CHOSUN

학습조직화가 조직성과에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
부기철
Issued Date
2020
Keyword
학습조직, 학습조직화, 조직양면성, 양면성조직, 조직성과, 혁신행동, 조직시민행동
Abstract
본 연구는 신협조직을 대상으로 조직수준인 학습조직화가 조직성과에 미치는 영향에 있어서 조직양면성의 매개관계를 검증하는데 있다. 또한 교차수준분석을 조직수준 변수인 학습조직화와 조직양면성이 개인수준 변수인 혁신행동과 조직시민행동에 미치는 영향을 실증적으로 검증하는데 있다.
따라서 다음과 같은 연구결과를 통해 학문적 시사점을 제시해 주고 있다. 첫째, 학습조직화는 조직성과에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습조직화는 조직양면성에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직양면성은 조직성과에 정(+)의 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학습조직화와 조직성과 간에 조직양면성은 매개관계를 나타내는 것으로 나타났다. 다섯째, 지식관리시스템은 학습조직화와 조직양면성간에 조절관계가 없는 것으로 나타났다.

지금까지는 조직수준의 연구결과를 제시했다면 개인수준에서는 HLM분석을 통해 학습조직화가 개인성과에 미치는 영향, 조직양면성이 개인성과에 미치는 영향을 검증하였다.
자료의 분석방법으로 위계적선형모형(HLM)을 실시하였고, HLM분석을 사용할 경우 하위수준 변수들의 영향력을 보다 정확하게 측정할 수 있기 때문이다.
첫째, 학습조직화가 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습조직화가 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직양면성이 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 조직양면성이 조직시민행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

본 연구결과 다음과 같은 실무적 시사점을 제시하고자 한다.
첫째, 4차 산업혁명에 따른 금융시장의 변화는 매우 빠르게 진행되고 학습의 중요성이 매우 강조되고 있다. 둘째, 금융기관은 새로운 비즈니스 모델 창출을 위한 투자를 확대할 뿐만 아니라 빠르게 진행되는 시장 환경의 변화에 대처할 수 있도록 조직양면성의 구축이 필요하다.

본 연구의 한계점 및 향후 연구방향은 다음과 같다.
첫째, 조직양면성의 선행요인과 관련 된 연구는 구조적, 맥락적, 리더십 기반이 있다. 둘째, 지식관리시스템과 조직양면성의 조절변수와 매개변수의 사용이다. 셋째, 조직수준 연구를 하는데 있어서 설문조사의 한계이다. 설문을 지역별로 구분하여 진행하였으나 지역별 차이를 나누는 기준을 명확히 제시하지 못하였다. 넷째, 연구대상을 신협으로 한정한 설정의 한계이다. 마지막으로 본 연구가 가지는 의미는 대부분 금융업종에 대한 연구는 제1금융권인 시중은행을 대상으로 연구가 진행되었지만 본 연구는 제2금융권을 대상으로 한 것에 의미가 있다.|The purpose of this study is to examine the mediating relationship between organizational ambidexterity and the influence of organizational learning on organizational performance.
In addition, cross-level analysis is used to empirically verify the effects of learning organization and organizational ambidexterity on organizational level variables on innovation and organizational citizenship behavior.
Therefore, the following findings and academic implications are suggested. First, learning organization had a positive effect on organizational performance. Second, the learning organization had a significant positive effect on organizational ambidexterity. Third, tissue morphology had a significant positive effect on organization performance. Fourth, organizational ambidexterity showed a mediating relationship between learning organization and organizational performance. Fifth, knowledge management system was found to have no control relationship between learning organization and organizational ambidexterity.
At the individual level, HLM analysis verified the effect of learning organization on personal performance and organizational ambidexterity on personal performance.
The hierarchical linear model (HLM) was used as a method of analyzing the data, and the influence of the lower-level variables can be more accurately measured using the HLM analysis.
First, learning organization has a positive effect on innovation behavior. Second, learning organization has a positive effect on organizational citizenship behavior. Third, organizational ambidexterity has a positive effect on innovation behavior.
The results of this study suggest the following practical implications.
First, the financial market changes following the Fourth Industrial Revolution proceed very quickly and the importance of learning is emphasized. Therefore, measures to organize the organization of learning are needed.
Second, financial institutions need not only to increase investment for creating new business models, but also to establish organizational ambidexterity so that they can cope with the rapidly changing market environment.
Employees of financial institutions will therefore need to take advantage of existing financial services, financial products, markets and customers, as well as innovative activities to develop new financial services, financial products, new markets and new customers.
Organizational ambidexterity that can be promoted at the organizational level with these contradictory attributes should be completed.
The limitations of this study and future research directions are as follows.
First, in conducting the research, the research was conducted with a narrow range of research. In addition, the study was conducted without establishing the basic theory clearly.
Second, the use of the control variables and parameters of knowledge management system and organizational ambidexterity. In future research, we intend to conduct research using tissue duplex as a control variable and knowledge management system as a parameter.
Third, it is the limitation of survey in the organizational level research. In the future research, we will proceed with the research by introducing various measurement methods such as interviews and observations as well as careful processing of surveys.
Fourth, it is the limitation of setting the research subject to credit union. In future research, we will expand the subject and proceed with the research. Lastly, the significance of this study is that most of the researches were conducted on banks, but this study is meaningful on the second financial sector.
Alternative Title
The Effects of Learning Organization on Organizational Performance: Focusing on the Mediation of Organizational Ambidexterity
Alternative Author(s)
Boo ki cheol
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
장용선
Awarded Date
2020-02
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서 론 1
제1절 문제의 제기 1
제2절 연구 목적 3
제3절 논문의 구성 4

