CHOSUN

이성복 시의 에로스와 타나토스 연구

Metadata Downloads
Author(s)
나정숙
Issued Date
2018
Keyword
에로스, 타나토스, 유곽, 감옥, 멜랑콜리
Abstract
국문요약

이성복 시의 에로스와 타나토스 연구


나정숙
지도교수 나희덕
조선대학교 대학원 문예창작학과


이 논문은 이성복 시에 나타난 에로스와 타나토스의 양상에 관한 연구이다. 프로이트의 충동에 대한 후기 이원론을 기반으로, 이성복 시에서 생의 충동인 에로스와 죽음 충동인 타나토스가 어떻게 상호 작용하는지를 살펴보고자 한다. 현재까지 발간된 시집을 초기, 중기, 후기로 하고, 에로스와 타나토스의 양상이 어떻게 변화하는지 통시적으로 고찰할 것이다. 이와 같은 분류는 주제의식의 변화에 따르며 통시적 관점에 의한 분류임을 밝힌다.
이성복의 초기시는, 첫 시집 『뒹구는 돌은 언제 잠 깨는가』로 분류한다. 이는 섬세하면서도 과감한 시어의 사용으로 ‘낯설게 하기’의 진수를 보여주는 시기이다. 시집 전체가 가족사라는 하나의 서사적 구도를 이루고 있으며, 고통과 치욕으로 인해 타나토스적 성향이 짙은 시기라 할 수 있다. 두 번째 시집인 『남해 금산』이 발간되기까지의 시간적 거리나 시적 자아의 시선이 극명한 차이를 드러내는 것 또한 초기시를 구분 짓는 요인으로 작용하고 있다.
중기시는 『남해 금산』과 『그 여름의 끝』, 『호랑가시나무의 기억』으로 분류한다. 초기시와는 달리 시적 자아의 삶에 대한 인식이 긍정적인 방향으로 변모하였으며, 생의 충동인 에로스가 강화되는 시기라 할 수 있다. 초기시에 나타난 자아 중심의 부정적인 세계관은 중기시에 와서 타자에 대한 사랑과 이해로 전환된다.
후기시는 『아, 입이 없는 것들』, 『달의 이마에는 물결무늬 자국』, 『래여애반다라』로 분류한다. 중기시의 『호랑가시나무의 기억』이 발간된 후 십 년이라는 시간적 거리를 두고 있으며, 초기와 중기를 거쳐서 시적 자아와 가족사 중심으로 전개되던 의식의 흐름이 생사성식(生死性食)이라는 삶의 근본 문제로 향하게 된다. 인간에 대한 인식이 보다 거시적인 차원으로 확산되어가는 시기라 할 수 있다. 이와 같은 시기 구분을 통해 이성복 시에 나타난 에로스와 타나토스의 양상을 논의하고자 한다.
