부티크 호텔 로비의 색채 분석 연구
- Author(s)
- 임주원
- Issued Date
- 2020
- Abstract
- 부티크 호텔은 산업혁명 이후 개인의 소득이 증가함에 따라 의식 및 문화 수준이 향상된 데에서 그 기원을 찾을 수 있다. 즉, 부티크 호텔은 숙박 및 부대시설을 편리하고 깔끔하게 제공하는데 그쳤던 일반적인 호텔에서 벗어나, 차별화 혹은 개인맞춤화된 디자인과 서비스를 제공함으로써 이용자에게 새로운 경험을 제공하는 것이 핵심적 가치이며 이를 위한 호텔 고유의 이미지 구축의 필요성이 일반 호텔에 비해 중요하다고 할 수 있다.
호텔에 있어서 로비는 완충, 전이, 접객, 개방, 대기, 수납의 기능을 수행하는 공간이기 때문에 가장 많은 동선과 사건, 스트레스가 발생하는 공간이라고 할 수 있다. 또한 로비는 이용자가 서비스를 이용함에 있어서 그 과정의 시작과 끝이 발생하는 장소이다. 로비가 상징성을 가지고 그 상징성을 이용자에게 부여하는 공간으로써 호텔 내 여타의 공간과는 차별점을 가진다는 점은 이러한 복합적인 기능적 역할 수행과 더불어, 다른 건물과 차별된 호텔만의 독특한 이용과정(ex:숙박서비스 이용자의 경우 체크인/체크아웃은 서비스 이용의 시작과 끝이다.)에서 발생된 것이라 할 수 있다.
이러한 로비의 기능적 역할과 상징성은 로비를 객실과 더불어 분위기를 형성하고 결정적으로 호텔의 이미지에 가장 큰 영향을 미치는 공간이기 때문에 신중하게 계획되어져야 한다.
이미지란 보통 물리적인 영상이나 내면적 심상 등을 표현할 때 사용되며 마음 속에 떠오르는 어떠한 상(象)을 의미한다. 개념적 사고에 근거하는 것이 아니라 감각적이며 직관적이다. 이러한 이유로 이미지를 특정한 무엇이라고 정의 내리긴 어렵다. 경험적인 정의 및 인지에 의해 유추할 수 있을 뿐이다.
실내이미지는 실내를 구성하는 모든 요소들이 한데 어우러져 형성하는 복합적인 성격을 지닌다. 실내를 구성하는 요소는 공간의 형태, 규모, 마감재료, 가구, 조명 및 장식품 등이 있는데, 로비 또한 실내공간이므로 이 범주에서 크게 벗어나지 않는다.
Kotler는 분위기를 구성하는 요소를 시각적, 청각적, 후각적, 촉각적 차원으로 정의한 바 있는데 앞서 언급한 실내를 구성하는 요소인 공간의 형태, 규모, 마감재료, 가구, 조명 및 장식품은 Kotler의 이러한 감각적 차원에서 작용하는 요소라고 할 수 있다. 즉, Kotler의 분위기 구성 4요소를 근거로 실내구성요소가 실내 분위기를 구성한다고 말할 수 있다.
Kotler의 분위기 구성 4요소 중 시각적 차원에 해당하는 색, 밝기, 규모, 형태는 실내공간에 있어서 색채, 조명, 공간구성을 의미한다. 색채란 인간이 물리적인 색을 바라보고 느끼는 감정이나 반응을 의미한다. 즉 색채는 물리적 인식과 심리적/생리적 작용 및 반응을 포함하는 개념이다. 즉 실내공간 이미지에 있어서 색채는 조명과 공간구성과 더불어 시각적 환경에 영향을 미치는 주요 요소로써 작용한다고 할 수 있으며 이렇게 형성된 분위기는 수용자에게 이미지로 자리매김하게 되고 그러한 이미지는 대상을 판단하거나 시간이 지나고 다시 떠올리거나 혹은 대상을 접하기 전 미리 추측해볼 수 있는 가늠자로서의 역할을 하게 된다.
