CHOSUN

대학생의 평가염려 완벽주의와 수행불안의 관계에서 자아탄력성의 매개효과

Metadata Downloads
Author(s)
한승윤
Issued Date
2019
Abstract
The purpose of this study is to verify the mediating effect of ego-resilience on the relationship between evaluative concerns perfectionism and performance anxiety of college students. For this study, a survey of 516 university students attending four-year universities in Gwangju City was conducted. The questionnaire consisted of self- reported questions including evaluative concerns perfectionism scale, ego-resilience scale, performance anxiety scale and demographic question. The collected data were analyzed using SPSS 22.0 and AMOS 19.0 programs. The results of the study are as follows. First, an analysis of the correlation between evaluative concerns perfectionism, ego-resilience and performance anxiety showed that all three variables had correlation. Evaluative concerns perfectionism and performance anxiety showed significant positive correlation, and evaluative concerns perfectionism, ego-resilience, ego-resilience and performance anxiety showed negative correlations respectively. Second, the mediating effects of ego-resilience on the relationship between evaluative concerns perfectionism and performance anxiety showed that ego- resilience had a mediating effect. These results are meaningful not only to provide a framework for understanding college students' evaluative concerns perfectionism and performance anxiety, but also to reduce university students' performance anxiety by enhancing ego- resilience in counseling. Based on the above results, limitations of this study and suggestions for future research were discussed.|본 연구의 목적은 대학생의 평가염려 완벽주의와 수행불안의 관계에서 자아탄력성의매개효과를 검증하는 것이다. 이를 위해 광주광역시 소재 4년제 대학교에 재학 중인 516명의 남녀 대학생들을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문은 평가염려 완벽주의 척도, 자아탄력성 척도, 수행불안 척도 및 인구통계학적 질문을 포함한 자기보고식 질문으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 19.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 평가염려 완벽주의, 자아탄력성, 수행불안의 상관 관계를 분석한 결과 세 변인 모두가 유의미한 상관관계를 맺고 있음을 알 수 있었다. 평가염려 완벽주의와 수행불안은 유의미한 정적상관을 나타냈으며, 평가염려 완벽주의와 자아탄력성, 자아탄력성과 수행불안은 각각 유의미한 부적상관을 나타냈다. 둘째, 평가염려 완벽주의와 수행불안의 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 검증한 결과 자아탄력성은 유의미한 매개효과를 나타냈다. 이러한 결과는 대학생의 평가염려 완벽주의와 수행불안에 대한 이해의 틀을 제공할 뿐만 아니라, 상담에서 자아탄력성 증진을 통해 대학생의 수행불안을 감소시킬 수 있음에도 의의를 가진다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 제한점과 향후 연구를 위한 제언을 논의하였다.
Alternative Title
The Mediating Effects of Ego-Resilience on the Relationship between Evaluative Concerns Perfectionism and Performance Anxiety of College Students
Alternative Author(s)
Han, Seung-Yoon
Department
일반대학원 상담심리학과
Advisor
김택호
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 및 가설 6

Ⅱ. 이론적 배경 7
A. 수행불안 7
1. 수행불안의 개념 7
2. 수행불안의 특징 9
B. 평가염려 완벽주의 10
1. 평가염려 완벽주의의 개념 10
2. 평가염려 완벽주의의 특징 13
3. 평가염려 완벽주의와 수행불안 14
C. 자아탄력성 15
1. 자아탄력성의 개념 15
2. 평가염려 완벽주의와 자아탄력성 17
3. 자아탄력성과 수행불안 18
D. 평가염려 완벽주의, 자아탄력성, 수행불안의 관계 19

Ⅲ. 연구 방법 21
A. 연구 대상 21
B. 측정 도구 22
1. 평가염려 완벽주의 척도 22
2. 수행불안 척도 23
3. 자아탄력성 척도 23
C. 연구절차 24
D. 분석방 25

Ⅳ. 연구결과 27
A. 기초통계분석 27
1. 주요 변인들의 기술통계 분석 27
2. 주요 변인들의 상관분석 28
B. 측정모형 검증 30
C. 연구모형 검증 31
D. 매개효과 검증 33

Ⅴ. 논의 및 제언 34
A. 연구결과 요약 34
B. 연구의 의의 및 제언 36

참고문헌 38
부 록 48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
한승윤. (2019). 대학생의 평가염려 완벽주의와 수행불안의 관계에서 자아탄력성의 매개효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13955
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267436
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.