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베트남 소비자의 한국 자동차 선호 요인과 만족도가 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증 연구

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Author(s)
트란 응옥람
Issued Date
2019
Abstract
Recently, the Vietnamese economy has been growing steadily and fast, and Vietnamese consumers are increasingly interested in purchasing Korean cars. In addition, Vietnamese consumers are keenly interested in Korean automobile manufacturers and Korean automobiles, have. And the Korean automobile business is strengthening its competitiveness against global brands. In addition, Korean automakers should try active marketing activities for Vietnamese consumers in order to achieve efficient management performance in foreign markets, especially Vietnam market. Therefore, it can be suitable as a research for securing competitiveness of Korean automobile through Korean automobile preference and satisfaction study. For this thesis, to find out the purchase intention according to the preference and satisfaction of Vietnamese consumers, focusing on the questionnaire survey on the Vietnamese consumers, which is difficult to approach the previous studies based on the existing consumer behavior.
In this Thesis, an empirical study on the Influence of Consumer's Preferences and Satisfaction on Purchase Intention of Korean Automobile in Vietnamese Consumers is derived as follows.
Firstly, we design a product that acquires various information about the whole automobile in the Vietnamese market and determine the level of preference and satisfaction attribute. Secondly, we surveyed Vietnamese consumers and collected data. Thirdly, the functional, design, service, economy, and company image of Korean automobile are an empirical study on consumers' preference and satisfaction of Korean automobile. Fourthly, the reliability that is useful for market segmentation, purchase intention prediction, preference and satisfaction evaluation was determined and the partial value was measured through validation. Fifthly, I analyzed the preference, satisfaction, and purchase intention and found implications for Korean automakers' entry into the Vietnamese market.
This study analyzed empirical analysis on preference and satisfaction, purchasing intention or recommendation of Vietnamese consumers by dividing them into functional, design, service, economic and company image. Korean automakers are increasing their market share in the Vietnam market despite competition from other well-known brands such as Hyundai, Kia, Ssangyong and Renault Samsung. The reason why Korean automakers are more popular is because they are reasonable prices, good quality, and service.

Key words: Korean Automobile, Vietnam Consumers, Preference, Satisfaction, Intention to Purchase.

|최근 베트남 경제는 안정하고 빠른 성장을 하고 있으며, 이에 베트남 소비자는 한국 자동차 구입의 선호도가 점차 증가하고 있으며, 아울러 베트남 소비자는 한국 자동차 생산업체와 한국 자동차에 대해 기업의 인지도와 자동차 기능적 요인에 많은 관심을 가지고 있다. 그리고 한국 자동차사업은 글로벌 브랜드에 대항하고 경쟁력을 강화하고 있다. 또한 한국 자동차업체는 일반적으로 외국 시장 및 특히 베트남 시장에서 효율적인 경영성과를 이룩하기 위해서는 베트남 소비자들에게 적극적인 마케팅 활동을 시도해야 할 것이다. 따라서 한국 자동차 선호도, 만족도 연구를 통해 한국 자동차의 경쟁력 확보를 위한 연구로서 적합할 수 있다. 이러한 연구를 위해 기존의 소비자 행동에 전제한 이록적 연구들로 접근하기 어려운 부분을 베트남 소비자들을 대상으로 한 설문조사를 중심으로 베트남 소비자들의 선호 요인 및 만족도에 따른 구매의도를 파악하였다.
본 논문에서는 베트남 소비자의 한국 자동차 선호 요인 및 만족도가 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증 연구는 다음과 같이 도출하였다.
첫째, 베트남 시장에서 자동차 전반에 대해 다양한 정보를 습득하고 선호 요인 및 만족도 속성 수준을 결정한 제품을 설계한다.
둘째, 베트남 소비자들을 대상으로 설문조사하는 것은 자료를 수집하였다.
셋째, 한국 자동차의 기능성, 디자인, 서비스, 경제성, 기업 이미지 등의 요인들이 베트남 소비자의 한국 자동차에 대한 선호 요인, 만족도가 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증연구이다.
넷째, 통계학적 분석기법 중 시장세분화 및 구매의도 예측, 선호 요인 및 만족도 평가 등에 유용하게 사용되는 신뢰성과 타당성 검증하였다.
다섯째, 선호 요인 및 만족도와 구매의도에 대한 분석을 통하여 한국 자동차의 베트남 시장에 진출을 위한 시사점을 도출하였다.
본 연구는 한국 자동차에 대한 베트남 소비자의 기능성, 디자인, 서비스, 경제성, 이미지의 요인으로 구분하여 선호 요인 및 만족도와 구매의도 또는 추천에 관한 실증분석을 하였다. 한국 자동차의 요인들에 대한 인식이나 선택에 긍정적인 역할을 하고 있으며, 한국 자동차 브랜드의 긍정적인 선택하는 선호 요인 및 만족도와 구매의도 추천 의향으로 까지 연결되는 것으로 추정된다. 한국 자동차들은 현대, 기아, 쌍용, 르노삼성 등 세계 유명한 브랜드의 경쟁하는 가운데서도 한국 자동차이 베트남 시장에서 점유율이 높아 가고 있다. 한국 자동차 기업들이 첨첨 더 많은 인기를 얻는 이유는 경제성,디자인, 서비스이 때문이다.

주제어: 한국 자동차, 베트남 소비자, 선호 요인, 만족도, 구매의도
Alternative Title
베트남 소비자의 한국 자동차 선호 요인과 만족도가 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증 연구
Alternative Author(s)
An Empirical Study on the Influence of Consumer's Preferences and Satisfaction on Purchase Intention of Korean Automobile in Vietnamese Consumers
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이제홍
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
목 차
제1장 서 론 - 1 -
제1절 연구배경 및 필요성 - 1 -
제2절 연구의 목적 - 4 -
제3절 연구의 구성 - 5 -
제2장 베트남 자동차 현황 이론적 연구 - 7 -
제1절 베트남 자동차 현황 - 7 -
1. 베트남 자동차산업의 실태 - 7 -
2. 베트남 자동차산업 발전과정 - 8 -
3. 베트남 자동차 시장 동향 - 16 -
제2절 베트남 자동차 수입 현황 - 18 -
1. 베트남 자동차 수입 - 18 -
2. 한국 자동차 수입 - 22 -
제3절 이론적 연구 - 26 -
1. 자동차 소비자 구매 행동 - 26 -
2. 자동차 소비자 선호도 및 만족도 - 28 -
3. 자동차 구매의도 - 28 -
제3장 연구의 모형 및 가설 수립 - 30 -
제 1절 연구 가설 수립 - 30 -
1. 기능성 요인 - 30 -
2. 디자인 요인 - 31 -
3. 서비스 요인 - 33 -
4. 경제성 요인 - 34 -
5. 기업 이미지 - 36 -
제 2절 연구 모형 및 가설 설정 - 38 -
1. 연구 모형의 수립 - 38 -
2. 연구가설 설정 - 39 -
3. 표본 설정 및 자료 수집 - 43 -
제4장 실증 분석 - 46 -
제1절 연구의 일반적 고찰 - 46 -
제2절 신뢰성, 타당성 검증 - 48 -
제3절 실증분석 - 53 -
1. 자동차 선호 요인 및 만족도 - 53 -
2. 구매의도 - 55 -
제5장 결론 - 56 -
참고문헌 - 58 -
설 문 지 - 64
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
트란 응옥람. (2019). 베트남 소비자의 한국 자동차 선호 요인과 만족도가 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13965
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267458
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
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