지의 사용 양상 대조 분석 40
3.1. 텍스트 접속 표지 사용 양상 분석 40
3.1.1. 전체 사용 양상 분석 40
3.1.2. 접속 의미 관계별 사용 양상 44
3.1.3. 텍스트 유형별 사용 양상 47
3.2. 오류 양상 분석 53
3.2.1. ‘그러나’의 오류 양상 54
3.2.2. ‘하지만’의 오류 양상 58
3.2.3. ‘따라서’의 오류 양상 60
3.2.4. ‘그래서’의 오류 양상 62

4. 학술 보고서 텍스트 접속 표지의 교육 방안 65
4.1. 교육 대상 및 교육 목표 선정 66
4.2. ‘그러나’ 및 ‘하지만’의 교육 방안 69
4.3. ‘그래서’ 및 ‘따라서’의 교육 방안 77

5. 결론 86

참고 문헌 89
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이효위. (2020). 학문 목적 한국어(KAP) 학습자의 쓰기 능력 향상을 위한 텍스트 접속 표지 교육 방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14347
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000335202
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.