따라서 본 연구는 부티크 호텔 로비의 공간 구성 및 적용된 색채 활용을 분석하여 추후에 부티크 호텔 계획 시 로비의 배색에 있어 참고가 될 만한 자료를 만들고 나아가 국내 관광산업의 발전에 기여하고자 함이며 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 이론적 고찰을 통해 호텔의 로비 분류기준을 분석틀에 적용하고 부티크 호텔의 로비공간을 분석한 결과, 평면에 따른 분류기준은 분류 근거와 특징이 부티크 호텔에도 적용되었으나(ex: Nestled Hideaway Villa - Boutique Hoteldml 아트리움형은 채광과 환기를 위해 적용되었고, Jiahe Boutique Hotel은 주변에 Yushan 호수라는 뛰어난 경관의 활용을 위해 외향식 라운지 중심형으로 계획되었다.) 단면에 따른 분류와 로비-실들의 연결관계에 따른 분류 기준을 부티크 호텔에 적용했을 때, 대부분 항상 두 개 내지는 세 개의 안이 혼재되는 양상이 보였다.
그 이유는 일반 호텔에 비해 협소한 대지와 소규모로 운영되는 부티크 호텔의 특성상 제약이 많은 조건(ex:부지 넓이)에서 최대한의 프로그램을 수용하기 위한 방안으로 보인다. 그러나 궁극적으로 일반 호텔과 부티크 호텔은 발생 배경 및 디자인 컨셉이 다르기 때문에 공간의 구성에 있어서도 차이가 있기 때문이라 할 수 있다. Jiahe Boutique Hotel(7000㎡)을 제외하면 대부분의 부티크 호텔은 1200㎡내외의 협소한 부지에 지어졌으며 이는 부티크 호텔의 특징이다. 즉 한정된 공간에서 다양한 프로그램을 수용해야 하는 기능적인 부분에 더해 호텔 고유의 디자인 컨셉을 표현하기 위해서는 그만큼 다양한 공간 구성이 고안되고 표현될 수 밖에 없으며, 기존에 연구된 호텔의 로비 분류 기준으로 분류하기에는 다소 어려움이 있다.
둘째, I.R.I 스케일을 활용하여 로비공간의 색채활용을 분석하여 형용사를 추출한 결과 호텔의 디자인 컨셉에 따라서 정도의 차이는 있지만 공통적으로 추출된 배색 이미지는 ‘점잖은, 고상한’이다.
‘점잖은, 고상한’의 배색 이미지를 형용사 이미지스케일에 대입하여 좀 더 상세하게 형용사를 파악해보면 ‘고급스러운, 품위 있는, 세련된, 격식 있는, 지적인, 보수적인, 전통적인, 견실한, 이성적인, 중후한, 차분한, 수수한, 오래된, 탁한, 나이든, 우울한’ 등의 형용사가 파악된다.
호텔의 디자인 컨셉에 따라서 색채활용의 차이는 있지만 이러한 이미지가 공통적으로 컨셉에 반영되는 이유는 2장에서 살펴본 부티크 호텔의 개념에서 찾을 수 있다. 부티크 호텔은 규모는 작을지라도 개성적인 상품을 취급하는 점포를 의미하는 ‘부티크(Boutique)'의 개념에서 시작되었듯이 부유층을 대상으로 대중과는 차별화되거나 개인화된 서비스와 경험을 제공하는 호텔이다. 즉, 새로운 경험을 제공함과 동시에 고급스러운 분위기와 이미지를 이용자에게 전달해야 하기 때문에 저채도/저명도 색상을 호텔 계획 시 공통적으로 적용했다.
본 연구의 제언은 다음과 같다.
첫째, 연구의 근거로 삼은 이미지는 온라인상에서 얻은 이미지이다. 현장조사를 통해서 실제로 공간을 체험하여 얻은 이미지를 토대로 연구를 진행한다면 온라인 이미지에서 드러나는 한정적이거나 편협적인 특징에서 벗어나. 보다 높은 객관성을 확보할 수 있을 것이다.
