플로어타임 중재가 자폐스펙트럼장애아동의 놀이성에 미치는 효과 : 단일대상연구
- Author(s)
- 장소영
- Issued Date
- 2020
- Abstract
- The purpose of this study is to find out the effect of floortime intervention on playfulness of children with autism spectrum disorder. The study involved one child with autism spectrum disorder. AB single experimental design method was used for the research method. The researcher filmed the treatment scene. Then we looked at the video and measured the children playfulness at each session. Based on the results, we identified trends of children's change. The results indicated that floortime intervention had a positive effect on children's playfulness. Also, the pre- and post-tests results in CARS and PEP-R was increased scores.
The results of this study sere as follows:
First. floortime intervention has had a positive effect on children's playfulness.
Second, floortime intervention had a positive effect on the autistic characteristics of children with autism spectrum disorders.
- Alternative Title
- Effects of Floortime Intervention on Playfulness of Children with Autism Spectrum Disorders: A Single - Subject Research Design
- Alternative Author(s)
- Jang So Yeong
- Department
- 일반대학원 상담심리학과
- Advisor
- 오지현
- Awarded Date
- 2020-02
- Table Of Contents
- 목 차
Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
A. 자폐스펙트럼장애아동의 놀이성 6
1. 자폐스펙트럼장애 6
2. 놀이성 7
a. 놀이란 7
b. 놀이성의 정의 8
c. 놀이성의 요소 9
3. 자폐스펙트럼장애아동의 놀이성 14
B. 자폐스펙트럼장애아동의 플로어타임 중재 16
1. 자폐스펙트럼장애의 치료 16
2. 플로어타임과 놀이성 18
3. 자폐스펙트럼장애아동의 플로어타임 중재와 놀이성 19
Ⅲ. 연구방법 20
A. 연구대상 20
1. 주 호소 문제 20
2. 발달 및 생육사 20
B. 연구 설계 및 절차 21
1. 연구 설계 21
2. 연구 절차 22
a. 1단계: 대상선정 22
b. 2단계: 관찰 환경과 관찰자 훈련 22
c. 3단계: 기초선 측정 및 사전 검사 23
d. 4단계: 중재 23
e. 5단계: 유지 및 사후검사 24
3. 평정 절차 25
a. 1단계: 평정자 훈련 25
b. 2단계: 평정 실시 25
C. 연구도구 26
1. 놀이성 평정 척도(ToP) 26
2. 아동기 자폐증 평정 척도(CARS) 27
3. 심리검사 프로파일(PEP-R) 27
D. 플로어타임 중재 목표 및 전략 28
1. 대상아동에 대한 사례개념화 28
a. 대상아동의 놀이성 특징 29
b. 대상아동의 자폐적 특성 30
2. 연구대상의 플로어타임 중재 목표 32
3. 연구대상의 플로어타임 중재 전략 32
E. 자료 분석 39
1. 관찰 및 측정 39
2. 자료 처리 39
Ⅳ. 연구결과 40
A. 아동의 놀이성 변화 40
1. 놀이성의 변화 40
2. 놀이성 요소별 변화 42
a. 동기근원 변화 42
b. 통제지각 변화 43
⑴ 독자적 통제지각 변화 44
⑵ 공유적 통제지각 변화 46
c. 현실감부재 변화 48
d. 참조체계 변화 49
B. 아동의 자폐적 특성 변화 51
1. 아동기 자폐증 평정 척도(CARS) 점수 변화 51
2. 심리교육 프로파일(PEP-R) 점수 변화 52
3. 중재과정에서 대상아동의 자폐적 특성 변화 54
Ⅴ. 논의 및 결론 56
A. 논의 56
B. 제언 58
참고문헌 60
부록 63
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 일반대학원
- Citation
- 장소영. (2020). 플로어타임 중재가 자폐스펙트럼장애아동의 놀이성에 미치는 효과 : 단일대상연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14214
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000280602
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2020-02-26
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.