CHOSUN

W. A. Mozart, F. Mendelssohn, Bach-Busoni에 의한 졸업연주 프로그램 해설

Metadata Downloads
Author(s)
김미혜
Issued Date
2020
Abstract
Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791) work Piano Sonata on B♭Major, KV.281, one of his 18 piano sonatas, is made up of the first movement in sonata form, the second movement in binary form, and the third movement in rondo form. ‘Singing allegro’is developed into the remarkable gallant style by Mozart after he was influenced by Johann Christian Bach(1735-1782) in London.
Felix Mendelssohn(1809-1847) is known as the classical romantic composer influenced by Palestrina, Bach and Händel et al. The Work of Fantasy for Piano in F♯ minor, Op.28 also shows the classical effect, and its structure has the first movement in ternary form of A-B-A, the second movement in minuet trio form, and the third in sonata form.
Mendelssohn makes the slow introduction in the first movement which is popular among the composers in the late classic period, which expresses that he is romantic and puts emphasis on the beauty of the classical form.
Ferruccio Benvenuto Busoni(1866-1924) places emphasis on the traditional form so that he accesses to the spirit of Bach and Mozart on the sense of Italy and tends to add the German feature. He is absorbed in arrangement from 1891 to 1901, the middle of his life, and he arranges many works of Bach. He creates 「Chaconne from Violin Partita No.2 in D minor, BWV 1004」which is his representative work in this period. Chaconne in D minor, BWV. 1004 on the theme of Bach is the continuous variation consisting of 32 variations and coda.
Alternative Title
Program Annotation: W. A. Mozart Piano Sonata in B-flat Major, KV.281, F. Mendelssohn Fantasy in F-sharp minor, Op.28, Bach-Busoni Chaconne in D-minor, BWV.1004
Alternative Author(s)
Kim Mi-Hye
Affiliation
음악학과
Department
일반대학원 음악학과
Advisor
김지현
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
ABSTRACT ix

제 1장 서론 1

제 2장 본론 3
제 1절 모차르트의 작품 연구 3
1. 모차르트의 시기별 음악적 특징과 대표 피아노 작품 3
가. 모차르트의 시기별 음악적 특징 3
나. 모차르트의 대표 피아노 작품 4
2. 모차르트의 소나타 5
가. 소나타 형식 5
나. 느린 악장의 형식 9
다. 론도 형식 10
3. 모차르트 소나타 B♭장조 KV.281 악곡 해설 14
가. 제 1악장 14
나. 제 2악장 18
다. 제 3악장 22
제 2절 멘델스존의 작품 연구 25
1. 멘델스존의 생애 및 음악적 특징과 대표 피아노 작품 25
가. 멘델스존의 생애 25
나. 멘델스존의 음악적 특징과 대표 피아노 작품 27
2. 판타지 개념과 유형 및 형식의 변천과정 29
가. 판타지의 개념과 유형 29
나. 판타지 형식의 변천 과정과 구조 32
3. 멘델스존 판타지 F♯단조 Op.28 악곡 해설 34
가. 제 1악장 34
나. 제 2악장 39
다. 제 3악장 43
제 3절 부조니의 작품 연구 49
1. 부조니의 생애와 대표 작품 49
가. 부조니의 생애 49
나. 부조니의 대표 작품 50
2. 변주곡 형식의 종류와 특징 56
가. 단락적 변주곡 56
나. 연속적 변주곡 56
3. 바흐-부조니 샤콘느 D단조 BWV.1004 악곡 해설 59
가. 부조니 변주곡의 주제: 바흐의 주제 63
나. 선율변주 64
다. 리듬변주 68
라. 조성변주 71
마. 연주기법 및 다이나믹 변주 72
바. 성격변주 75

제 3장 결론 78

참고문헌 80
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김미혜. (2020). W. A. Mozart, F. Mendelssohn, Bach-Busoni에 의한 졸업연주 프로그램 해설.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14267
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000334432
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.