둘째, 실내 환경은 낮과 밤에 따라서 입사하는 햇빛의 양, 조명의 세기가 변화한다. 이에 따라 실내에서 관찰하고 느껴지는 색채 또한 달라진다. 그렇기 때문에 낮과 밤에 조사한 자료를 비교/분석하는 전반적인 연구가 이루어 진다면 보다 높은 신뢰성을 지닌 결론을 내릴 수 있다고 생각한다. (앞서 Kotler는 분위기를 구성하는 시각적 차원 요소 중에서 밝기를 언급한 바 있다. )
셋째, 부티크 호텔 로비의 공간을 분석하기 위해서 도면을 확보할 수 있는 호텔 중 개관년도가 2010년대인 비교적 최근의 부티크 호텔을 우선적으로 조사한 결과 연구 대상이 대한민국과 중국, 이란, 스리랑카, 이탈리아 등 주로 아시아(유럽 1곳)에 위치한 호텔에 한정되었다. 다양한 방식의 자료 조사를 통해 연구 대상의 범위를 넓혀서 보다 높은 연구의 객관성을 확보할 필요가 있다.
넷째, 로비공간 분석에 있어서 이론적 고찰과 실제 데이터간의 불일치가 존재하였다. 일례로 BomBom Boutique Hotel과 Hanna Boutique Hotel의 저층부 로비 연결방식은 수평식과 절충식이 혼재된 형태이다. 이 부분에 대해서 본 연구는 확실한 결론을 내리지 못했다. 이는 로비의 공간 연구가 아직 이루어지지 않았거나, 충분한 이론적 고찰이 이루어지지 않았을 경우에 생긴 결과이며, 이에 대한 추가적인 연구가 필요하다고 생각한다.
다섯째는 본 연구의 한계점이라고도 할 수 있다. 색채 이미지는 주관적이다. 인간이 색채를 바라보며 떠올리는 감정 내지 이미지는 개개인의 성향에 따라 다르다. 색채 이미지는 대부분이 그렇다고 느끼는 결과값이며, 색채 이미지 분석을 위해 사용한 IRI스케일도 마찬가지이다. 이는 건축가의 디자인 컨셉과 실제 대상(실내에 적용된 색채)을 분석한 데이터가 완벽하게 일치하지 않는다는 이유로 문제를 제기하는 것은 어렵다는 것을 의미한다.
부티크 호텔은 호텔을 단순히 호텔이 숙박을 위해 머무르는 공간이 아닌 새로운 경험을 할 수 있는 장소로 그 의의가 있으며, 여행의 주요 목적이 되기도 하는 장소이다. 이러한 이유로 부티크 호텔은 보다 다양한 서비스를 제공하고 이에따라 형태나 내부의 공간구성 및 실내 디자인 또한 다양하게 발전될 것이다. 무엇보다 인간에게 새로운 경험과 휴식을 통해 영감과 안식을 제공하는 공간으로써 부티크 호텔을 보다 이상적으로 계획하기 위한 연구가 계속 이루어져야 한다.| Tourism, a so-called “chimney-free factory,” is a high value-added industry that can create jobs even without a factory that produces products. In 2017, Korea's domestic tourism industry totaled nearly 26 trillion won. Breaking down the sales by industry, tourism and accommodation sales accounted for 8,428.2 billion won, which is the most important sector in the domestic tourism industry. Accommodation is the heart of tourism and accommodation.
The boutique hotel can be traced back to an increase in the level of culture as individuals' incomes increase after the Industrial Revolution. In other words, the boutique hotel emerged from the concept and service of the one-of-a-kind chain-type hotel, which merely provided accommodation and additional facilities conveniently and neatly, in line with the taste of users who are interested in differentiated or personalized design or service. Due to the nature of the modern society, where various cultural objects can be exchanged easily and quickly, 'personalized' has become an inevitable code in most service areas, as the culture is so diversified and individual values, preferences and tastes are diversified. This is also true in the lodging industry. Since such demands have existed since the Industrial Revolution, the development of hotel services and functions is still in progress.
In the hotel, the lobby may act as a square in itself or exist as a space having a centripetal force by connecting each room in the form of a hall. In addition, depending on the configuration, it can give a user a rich sense of space as a symbolic space. Due to the spatial characteristics of the lobby, the lobby is the most influential place in the image of the hotel as well as the guest room.
Color refers to the emotions or reactions that humans see and feel in physical colors. In other words, color is a concept that includes physical perception and psychological / physiological actions and reactions. In other words, color acts as a major factor affecting the visual environment along with light, which can be said to have a strong influence in constructing an atmosphere of a specific object or a specific space.
