프로세싱 프로그램을 활용한 인터렉티브 아트에 관한 연구
- Author(s)
- 김하린
- Issued Date
- 2018
- Keyword
- 인터렉티브 아트, 프로세싱 프로그램, 색채심리
- Abstract
- Interactive art has been expanding in the 21st century, where art has been diversified through the evolution of science. As the development of computers in modern times has led to the development of various software, the field of art that can be expressed using computers has widened. In a society where the expression of superficial art has been transformed in three dimensional and diversified, the field of interactive art has brought about a change of modern art while fusing with various fields.
Interactive art is evolving with fusion of science, art, and philosophy so that communication can be done in various ways in modern people 's cultural life.
In this paper, I present 9 artworks using examples of processing program, which is one of computer software. The concept and characteristics of interactive, the works of domestic and foreign authors, and the concept and applications of color psychology were examined.
The nine artworks were applied for based on a basic example of software called processing programming, and expressed the positive effect of color in color psychology with the material of human relationship.
Each artwork produced images and images that can be used to complete the graphic in response to a mouse, computer's built-in camera, sound, or to apply color psychological effects in space. Through this work, I look forward to the role of bright energy in 21st century technology and human harmony.
|과학의 진화로 예술의 다양화가 이루어진 21세기에 인터렉티브 아트는 그 범위가 확장되고 있다. 현시대에 컴퓨터의 발달로 다양한 소프트웨어가 개발됨에 따라 컴퓨터를 이용하여 표현할 수 있는 예술의 영역이 넓어졌다. 평면적인 예술의 표현이 입체적으로 변화되고 다원화된 사회에서 인터렉티브 아트의 영역은 다양한 분야와 융합하면서 현대의 아트의 변화를 가져왔다.
인터렉티브 아트는 현대인들의 문화생활에 커뮤티케이션이 다양한 방법으로 이루어지도록 과학과 예술과 철학등 융합을 이루면서 진화하고 있다.
이 논문에서는 컴퓨터의 소프트웨어의 하나인 프로세싱 프로그램의 예제를 활용하여 9개의 아트워크를 제시하고자 한다. 이 논문의 이론적 배경인 인터렉티브의 개념과 특성 그리고 국내외 작가들의 작품을 살펴보고, 색채심리학에 대하여 개념과 응용분야에 대하여 살펴보았다.
9개의 아트워크는 프로세싱이라는 소프트웨어의 기본예제를 활용하여 인간관계라는 소재를 가지고 색채심리에서의 색의 긍정적인 효과를 표현하고자 하였다.
각각의 아트워크는 마우스, 컴퓨터의 내장카메라, 소리 등에 반응하여 그래픽이 완성되거나, 공간에서의 색채심리 효과를 적용할 수 있는 이미지와 영상을 제작하였다. 그리하여 21세기 테크놀로지와 인간의 조화로 밝은 에너지를 주는 역할을 기대해 보았다.
- Alternative Title
- Study of interactive art to use a processing program
- Alternative Author(s)
- Kim, Ha Lin
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 디자인학
- Advisor
- 임채형
- Awarded Date
- 2019-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT
제1장 서론
제1절 연구의 목적 제2절 연구범위 및 방법
제2장 이론적 배경
제1절 인터렉티브 아트
1. 인터렉티브 아트의 개념 및 정의
2. 인터렉티브 아트의 동향 및 응용분야
3. 인터렉티브 아트의 구성요소
제2절 색채 심리학과 응용분야
1. 색채 심리학의 정의
2. 색채 심리학의 응용분야
가. 환경에 있어서의 색
나. 의학에 있어서의 색채
다. 기업과 브랜드를 표현하는 색채
라. UX, UI 디자인에서의 색채
제3장 인터렉티브 아트 사례분석
제1절 국내작가
1. 오순미의
2. 양민하의
제2절 해외작가
1. 마이클 놀(Michael Noll)
2. 제임스 터렐(James Turrell)
3. 빌 시먼(Bill Seaman)
4. 히토 슈타이얼(Hito Steyeril)
제4장 프로세싱 프로그램의 정의와 색채 테라피를 활용한 아트워크
제1절 프로세싱의 정의와 응용분야
1. 프로세싱의 정의
2. 프로세싱의 응용분야
제2절 색채효과와 프로세싱 프로그램을 활용한 인터렉티브 아트워크
1.
가. 의 색채효과와 작품설명
다. 의 프로세싱 코딩
2.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
3.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
4.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
5.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
6.
가. 의 색채효과와 작품
나. 의 프로세싱 코딩
7.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
8.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
9.
가. 의 색채효과와 작품설명
나. 의 프로세싱 코딩
제5장 결론
【참고문헌】
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 일반대학원
- Citation
- 김하린. (2018). 프로세싱 프로그램을 활용한 인터렉티브 아트에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13829
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267324
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2019-02-08
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