본론의 2장은 초기시에 나타난 죽음 충동에 관한 내용으로서, 이 시기에 빈번하게 등장하는 공간은 유곽이다. 유곽은 희생의 상징인 누이의 공간이다. 누이의 고통은 종교적이며 시적 자아의 공간인 마음의 감옥과 깊이 연관되어 있다. 누이는 나약하고 병들어 있으며, 시적 화자는 시대적 아픔을 관망하는 자책감에 사로잡혀 있다. 유곽 또한 누이에게 있어서 감옥과 같은 공간으로 작용한다. 이처럼 시에 나타난 심리적 공간으로서의 유곽과 감옥의 관계를 구체적인 작품 분석을 통해 해명해보고자 한다. 이성복 시에서 고통의 중요한 원인으로 나타나는 타자는 아버지이다. 전통적 사회에서 존경과 권위의 대상이었던 아버지는, 이성복 초기시에 와서 철저한 우상 파괴가 이루어진다. 당시의 사회적 억압에 대한 시인의 저항에 의해, 아버지는 그 존재감이 현저하게 약화되거나 상실된다. 가족 비극의 원인인 아버지에 대항하는 폭력적 성향의 형과 유곽의 누이, 비관적인 시적 자아 등에 의해 초기시의 분위기는 주로 멜랑콜리로 나타난다. 초기시에서 멜랑콜리는 작품 전반을 이끌어가는 근본적인 요소로 작용한다. 시적 자아의 고통은 존재에 대한 질문과 슬픔을 유발시키며 끊임없는 질문으로 이어진다.
3장은 중기시에 나타난 생의 충동인 에로스의 양상에 관한 내용이다. 중기시에서 에로스가 어떤 형태로 작용하는지 세권의 시집을 통해 고찰하고자 한다. 초기시에서 두드러진 우울한 분위기와 파괴적 성향은 중기시에 와서 어머니라는 적극적인 타자를 통해서 생의 충동을 띠게 된다. 어머니는 무능한 아버지를 대신하게 되며, 모성애를 통한 구원의 형태로서의 에로스에 주목할 수 있는 시기이다. 또한 연인을 타자로 한 성적 충동이 두드러지는 시기이기도 하다. 그리고 자연을 매개로 한 에로스는 중기시의 상승적 기류로 작용한다. 초기시의 중심에 타나토스적인 멜랑콜리가 있다면, 중기시에는 생의 충동으로 다양한 에로스의 양상이 존재한다.
4장에서는 후기시에서 에로스와 타나토스가 어떻게 유기적인 관계를 맺으며 시적 화해를 모색하는지 논의해 보고자 한다. 시인은 ‘마라’라는 단어를 통해 부정적 상황을 끊임없이 환기하지만 그것이 역설적으로 강한 긍정과 확인의 방식이라는 것을 알 수 있다. 후기는 죽음 충동과 생의 충동이 다양한 ‘구멍’을 통해 삶에 심층적으로 다가가는 시기이기도 하다. 여기서 ‘구멍’들은 생명을 향한 강인한 의지의 비유로 쓰이고 있으며, 인간뿐만 아니라 생명을 가진 자연물을 통하여 삶은 치열하게 체득되어짐을 알 수 있다. 이처럼 후기시에서는 삶과 죽음의 유기적 관계에 의해 에로스와 타나토스의 시적 화해에 도달하고 있다.|ABSTRACT