Environmental psychology is based on the conditions surrounding the user's surroundings: the premise that the environment stimulates the user and affects the user's response and behavior. Based on this environmental psychology, Kotler studied how users react to the environment and classifies physical stimuli (the elements that form the atmosphere) into visual, auditory, olfactory, and tactile dimensions. Among them, items corresponding to the visual dimension are color, brightness, scale, shape, etc., and this corresponds to color, lighting, and space in the interior space. The atmosphere formed by combining these elements becomes an image to the user. Such an image serves as a scale for the user to judge immediately upon seeing the object, to recall it over time, or to pre-estimate before touching the object.
Therefore, this study grasps the composition of space, color and color scheme applied to the lobby of the boutique hotel, and analyzes the correlation between the design concept, space and color of the hotel to make a reference for future boutique hotel planning. Its purpose is to contribute to the development of the domestic tourism industry.
The purpose of this study was to analyze the colors that act as visual elements in forming the lobby space image through IRI image scale as follows.
Chapter 1 sets the background and purpose of the research, and the method and scope of the research.
In the second chapter, through the previous studies on the concept and characteristics of the boutique hotel, we examine how the boutique hotel differs from the general hotel and identify the characteristics of the boutique hotel. In addition, the concept and function of lobby, the criteria to classify lobby and the result of classification will be examined.
Chapter 3 examines the definition and function of color and color, and examines the relationship between standard colorimetric and IRI image scales, and color and indoor spatial images.
Chapter 4 analyzes the lobby space and color utilization by setting up an analysis framework and selecting a boutique hotel based on the theoretical contents of the previous studies discussed in Chapters 2 and 3.
Chapter 5 draws conclusions and limitations based on the analysis.
The results of this study are as follows.
First, through the theoretical considerations, the hotel's lobby classification criteria were applied to the analysis frame and the lobby space of the boutique hotel was not clearly identified. The classification criteria according to the plane were applied to the boutique hotel (ex: Nestled Hideaway Villa-Boutique Hoteldml Atrium type was applied for mining and ventilation, while the Jiahe Boutique Hotel took advantage of the excellent scenery of the Yushan Lake in the vicinity. It was planned to be an extroverted lounge-oriented type.) When applying the classification criteria according to the cross section and the connection between the lobby and the rooms in boutique hotels, two or three proposals were always mixed.
The reason for this seems to be the method for accommodating the maximum program in the constrained condition (ex: site area) due to the nature of the boutique hotel, which is smaller and smaller than the general hotel. However, ultimately, the general hotel and the boutique hotel differ in the composition of the space because they have different backgrounds and design concepts. Except for the Jiahe Boutique Hotel (7000㎡), most boutique hotels are built on a narrow site of about 1200㎡, which is a characteristic of the boutique hotel. In other words, in order to express the hotel's unique design concept in addition to the functional part that must accommodate various programs in a limited space, various space configurations can be devised and expressed. There is difficulty.
Second, as a result of analyzing the color utilization of the lobby space using the I.R.I scale, the adjectives are extracted, but the color scheme image extracted in general is 'decent, classy' depending on the design concept.
By substituting 'decent, noble' color image into adjective image scale, the adjectives can be identified in more detail: 'luxury, classy, refined, formal, intelligent, conservative, traditional, solid, rational, profound, Adjectives such as calm, modest, old, cloudy, old and depressed are identified.
Although there is a difference in color utilization according to the design concept of the hotel, the reason why these images are commonly reflected in the concept can be found in the concept of the boutique hotel discussed in Chapter 2. A boutique hotel is a hotel that offers differentiated and personalized services and experiences to the wealthy as it began with the concept of boutique, which means small but unique stores. In other words, low-saturation / brightness colors were commonly applied to hotel planning because it was necessary to provide a new experience and to convey a luxurious atmosphere and image to users.
The limitations of this study are as follows.
First, the images on which the research is based are those obtained online. The information may be limited or intolerant because it is not actually obtained through field experiences. Even if the image of the facility cannot be identified, the objectivity may be lowered because it is confirmed through the plane and elevation.