제2장 이론적 배경 및 선행연구 5
제1절 학습조직화 5
1. 학습조직 개념 5
2. 학습조직 이론 9
제2절 조직양면성 12
1. 조직양면성 개념 12
2. 조직양면성 이론 13
3. 조직양면성 연구 유형 16
4. 학습조직화와 조직양면성과의 관계 19
제3절 지식관리시스템 20
1. 지식관리시스템 개념 20
2. 지식관리시스템 도입요인 21
제4절 조직성과 22
1. 조직성과 개념 22
2. 조직성과 측정 23
3. 학습조직화와 조직성과와의 관계 24
4. 조직양면성과 조직성과와의 관계 25
제5절 개인성과 26
1. 혁신행동 개념 26
2. 혁신행동 구성요인 27
3. 조직시민행동 개념 28
4. 조직시민행동 구성요인 29
5. 학습조직화와 혁신행동, 조직시민행동과의 관계 30
6. 조직양면성과 혁신행동, 조직시민행동과의 관계 31

제3장 연구의 설계 34
제1절 연구 모형 및 가설 설정 34
1. 연구 모형 34
2. 조직수준의 연구가설 설정 35
3. 교차수준의 연구가설 설정 43
제2절 변수의 조작적 정의 47
1. 조직수준 변수 47
2. 개인수준 변수 48
3. 통제변수 49

제4장 실증분석 및 가설검증 50
제1절 자료의 수집 및 분석방법 50
1. 자료수집 및 표본의 구성 50
2. 설문지의 구성 54
3. 자료의 분석방법 55
제2절 실증분석 56
1. 표본의 특성 56
2. 기초 통계, 타당성 및 신뢰성 검증 59
제3절 가설검증 70
1. 회귀분석을 통한 조직수준 가설검증 70
2. 위계적선형모형(HLM)분석을 통한 교차수준 가설검증 88
3. 가설 검증 결과 종합 92
4. 사후분석 93

제5장 결 론 97
제1절 연구결과 및 시사점 97
1. 연구결과 및 학문적 시사점 97
2. 실무적 시사점 101
제2절 연구의 한계 및 앞으로의 연구방향 103

참고문헌
설 문 지
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
부기철. (2020). 학습조직화가 조직성과에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14217
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000288257
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.