A Study on Eros and Thanatos in Lee, Seong-bok’s Poetry

Na, Jeong-Suk
Advisor: Prof. Ra, Hee-Duk Ph.D.
Department of Literature & Creation
Graduate School of Chosun University

This study is on Eros and Thanatos in Lee, Seong-bok’s poetry. This study is intended to examine how Eros of life instinct and sexual drive and Thanatos of self-directed death instinct works in Lee Seong-bok’s poetry based on『the Fundamental Concepts of Psychoanalysis』by Freud. This study classified his poetical works published into early, mid, and late periods for the purpose of study. The classification was based on the changes of themes and the diachronic point of view.
The early poetry includes『When Will the Rolling Stone Awaken』, his first works. It shows the use of delicate language and resolute poetic words and the essence of defamiliarization. The whole works are led by one narrative structure, family history. It is the period of deep Thanatos of pain and shame. The movement of temporal distance and the regard of poetic ego to a different direction until the second works are published also works as a classification factor.
The mid poetry includes『Namhae Kumsan』,『That Summer’s End』, and 『Memories of a Holly Tree』. Unlike the early poetry, they concentrate on internal sensibility and reinforce Eros of life instinct. The ego-focused negative world view in the early poetry is turned into the love and understanding for the other in the mid poetry.
The late poetry includes『Ah, Mouthless Things』,『Ripple Marks in the Moon's Forehead』, and『Raeyeoaebandara』. They are the 10-year timedifference from『Memories of a Holly Tree』. The consistent flow of consciousness of poetic ego and family history is directed to the fundamental of life such as birth, death, sex, and food. It is the period when the perception of human beings is diffused macroscopically.
The 2nd chapter was the study on the aspect of Thanatos. The most frequent space is red-light districts in the early poetry. The red-light districts are the space of a sister who is the symbol of a sacrifice. Sister’s pain is religious and is closely connected with the prison of mind that is poetic ego’s space. The sister is weak and sick and the poetic speaker lives in the prison of mind with a guilty conscience of calmly watching the pain of the age. The red-light districts also act as the space like a prison for the sister. An author intends to prove the relationship between red-light districts and prison in the poetry by poetic ego’s world of prison made by family breakdown and melancholy of society through poetic works. The other who becomes the origin of all pain is the father in Lee Seong-bok’s poetry. A traditional icon of the father who is consistently incompetent is completely destroyed in the early poetry. The atmosphere of the early poetry is melancholy by a violent brother who opposes his father, the origin of family tragedy, a sister of red-light districts, and pessimistic poetic ego. Melancholy is a fundamental element which leads the whole works in the early poetry. Poetic ego’s pain is connected to constant questions about existence and despair that causes sadness.
The 3rd chapter was on the study of the aspect of Eros in the mid poetry. This chapter aimed to discuss how Eros appears in the mid poetry. The consistent destructive inclination with melancholy in the early poetry is changed to life instinct through mother, the active other in the mid poetry. The mother has a different attitude from the early poetry instead of the incompetent father. It is the period that gives attention to Eros in the form of redemption through maternal affection. Further, it is the period when the aspect of sexual drive Eros appears with his girl, the other. Love acts as the ascending air current in the mid poetry as he has his heart tattooed. While there is melancholy in the center of the early poetry, there is sparkling love with vividness in the mid poetry. The aspect of Eros that appears in various forms was discussed by three collections of poems.
The 4th chapter discussed how Eros and Thanatos search for reconciliation by what organic forms in the late poetry. The author constantly states negative situations using ‘Mara’ but the word, ‘Mara’ is used as the way to promise positively. It is the period that approaches life more closely through the hole where death instinct and life instinct coexist. Many holes are used in the metaphor of strong will toward life. Life is intensely acquired through natural things.
This chapter aimed to demonstrate the point where the poetic speaker reaches a reconciliation between Eros and Thanatos in three collections using Freud’s theory.
Alternative Title
A Study on Eros and Thanatos in Lee, Seong-bok’s Poetry
Alternative Author(s)
Na, Jeong-Suk
Affiliation
조선대학교 대학원 문예창작학과
Department
일반대학원 문예창작학과
Advisor
나희덕
Awarded Date
2018-08
Table Of Contents
목 차

국문요약 ··················································································ⅱ
Ⅰ. 서론 ·····················································································1
1. 연구 목적 ············································································1
2. 연구사 검토 ········································································3
3. 연구 방법 ············································································8
Ⅱ. 초기시에 나타난 죽음 충동(Thanatos) ···································13
1. 심리적 공간으로서의 유곽과 감옥 ··········································13
2. 아버지로 상징되는 우상 파괴 ················································23
3. 애도의 금지와 멜랑콜리 ·····················································31
Ⅲ. 중기시에 나타난 생의 충동(Eros) ··········································37
1. 구원의 표상으로서의 모성 ····················································38
2. 연인을 타자로 한 성적 충동 ··················································45
3. 자연을 매개로 한 상승 욕구 ···············································51
Ⅳ. 후기시 : 에로스와 타나토스의 시적 화해 ·································56
1. 부정 어법으로 긍정하기 ······················································56
2. 생사성식(生死性食)의 순환과 삶의 수용 ·······························63
3. 글쓰기를 통한 구원의 가능성 ··············································70
Ⅴ. 결론 ···················································································79
참고문헌 ··················································································81
ABSTRACT ···············································································86
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
나정숙. (2018). 이성복 시의 에로스와 타나토스 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13660
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266971
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-08-24
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.