CHOSUN

절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각화 연구

Metadata Downloads
Author(s)
윤대진
Issued Date
2019
Abstract
The flow of contemporary art is currently attempting to gain a new approach, separate from past ways of limiting materials and methods in order to express artist’s ideas. Rather than confine themselves to classical categories such as painting, sculpture, and craft, contemporary artists are making bold changes by finding ways to better express their own ideas and insights through various categories of crossovers. In accordance with this paradigm of the times, typography also attempts to express various expressions away from fragmentary expressions of the past. Typography, like other visual arts, involves geometric shapes, arrangements and textures based on points, lines and faces, and its method of expression is no longer limited to two dimensions. Thus, the typography of the present is gradually increasing its applicability as a tool to convey artistic ideas and messages beyond the limit of commercial use such as print and image media, along with contemporary art trends.

Despite these trends, the typographical method of message delivery is often limited to symbolic interpretation of characters based on aestheticism. Such typography expressions are considered very limited in light of the current situation in which the frame becomes ambiguous in the field of fine art such as painting and sculpture. In this study, therefore, we intend to use this typography method to interpret and visualize an anthropological understanding of the absolute and the relative. The vitality of artistic activity lies in the artist’s ideological background. In addition, the value of typography as a language of visual expression that captures these ideological meanings is considered very high in the current paradign, when its utility is expanding day by day.

This study forms part of the study for visualization of typography through conceptual reasons and the research process is as follows. First, the visualization expression language of typography is going to be derived through consideration of the proposition of the absolute and the relative. Second, it implements fonts that reflect the results of the preceding structures. Second, based on the visualization expression language, I am going to create alphabet fonts. Third, through the use of embodied fonts, the absolute and the relative are going to be visualized as symbolic art works. Lastly, I will explore the potential of typography as a visual tool for capturing humanistic ideas.

The study for the absolute is not to explore the principles of a particular area, as in other studies, but to explore universal knowledge and the whole. It is a metaphysical study, explaining the existence of all undifferentiated beings, the ultimate reality. In this study, the main factor that divides the relative from the absolute is derived from ‘language’ through philosophical literature of the East and the West. Therefore, it is recognized that we cannot express the actual being of the absolute through language which is already set in relative terms. In this study, to express the absolute, I will use metaphorical expression using typography. It is analogous to a person who has never tasted watermelon and has a linguistic limit with which to understand its taste through language, yet if one were to eat the watermelon for oneself, it would offer a real taste that does not require language. This is a delivery of the absolute reality, not abstract concepts through language. In other words, this study aims to convey a proposition that has the limit of the linguistic expression of “the absolute" through visual intuition, not language. It is a symbolic expression through art and is an expression that relies on intuition.

As a result, this study seeks a diverse approach to typography by presenting the potential for typography as a tool for expressing reason. In addition, consideration of the absolute and the relative and the resulting visual conceptual definition shows a new design approach to typography based on humanistic thinking. |본 연구에서는 타이포그래피의 표현 방법을 이용하여 절대와 상대라는 인문학적 사유를 언어적으로 해석한 후 시각화 하고자 하였다. 예술 활동의 생명력은 작가의 사상적 배경에 있으며 이러한 사상적 의미를 담아내는 시각표현 언어로서의 타이포그래피의 가치는 그 효용범위가 날로 확대되어가는 작금의 현실을 볼 때 연구해야 할 필요가 있다 사료된다.

본 연구에서는 관념적 사유의 접근에 따른 타이포그래피의 시각적 구현을 위한 연구의 일환으로서, 첫째, 절대와 상대라는 명제의 고찰을 통하여 타이포그래피의 시각화 표현 언어를 도출하고, 둘째, 이를 바탕으로 서체를 구현한 후, 셋째, 구현된 서체의 활용을 통해 절대와 상대의 사유를 상징적 타이포그래피 예술작품으로 시각화하고자 하였으며, 마지막으로 이를 통해 인문학적 사상을 담아내는 시지각적 도구로서 타이포그래피의 가능성을 살펴보고자 하였다.

