CHOSUN

그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램이 초등저학년 아동의 자아탄력성에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
박정선
Issued Date
2018
Keyword
그림책, 자아탄력성
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of a group art therapy program using a picture book on early elementary children.
The subjects were 24 children in the first and second grades selected from the community child center located in G Metropolitan City. They were divided into the experimental group(n=12) and the control group(n=12). A total of 14 sessions of the group art therapy program were conducted for 60 minutes a session, twice a week, for seven weeks.
Measurement instruments included a ego-resilience scale and PPAT. Pre-test and post-test were performed for the experimental and control groups. To analyze collected data, using SPSS 23.0 program, tests of normality and homogeneity were conducted. An independent sample t-test and repeated measured ANOVA were performed to examine the effects of the program after the program was conducted. Also, the quantitative and qualitative analysis was conducted for PPAT only in the experimental group to examine their change of ego-resilience.
The results were as follows.
First, the group art therapy program using a picture book had an effect on the improvement of ego-resilience in early elementary children.
Second, the group art therapy program using a picture book had an effect on the improvement of interpersonal relationship, emotional control, and optimism in the sub-factors of ego-resilience in early elementary children.
Based on the results, the group art therapy program using a picture book had an effect on the improvement of ego-resilience in early elementary children. Children could perceive that they were different from others and learned the way to form relationship in positive interaction with other children through the group art therapy program. Also, they could improve ego-resilience which can flexibly cope with and adapt themselves to problem situations through the change of positive attitude that perceives that everybody has advantages and the expansion of positive emotion.
Therefore, education for improving ego-resilience should be given to early elementary children who break with selfish thinking and become aware of peers. The results of this study will be very useful for the education.|본 연구는 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램이 초등저학년 아동에게 어떠한 효과를 미치는지 알아보고자 하였다.
연구대상은 G광역시에 위치한 지역아동센터 내 초등 1~2학년 아동 24명을 대상으로 선별한 후, 실험집단 12명과 대기집단 12명으로 나누어 매회 60분씩, 주 2회, 7주 동안 총 14회기 집단미술치료 프로그램을 진행하였다.
측정도구는 자아탄력성척도, 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)로 실험집단과 대기집단에게 각각 사전 ․ 사후검사로 실시하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 23.0 프로그램을 이용하여 정규성 검정과 동질성 검증을 하였고, 프로그램 실시 후 프로그램의 효과를 확인하기 위해 독립표본 t-검정과 반복측정 변량분석을 통하여 검증하였다. 또한 실험집단에 한하여 자아탄력성의 변화를 알아보기 위한 사과 따는 사람 그림검사를 양적, 질적으로 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램은 초등저학년 아동의 자아탄력성 향상에 효과가 있었다.
둘째, 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램은 초등저학년 아동의 자아탄력성 각 하위요소 중 대인관계, 감정통제, 낙관성에 긍정적인 효과가 있었다.
이상의 연구 결과를 통하여 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램은 초등저학년 아동의 자아탄력성을 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있다. 이는 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램을 통해 아동들은 다른 친구들과 긍정적인 상호작용 속에서 자신과 타인의 다름을 인식하고 관계를 맺는 방법을 학습하게 되었다. 또 누구나 장점을 가지고 있다는 사실을 인지하는 긍정적인 태도의 변화와 긍정적 정서의 확장을 통하여 문제 상황 속에서 유연하게 대처하고 적응할 수 있는 자아탄력성을 향상시킬 수 있었다고 생각된다.
따라서 자기중심적인 생각에서 탈피하여 또래에 대한 인식을 시작하는 초등학교 저학년 아동부터 자아탄력성 향상을 위한 교육이 필요하며 이에 본 연구결과를 활용할 수 있을 것이다.
Alternative Title
The Effects of Group Art Therapy Using Picture Books on Ego-resilience of the Lower Grade Elementary School Students
Alternative Author(s)
Park, Jung Sun
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 미술심리치료학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT Ⅷ

Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구 문제 3
C. 용어 정의 4
1. 그림책을 활용한 집단미술치료 4
2. 자아탄력성 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
A. 자아탄력성 5
1. 자아탄력성의 개념 5
2. 자아탄력성의 구성요소 6
B. 초등저학년 학생의 자아탄력성 10
C. 그림책과 미술치료 11
1. 그림책의 개념과 가치 11
2. 그림책을 활용한 집단미술치료 13
3. 그림책 선정기준과 치료적 가치 14
D. 선행연구 19

Ⅲ. 연구방법 21
A. 연구대상 21
B. 연구설계 21
C. 연구도구 22
1. 자아탄력성 척도 22
2. 사과 따는 사람 그림검사(PPAT) 23
D. 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램 25
1. 프로그램구성 및 목표 25
2. 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램 27
E. 연구절차 29
1. 사전검사 29
2. 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램 실시 30
3. 사후검사 30
F. 자료처리와 분석 30
G. 연구의 윤리적 고려 30

Ⅳ. 연구 결과 31
A. 자아탄력성의 변화 31
1. 정규성 검정 31
2. 실험집단과 통제집단의 동질성 검사 31
3. 자아탄력성에 미치는 효과 32
4. 자아탄력성의 하위요인에 미치는 효과 34
B. 사과 따는 사람 그림검사(PPAT)결과 38
1. 사과따는사람 그림검사에 대한 형식적척도 결과 38
2. 사과따는사람 그림검사의 사전사후 변화 결과 39
C. 집단미술치료프로그램의 질적 분석 52
1. 프로그램 과정별 분석 52
a. 초기단계(1~3회기) 52
b. 실행단계(4~11회기) 56
c. 종결단계(12~14회기) 67
2. 프로그램 구성 요인별 분석 70

Ⅴ. 논의 76
A. 초등저학년 아동의 자아탄력성 검사의 변화 76
B. 초등저학년 아동의 자아탄력성 하위요인의 변화 77

Ⅵ. 결론 및 제언 78
A. 결론 78
B. 제언 79

참고문헌 81

국문초록 87

부록 89
Degree
Master
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
박정선. (2018). 그림책을 활용한 집단미술치료 프로그램이 초등저학년 아동의 자아탄력성에 미치는 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13751
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267130
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.