Second, we did not consider the color change of the room with time. The indoor environment changes the amount of sunlight and the intensity of the light that enter the day and night. As a result, the color observed and felt indoors also changes. For this reason, an overall study should be conducted to compare / analyze the data surveyed during the day and night. (We mentioned brightness as one of the visual dimensions that make up Kotler's mood.)
Third, it was not based on sufficient research sample. In order to analyze the space of the boutique hotel lobby, we searched for hotels that can be secured with drawings. It is necessary to secure the objectivity of higher research by broadening the scope of research subjects through various data surveys.
Fourth, there is a discrepancy between theoretical considerations and actual data in lobby space analysis. For example, the lower floor lobby connecting the BomBom Boutique Hotel and the Hanna Boutique Hotel is a mixture of horizontal and eclectic. On this point, this study did not draw clear conclusions. This is the result when lobby researches on the space have not yet been made or sufficient theoretical considerations have been made.
Fifth, color images are subjective. The emotions and images that humans think of while looking at colors vary according to their individual inclinations. Most of the results are felt, and the same is true of the IRI scale used for color image analysis. This means that it is difficult to raise a problem because the data analyzing the architect's design concept and the actual object (color applied in the room) does not match perfectly.
In the mid-2010s, the word 'Hocance' appeared in Korea. 'Hocance' is a compound word of 'Vacance' which means 'Hotel' and 'Break' in French. It means taking a rest while enjoying the service of the hotel. One of the unique features of 'Hocance' is that the location of the hotel is not very important when choosing a hotel. The focus of the hotel is on the meaning of the word, so if you are satisfied with the facilities and services you are satisfied with, you are willing to travel near your home, even if you are far away. This shows that the hotel itself is no longer a facility for lodging, but the hotel itself is one of the purposes of the trip.
A boutique hotel is not just a place to stay for a hotel, but a place where you can experience a new experience. It is also a place that is the main purpose of your trip. For this reason, boutique hotels will provide more various services and accordingly various forms, interior spaces and interior designs will be developed. Above all, research must be carried out to plan boutique hotels more ideally as a space that provides inspiration and relaxation through new experiences and relaxation to human beings.
- Alternative Title
- A Study on the Color Analysis of Boutique Hotel Lobby
- Alternative Author(s)
- LIM JUWON
- Department
- 일반대학원 디자인학
- Advisor
- 윤갑근
- Awarded Date
- 2020-02
- Table Of Contents
- 제1장. 서론 1
제1절. 연구의 배경과 목적 2
제2절. 연구의 방법 및 범위 4
제3절. 연구의 흐름도 5
제2장. 부티크호텔과 로비의 이론적 고찰 6
제1절. 부티크호텔의 개념 및 특징 7
1. 부티크의 개념 7
2. 호텔의 고전적, 현대적 개념 7
3. 부티크호텔의 개념 및 특징 9
3-1. 부티크호텔의 배경 9
3-2. 부티크호텔의 개념 10
3-3. 부티크호텔의 특징 11
제2절. 로비의 개념, 분류 및 이미지 구성 요소 13
1. 로비의 개념 및 기능 13
2. 공간구성에 따른 로비의 분류 15
2-1. 공간의 연결유형(단면)에 따른 분류 16
2-2. 공간의 구성형식(평면)에 따른 분류 19
2-3. 로비와 실들의 조합방식(연결방식)에 따른 분류 23
3. 로비 공간 이미지의 구성 요소(로비의 디자인적 요소) 25
제3장. 로비의 색채 활용과 호텔의 만족도 28
제1절. 색채의 개념 28
1. 색과 색채의 이해 28
2. 색채의 기능 29
3. 먼셀표색계와 IRI이미지스케일 34
제2절. 실내공간 이미지와 색채 42
1. 실내공간 이미지의 개념과 역할 42
2. 색채와 실내공간 이미지의 관계 43
3. 로비공간 이미지와 호텔 만족도의 관계 44
제4장. 연구분석 48
제1절. 연구방법 및 대상설정 48
제2절. 부티크 호텔 로비의 색채 활용 분석 52
제5장. 결론 및 제언 76
【참고문헌】········································································81
국문초록 84
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 임주원. (2020). 부티크 호텔 로비의 색채 분석 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14145
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000279652
-
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- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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- Embargo2020-02-26
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