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중국 관광객의 한국 관광지 만족와 타인추천에 관한 연구

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Author(s)
사약천
Issued Date
2018
Keyword
관광만족도
Abstract
중국의 경제력이 성장하고 있어 해외여행의 경험도 늘어나면서 중국 관광객의 기호는 점차 다양화되고 까다로워지고 있다. 게다가 최근 사드 등의 문제로 인하여 중국 관광객이 일시적으로 감소하고 있는 상황이었다. 2009년 한국관광공사의 외래 관광객 실태조사에 따르면 중국 관광객이 한국 여행 시 불편사항으로 언어소통(68.9%), 비싼 물가(40.8%), 음식이 입에 맞지 않음(16.5%),안내 표지판(11.7%) 등인 것으로 나타났다. 그리고 한국 관광지에 대한 이미지의 문제에서는 뚜렷한 특징이 없음, 연계된 프로그램이 없음, 젊은 층의 충족거리가 없음, 자세한 소개와 설명이 없음의 크게 4가지로 조사되었다(한국관광공사, 2009).
따라서 본 연구에서는 중국 관광객을 유치하기 위해 방한 중국 관광객의 인구통계학적 특성과 관광 형태별 특성에 따라 설문조사를 실시하였다. 방한 중국관광객을 대상으로 그 들이 한국 관광 이미지, 한국 음식, 호텔 서비스, 쇼핑 판매점, 관광 서비스가 관광 만족도에 영향이 있는지를 알아보고 또한 관광 만족도를 타인 추천 의도에 어떠한 영향이 있는지를 알아보기 위해 요인분석과 실증분석을 실시한 연구이다.
연구의 목적은 중국인 관광객들의 해외여행을 한국으로 유치하기 위한 유용한 시사점을 제시하는 데도 있다고 하겠다. 먼저, 관광 만족도에 대한 선행연구 검토를 통해 측정도구를 추출하여 중국인 관광객들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과는 한국 관광 이미지, 한국 음식, 호텔 서비스, 쇼핑 판매점, 관광 서비스를 관광 만족도에 큰 영향이 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 중국인 관광객들이 대체적으로 한국 관광 이미지에 있어 만족도가 영향이 있는 것으로서 관광 이미지에 있어 중국 관광지와 차별화된 매력물을 개발하고 홍보할 필요가 있다는 것이다. 한국 음식에는 다양한 메뉴의 서비스와 간편한 아침식사의 제공이 필요하다고 보인다. 호텔 서비스 면에는 호텔 분위기, 호텔인지도에 관한 관리 마케팅이 필요하다고 여겨진다. 쇼핑 판매점은 더 간편한 결제 시스템이 필요하다고 하겠다. 관광서비스는 편리한 교통수단, 언어소통 문제에서는 개선할 필요가 있다는 것이 본 연구의 관광 만족도를 제고하기 위한 제시된 시사점이라 할 수 있다.
관광 만족도가 추천 의도에 큰 영향이 있는 결과를 나타났으며, 관광 만족이 추천 의도와 관계가 있는 것으로써 살펴보며 증가하는 중국 관광시장 개별여행객 유치를 확대하고, 중국 관광시장 변화에 적극적으로 대응하기 위해 관광여건 개선과 중국 관광객의 만족도, 추천 의도 향상은 물론 중국 개별여행객에 맞추는 관광 산품의 개발에 유용한 정보를 제공할 필요가 있다고 생각한다.|As China's economic power is growing, the experience of traveling overseas has also increased, and the preferences of Chinese tourists have become increasingly diverse and difficult. In addition, it is THAAD, which is a temporary decrease in the number of Chinese tourists due to recent problems such as Sad.
According to a survey of foreign tourists by the Korea Tourism Organization in 2009, Chinese tourists reported 68.9% of language problems (40.8%), high prices (40.8%), lack of food (16.5%), Guide signs11.7%). In addition, there were no significant differences in the image of Korean tourist destinations, no related programs, no satisfying young people, no detailed introduction and explanation (Korea Tourism Organization, 2009).
Therefore, in this study, we conducted a survey according to demographic characteristics and characteristics of tourism type of Chinese tourists visiting China to attract Chinese tourists. The purpose of this study is to find out the effect of tourism image, Korean food, hotel service, shopping center, and tourism service on tourist satisfaction and to examine the effect of tourist satisfaction on recommendation intention Analysis and empirical analysis.
The purpose of this study is to suggest useful suggestions for attracting Chinese tourists to Korea. First, we surveyed the Chinese tourists by extracting measurement tools through prior studies on tourism satisfaction. The results showed that Korean tourism image, Korean food, hotel service, shopping center, tourism service had a great effect on tourism satisfaction. This result shows that Chinese tourists generally have a positive impact on the tourism image of Korea. Therefore, it is necessary to develop and publicize attractive images differentiated from Chinese tourist destinations in tourism images. Korean food seems to require a variety of menu services and a convenient breakfast. It is considered that management marketing about hotel atmosphere and hotel awareness is necessary for hotel service side. Shopping stores need a more convenient payment system. It is suggested that tourism service should be individualized in terms of convenient transportation and language communication.
Tourism satisfaction has a significant effect on recommendation intention, and tourism satisfaction is related to recommendation intention. As a result, We think that it is necessary to provide useful information for improvement of tourist conditions, satisfaction of Chinese tourists, improvement of recommendation, and development of tourism products tailored to individual travelers in China by aggressively responding to changes in Chinese tourism market.
Alternative Title
A Study on the Satisfaction with Tourist Attractions in Korean and the Recommendation to Others of Chinese Tourists
Alternative Author(s)
xieyueqian
Affiliation
무역학과
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이제홍
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
ABSTRACT 1

제 1 장 서론
제1절 연구의 배경 및 필요성 3
제2절 연구의 구성 5
제3절 연구의 목적 5

제 2 장 중국 관광객의 현황 및 이론적 연구
제1절 중국 관광객의 현황 7
제2절 관광지의 선택 속성 11
제3절 관광 목적지의 브랜드 가치 16
제4절 관광성과 및 만족도 20
제5절 사드 배치로 인한 갈등 30

제 3 장 연구의 가설 및 모형수립
제1절 연구 설계배경 32
제2절 연구의 가설 34
제3절 연구 모형 39
제4절 연구 방법론 42

제 4 장 연구 분석
제1절 기초 분석 43
제2절 실증 분석 46
제3절 연구 결과 49

제 5 장 결론 및 시사점
제1절 결론 및 시사점 51
참고문헌 54
부록: 설문지 65
감사의 글 67
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
사약천. (2018). 중국 관광객의 한국 관광지 만족와 타인추천에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13670
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266984
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
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