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중국 모바일 간편 결제서비스의 특성요인이 고객만족도 및 지속사용의도에 미치는 영향

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Author(s)
이정우
Issued Date
2018
Keyword
중국 모바일 간편 결제서비스" "고객만족도" "지속사용의도" "시스템 특성" "사회특성
Abstract
최근 몇 년 동안 정보통신기술이 급속히 발전하면서 전 세계 사람들의 일상생활과 기업의 비즈니스 환경이 빠르게 변화되어 왔다. 특히, 스마트폰이 빠르게 확산된 이후에 모바일 기기를 이용하는 사람들의 수가 급격히 증가하게 되면서, 우리의 일상생화에도 다각적인 변화가 일어나고 있다.
언제 어디서든 인터넷에 연결된 모바일 기기가 보급화되면서 상거래나 소비활동에 있어서 핀테크(FinTech)기반의 모바일 간편 결제서비스가 등장했으며, 모바일 간편 결제 서비스가 다른 결제 서비스가 가지지 않은 시간적, 비용적 측면에서의 편의성과 경제성을 기반으로 급속히 전 세계 범위에 확산되고 있다. 그 중에서 최근 몇 년 동안 중국의 모바일 결제시장이 세계에서 제일 큰 시장으로 주목을 받고 있다. 중국인들의 현재 일상생활은 모바일결제시스템을 떠날 수 없고, 외국 사람들이 일상생활에서 신용카드가 없이 살 수 없는 것처럼 일상적인 결제수단이 되었다.
한편 IT상업. 통신 및 전자금융업 등 분야에 대국 강세를 보이던 한국은 단시간 내에 모바일 간편 결제서비스가 급속히 발전했지만 사용자가 모바일 간편 결제서비스 시스템의 안전성에 대한 불안과 사회촉진조건의 불충분으로 인하여 수용률이 낮은 수준으로 나타난다. 전 세계 소비자들의 금용결제 패턴이 서서히 바뀌게 되면서 한국 국내의 모바일 결제서비스의 발전을 촉진하기 위하여 학계 및 산업계의 관심이 점점 높아지고 있다. 그러나 한국 국내 모바일 결제서비스에 대한 연구의 일부분은 시장 동향이나 기술적 측면에 대한 연구들로 국한되어져 있어서 이용자들의 모바일 결재서비스 이용의도에 미치는 영향에 대한 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구의 목적은 이상의 내용을 배경으로 다음과 같이 나타났다,
선행연구를 가반으로 모바일 간편 결제서비스의 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 도출하고 중국 모바일 결제서비스 사용자를 대상으로 설문조사 방식으로 이들 요인 중에서 어떤 요인이 모바일 간편 결제서비스의 사용만족도 및 지속사용의도에 유의한 영향을 미치는 지를 분석해 보고자 한다. 분석 결과를 토대로 한국 국내의 모바일 결제 서비스시장 발전을 촉진하는 것의 이론적 활성화 전략과 시사점을 수립하며 한국의 모바일 결제 서비스 산업이 중국해외 시장으로 진출을 촉진하기에 있어 필요한 기초적인 마케팅 정보를 제공하도록 하고자 한다.
본 연구는 선행연구를 토대로 하여 중국 모바일 사용자들이 모바일 간편 결제서비스에 대한 만족도 및 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 모바일 결제 서비스의 시스템 특성과 사회특성으로 분류하였다. 시스템 특성을 편의성, 안정성, 경제성 3가지 변수로 세분하였고 사회특성을 사회적 영향과 촉진조건으로 나누어 설계하였으며 연구모형을 도출하였다. 이 연구모형을 기반으로 설문지를 작성하여 2018년 3월 15일부터 4월 13일까지 28일 동안 중국의 모바일 결제 서비스 이용자를 대상으로 온라인 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 총 480부의 설문지를 배부하였고 454부의 설문을 회수하였다. 그 중에 불성실한 응답 및 미응답 설문을 제외하고 남은 317부의 설문이 본 연구의 분석에 이용되었다. 본 연구에서는 기초 통계분석을 위해서 SPSS 24.0을 사용하였고 가설검증을 위한 구조방정식모형(Structural Equation Mideling) 분석에는 AMOS 24.0을 사용하였다.
본 연구의 분석 결과를 요약하면 모바일 결제 서비스의 시스템 특서의 측면을 살펴보면 사용자들은 안전성이 높은 간편 결제 서비스에 대한 만족을 형성하는데 중요한 역할을 제시하고, 나아가 일부분 사용자들이 간편 결제 서비스의 안전성에 대한 만족이 높은 것을 통하여 지속사용의도가 높아진다고 인식하게 될 것이다. 또한 사회 특성의 측면에서 살펴보면 사회적인 영향과 촉진조건이 모바일 간편 결제서비스의 사용자 만족도에 긍정적인 영향을 주며, 사용자의 만족도를 매개로 모바일 간편 결제서비스의 지속사용의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다.|In recent years, with the rapid development of information and communication technology, people's daily life and business environment in the world have changed dramatically. Especially, with the advent and popularization of smart mobile phones, there is a sharp increase in the number of people who use mobile devices. Accordingly, there have also been a variety of changes in our daily life.
With the popularity of wireless communication devices that can easily connect to the network wherever and whenever it is available, convenient mobile payment service based on FinTech, with the convenience and economy that other settlement services do not have, appears in people's daily consumption and business activities. Therefore, this service has been developing rapidly in all parts of the world once it was born. Among them, the market of China's convenient mobile payment service has attracted much attention in recent years as the largest convenient payment market in the world. In today's China, like foreigners who cannot live without credit cards in their daily life, Chinese people cannot live without mobile payment, which has become a means of daily payment.
In addition, Korea that is powerful in IT, communications, electronics and finance, convenient mobile payment service technology has also gained rapid development in a short time. However, Korean is still at a low level of use rate because of people’s concerns about convenient mobile payment service and inadequate social promotion conditions. With the gradual change in the way of financial settlement of consumers around the world, academia and industrial circles in Korea are actively involved in promoting the development of convenient mobile payment service in China. From the existing Korean literature, however, most of them are limited to the trends of the market and the technological level. There is almost no research on users' intention to the convenient mobile payment service. Therefore, based on the above contents, this paper is structured as follows.
First, the associated factors influencing the continuance usage of convenient mobile payment service are found through existing literature research. Further, these factors are adopted to make a questionnaire. And a questionnaire survey is conducted on Chinese consumers. Through the questionnaire survey results, we can find out the factors affecting the continuous use intention of convenient mobile payment service. Moreover, on the basis of the analysis results, it is expected to establish a theoretical activation strategy and inspiring point to promote the development of Korean market of convenient mobile payment service. Meanwhile, basic marketing information is provided to facilitate the expansion of convenient mobile payment service in Korea to overseas markets.
According to the existing literature, this paper divides the factors affecting consumers' persistent use into system characteristic factors of convenient mobile payment service and social characteristic factors. System characteristic factors of convenient mobile payment service can be classified into the three aspects including convenience, safety and economy. Social characteristic factors are specifically divided into social influential factors and social promotion conditions. Based on these factors, this paper has worked out research models and questionnaires. From March 5, 2018 to April 13, a questionnaire survey was conducted on Chinese mobile phone users of shortcut service in the form of online surveys. A total of 480 questionnaires are distributed and 454 questionnaires are collected. Among them, the dishonest answers and the answers with missing items are deleted. The remaining 317 questionnaires are used in the analysis of the study. This study uses the "SPSS 24.0" for basic statistical analysis. In order to verify the hypothesis, the structural equation model Amos 24.0is used for analysis.
From the analysis results of this study, the higher the security performance of convenient mobile payment service, the more influential the users' satisfaction will be. And for some users, the satisfaction of security performance also has a certain impact on the intention of continuous use. From the point of view of social characteristics, social impact and social promotion conditions have a direct impact on user satisfaction. And they have indirect effects on continuous usage intention through the media of user satisfaction.
Alternative Title
The Effect of Characteristic Factors in Chinese Mobile Easy Payment Service on Customer Satisfaction and Continuous Use Intention
Alternative Author(s)
LI JINGYU
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이제홍
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
국문요지 1
ABSTRACT 3