절대에 대한 탐구는 여타의 다른 학문과 같이 어떠한 특수한 영역의 원리를 탐구하는 것이 아닌 전체적이고 보편적 지식의 탐구이다. 분화되지 않은 일체의 존재, 궁극적 실재에 대한 사유, 즉 형이상학적 사유이다. 본 연구에서는 동양과 서양의 문헌을 통해 절대를 상대로 분화하는 주요 요인을 ‘언어’로 도출 하였으며, 따라서 상대적 개념인 언어를 통한 절대의 표현은 불가능함을 인식하였다. 따라서 본 연구에서는 절대를 표현하기 위한 한 방법으로서 타이포그래피를 활용한 절대의 은유적 표현을 시도하고자 하였다. 이는 마치 수박을 맛보지 않은 사람에게 수박의 맛을 설명하는 데는 언어적인 한계가 따르지만, 수박을 직접 먹어보면 그 맛은 언어가 필요 없는 실제적 맛이 되는 것과 같은 맥락이다. 이는 언어를 통한 추상적 개념의 전달이 아닌 절대적 실재의 전달이다. 즉 절대라는 언어적 표현의 한계성을 가진 명제를 언어를 통하지 않은 시각적 직관을 통한 방법으로 전달해 보고자 함이다.

결과적으로 본 연구에서는 사유를 표현하는 도구로서의 타이포그래피에 대한 가능성을 제시함으로서 다각적인 타이포그래피의 디자인적 접근을 모색해고자 하였다. 또한 절대와 상대의 관념적 고찰 및 이에 따른 개념적 정의는 인문학적 사고를 기반으로 하는 타이포그래피의 새로운 디자인적 접근으로서, 앞으로 본 연구를 통한 다양한 타이포그래피의 디자인적 이해와 사유가 이루어지기를 기대한다.
Alternative Title
A Study on Typographical Visualization Inspired by The Absolute and The Relative : Focusing on Self-produced Experimental Typography Works
Alternative Author(s)
Youn, Daejin
Department
일반대학원 디자인학
Advisor
임채형
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
I. 서론
1. 연구배경 및 목적
2. 연구방법 및 범위
3. 선행연구 고찰

II. 절대와 상대의 사유와 타이포그래피
1. 통시적 관점의 절대와 상대의 해석
1) 절대와 상대의 일반적 개념
2) 동양 인문학에서의 절대와 상대
⑴ 도가(道家)의 道
⑵ 불교(佛敎)의 眞我
⑶ 힌두교의 브라흐만과 아트만
3) 서양 인문학에서의 절대와 상대
⑴ 소크라테스의 無知의 知
⑵ 마틴 부버의 나와 너
⑶ 폴 틸리히의 소외
4) 절대와 상대의 사유에 따른 개념 정립

2. 타이포그래피 고찰
1) 시대에 따른 타이포그래피의 개념
⑴ 문자의 기원 이후 수작업 시대
⑵ 구텐베르크의 금속활자 개발 이후 활자의 시대
⑶ 디지털 타이포그래피 시대
2) 타이포그래피의 시지각(視知覺) 인지에 따른 표현 양상
⑴ 판‧가독적 정보전달을 통한 텍스트
⑵ 심미적 형태변형을 통한 시각 유희성
⑶ 소재의 다양화를 통한 융‧복합화
3) 현대 타이포그래피의 사유적 표현
⑴ 타이포그래피의 사유적 표현의 정의
⑵ 현대 타이포그래피의 사유적 표현 사례
⑶ 현대 타이포그래피의 사유적 표현 전개양상
4) 타이포그래피의 시각 조형요소 선별
⑴ 형태
⑵ 색상
⑶ 질감
⑷ 공간

3. 소결

III. 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각화
1. 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각화의 의의
1) 사유에 따른 시각화의 의미
2) 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각화의 의미
3) 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각언어의 의미

2.절대의 해석에 따른 타이포그래피 시각언어
1) 경계 없는 무형의 바탕 형태
2) 무색(無色)의 순수 투영
3) 표면 없는 무(無)존재의 질감
4) 분화 없이 툭 터진 무한 허공

3.상대의 해석에 따른 타이포그래피 시각언어
1) 직선적 분할의 형태
2) 있음으로 인한 분별색(分別色)
3) 존재에 따른 유용(有用)의 질감
4) 실존적 닫힘구조 공간

4. 소결

IV. 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 구상
1. 서체 구현

2. 작품 구현
1) 경계(境界, boundary)
2) 생성(生成, formation)
3) 분화(分化, division)
4) 고착(固着, rootedness)
5) 속박(束縛, fetter)
6) 전환(轉換, switch)
7) 회귀(回歸, recurrence)

V. 결론
1. 연구의 결론
2. 기대효과 및 시사점

참고문헌
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
윤대진. (2019). 절대와 상대의 사유에 따른 타이포그래피 시각화 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13995
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267510
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.