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피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 서비스지향성, 고객지향성 및 센터 이미지에 미치는 영향

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Author(s)
김도담
Issued Date
2018
Keyword
자발적 업무수행, 서비스지향성, 고객지향성, 센터이미지
Abstract
This study analyzed the effect on service directivity, customer directivity, and center image of fitness center leader's voluntary business conduction and drew out the conclusion as follows.
First, as for the difference among fitness center leader's voluntary business conduction, service directivity, customer directivity, and center image depending on demographic character, at first, sex didn't have a significant difference.
Marital status had a significant difference in conscientious behavior and gentlemanly behavior as a voluntary business conduction. Conscientious behavior had a higher difference in married user, and gentlemanly behavior had a higher difference in unmarried user.
Age didn't have a significant difference in all factors.
Last academic background had a significant difference in conscientious behavior as a voluntary business conduction and in service activity as a customer directivity. Conscientious behavior had a difference, in order, in those who graduated from junior college, in those who graduated from universities, and in those who had a academic background higher than graduate school enrollment. Service attitude had a high difference generally in those who had an academic background lower than highschool graduation and in those who had an academic background of junior college and university graduation.
Continuous service period didn't have a significant difference in all factors.
Employment type had a significant difference in conscientious behavior as a voluntary business conduction; regular job, contraction job, and part-time job in order.
Monthly average earnings had a significant difference in voluntary behavior as a voluntary business conduction, service system as a service direction, service behavior as a customer directivity, and image. More than 2 million won-lower than 3 million, lower than 1 million, and more 1 million won-lower than 2 million won had a high difference , and more than 3 million won had the lowest difference of all factors that had the significant difference.
Second, this study grasped the relationship between fitness center leader's voluntary business conduction and service leadership. As a voluntary business conduction, the factors such as conscientious behavior, consideration, and voluntary behavior had a significant effect on service leadership statistically, as a voluntary business conduction, the factors such as conscientious behavior, consideration, and voluntary behavior had a significant effect on service entertainment statistically, and as a voluntary business conduction, the factors such as conscientious behavior and voluntary behavior had a significant effect on service system statistically.
Third, this study grasped the relationship between fitness center leader's voluntary business conduction and user's customer direction. As a voluntary business conduction, the factors such as conscientious behavior, consideration, and voluntary behavior had a significant effect on service attitude statistically, and as a voluntary business conduction, the factors such as consideration, and voluntary behavior had a significant effect on service behavior.
Fourth, this study grasped the relationship between fitness center leader's voluntary business conduction and center image. As a voluntary business conduction, the voluntary behavior factor had a significant effect on center image. |본 연구는 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 서비스지향성, 고객지향성, 센터이미지에 미치는 영향을 분석하고자 하며, 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 피트니스센터 지도자의 인구통계학적특성에 따른 자발적 업무수행, 서비스지향성, 고객지향성, 센터이미지의 차이를 살펴보면, 먼저 성별에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
결혼여부에서는 자발적 업무수행의 양심적 행동, 신사적 행동에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 양심적 행동에서는 기혼의 이용자가 더 높게 나타났고, 신사적 행동에서는 미혼의 이용자가 더 높게 나타났다.
연령에서는 모든 요인에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
최종학력에서는 자발적 업무수행의 양심적 행동, 고객지향성의 서비스 태도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 양심적 행동에서는 전문대 졸업, 대학교 졸업, 대학원 재학 이상 순으로 높게 나타났고, 서비스 태도에서는 고등학교 졸업 이하, 전문대 졸업, 대학교 졸업이 보편적으로 높게 나타났다.
근속기간에서는 모든 요인에서 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
고용형태에서는 자발적 업무수행의 양심적 행동에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 정규직, 계약직, 파트타임(아르바이트) 순으로 높게 나타났다.
월 평균소득에서는 자발적 업무수행의 자발적 행동, 서비스지향성의 서비스시스템, 고객지향성의 서비스행동, 이미지에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 유의한 차이를 보인 모든 요인에서 200만원 이상-300만원 미만, 100만원 미만, 100만원 이상-200만원 미만이 보편적으로 높게, 300만원 이상이 가장 낮게 나타났다.
둘째, 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행과 서비스 리더십의 관계에서는 자발적 업무수행의 양심적 행동, 배려, 자발적 행동요인이 서비스 리더십에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자발적 업무수행의 양심적 행동, 배려, 자발적 행동요인이 서비스 접점에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자발적 업무 수행의 양심적 행동, 자발적 행동 요인이 서비스시스템에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 이용자의 고객지향성의 관계에서는 자발적 업무수행의 양심적 행동, 배려, 자발적 행동 요인이 서비스 태도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자발적 업무수행의 배려, 자발적 행동 요인이 서비스 행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행과 센터 이미지의 관계에서는 자발적 업무수행의 자발적 행동 요인이 센터 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Alternative Title
The Impact of Fitness Center Leaders' Voluntary Work on Service Orientation, Customer Orientation and Center Image
Alternative Author(s)
Kim Do Dam
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
박도헌
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 가설 4
3. 연구의 제한점 6
4. 용어의 정의 6

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 자발적 업무수행 8
2. 서비스지향성 10
3. 고객지향성 13
4. 센터 이미지 16

Ⅲ. 연구방법 18
1. 연구대상 및 표집 18
2. 조사도구 19
3 설문지의 타당도와 신뢰도 21
4. 자료처리 24


Ⅳ. 연구 결과 26
1. 피트니스센터 이용자의 인구통계학적특성에 따라 자발적 업무수행, 서비스 지향성, 고객지향성, 센터이미지의 차이 26
2. 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 서비스지향성에 미치는 영향 42
3. 피트니스센터지도자의 자발적 업무수행이 이용자의 고객지향성에 미치는 영향 45
4. 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 이용자의 센터이미지에 미치는 영향 47

Ⅴ. 논 의 48
1. 인구통계학적특성에 따른 피트니스센터 이용자의 자발적 업무수행, 서비스 지향성, 고객지향성, 센터이미지의 차이 48
2. 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 서비스지향성에 미치는 영향 50
3. 피트니스센터지도자의 자발적 업무수행이 이용자의 고객지향성에 미치는 영향 51
4. 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 이용자의 센터이미지에 미치는 영향 52

Ⅵ. 결론 및 제언 54
1. 결 론 54
2. 제 언 56

참고문헌 58

부 록(설문지) 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김도담. (2018). 피트니스센터 지도자의 자발적 업무수행이 서비스지향성, 고객지향성 및 센터 이미지에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13831
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267326
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
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