제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적 5
제2절 논문구성 및 연구방법 7

제2장 이론적 배경
제1절 모바일 간편 결제서비스의 개념 8
제2절 모바일 간편 결제서비스의 유형 10
1. 모바일 뱅킹 11
2. 모바일 신용카드 13
3. 모바일 소액결제 14
4. 전자화폐 15
제3절 모바일 간편 결제서비스의 발전현황 16
1. 한국 모바일 간편 결제서비스의 현황 18
1) 한국모바일 간편 결제서비스의 발전과정 18
2) 한국모바일 간편 결제서비스의 발전현황 19
2. 중국 모바일 간편 결제서비스의 현황 23
1) 중국모바일 간편 결제서비스의 발전과정 23
2) 중국모바일 간편 결제서비스의 발전현황 24

제3장 모바일 간편 결제서비스의 각 평가요소
제1절 모바일 간편 결제서비스 관련 선행연구 28
제2절 편의성 평가요소 31
제3절 안전성 평가요소 33
제4절 경제성 평가요소 34
제5절 사회적 영향 평가요소 35
제6절 촉진조건 평가요소 36

제4장 연구의 설계 및 모형구성
제1절 연구 설계 37
1. 표본 설계 37
2. 측정항목 개발 및 설문구성 37
제2절 연구모형 수립 40
제3절 연구가설의 수립 42

제5장 연구 분석
제1절 일반적 특성 48
제2절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 51
1. 요인분석 51
2. 상관관계 및 다중공선성 분석 54
제3절 측정모델의 분석 56
1. 측정모델의 분석 56
2. 측정모델의 타당성 평가 60
제4절 가설검증 62
1. 직접효과 경로분석 결과 62
2. 간접효과 경로분석 결과 63
3. 가설검증 결과 64

제6장 결론
제1절 연구결과의 요약 68
제2절 연구의 시사점 71
제3절 연구의 한계점 73

참고문헌 74
부록: 설문지 80
부록1. 설문지(한국어) 80
부록2. 설문지(중국어) 84
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
이정우. (2018). 중국 모바일 간편 결제서비스의 특성요인이 고객만족도 및 지속사용의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13672
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266986
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
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