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미얀마 퇴적지반에 근입된 현장타설말뚝의 마찰거동 특성

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Author(s)
선준영
Issued Date
2019
Keyword
현장타설말뚝, 주면마찰력, 극한지지력, 마찰지지말뚝, 압축재하시험
Abstract
Friction piles are being constructed in Southeast Asia (Myanmar, Cambodia, Vietnam, etc.) where the soft ground is deep, and many cases of friction piles are accumulated in terms of experience. Since many companies in Korea are entering Southeast Asia, it is necessary to understand the problems of sufficient experience of friction piles and construction cases. However, in Korea, it is not certain that the conventional formula for the design of friction piles is established.
In this study, we used the results of four static load tests and load transfer tests conducted in Myanmar sites to analyze the skin friction of soil layer. In addition, we proposed a relationship chart with skin friction measured in the N-value of Split spoon sampler tests (SPT) and the load transfer test results of the single drilled shaft.
In the case of Myanmar sites, the range of soil layers was deeper than domestic sites, so the conventional formula of skin friction using the N-value of SPT is different from that of domestic sites. In sandy layer, fs = 0.096 N in Myanmar sites showed a similar result of the domestic fs = 0.106 N. In clayey layer, fs = 0.315 N, in Myanmar sites showed about 5.0 times higher than the domestic fs = 0.062 N.
The results of this study are based on limited data. Therefore, if we analyze the results of more load transfer tests, we can suggest a conventional formula for skin friction according to the N-value. It is expected to be used as important basic data in the future.
Alternative Title
Skin Friction Characteristics for Single Drilled Shaft Embedded in Deposited Ground of Myanmar
Alternative Author(s)
Sun Jun Young
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 토목공학과
Advisor
김대현
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
제 1 장 서론
1.1 연구배경과 목적
1.2 연구 동향
1.3 연구 내용

제 2 장 말뚝 지지력 이론적 산정방법
2.1 말뚝 지지력 특성
2.2 말뚝 설계지지력
2.2.1 말뚝의 지지력 산정
2.2.2 정역학적 지지력 산정
2.3 주면마찰력 분석
2.3.1 N치에 따른 주면마찰력 산정
2.3.2 도로교설계기준(2008)에 의한 주면마찰력 산정
2.3.3 국외 설계 기준에 의한 주면마찰력 산정

제 3 장 현장재하시험 및 하중전이 시험
3.1 압축재하시험 개요
3.1.1 극한하중 판정방법
3.1.2 항복하중 판정방법
3.2 압축재하시험에 의한 침하량 기준 판정방법
3.2.1 전침하량 기준
3.2.2 순침하량 기준
3.3 현장재하시험 개요
3.3.1 현장재하시험
3.3.2 현장재하시험 계획
3.3.3 압축재하시험
3.4 대상지반의 현황
3.4.1 주변상황과 시추조사 위치도
3.4.2 양곤 지역 지층 개요
3.4.3 만델리 지역 지층 개요
3.5 하중전이시험
3.5.1 하중전이시험의 개념
3.5.2 하중전이 해석방법
3.5.3 하중전이시험 계획
3.5.4 하중전이시험 설치 전경

제 4 장 현장시험 결과 분석
4.1 압축재하시험 분석개요
4.2 압축재하시험 결과 분석
4.2.1 Site-1 재하시험 결과 분석
4.2.2 Site-2 재하시험 결과 분석
4.2.3 Site-3 재하시험 결과 분석
4.2.4 Site-4 재하시험 결과 분석
4.3 하중전이시험 결과 분석
4.3.1 Site-1 하중전이 시험 결과
4.3.2 Site-2 하중전이 시험 결과
4.3.3 Site-3 하중전이 시험 결과
4.3.4 Site-4 하중전이 시험 결과
4.4 N치에 따른 산정식 제안
4.4.1 양방향 재하시험 사례를 통한 지지력 분석
4.4.2 국내 사례를 통한 지지력 분석
4.4.3 미얀마 사례를 통한 지지력 분석
4.5 현장시험과 이론식 결과분석


제 5 장 결론


참고문헌
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
선준영. (2019). 미얀마 퇴적지반에 근입된 현장타설말뚝의 마찰거동 특성.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13866
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267169
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
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