CHOSUN

외식프랜차이즈 경영을 위한 브랜드 디자인 관리 연구

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Author(s)
정윤규
Issued Date
2017
Keyword
외식프랜차이즈, 브랜드디자인, 브랜드디자인관리, 브랜드디자인관리 체크리스트, 브랜드디자인관리 프로세스
Abstract
-국문초록-
외식프랜차이즈 경영을 위한 브랜드 디자인 관리 연구
(맥킨지식 문제해결 프로세스를 기반으로)
A Study on the Brand Design Management
in Restaurant Franchise Business
(Focused on the Introduction of
McKinsey’s problem solving process)

최근 맞벌이와 주5일제 근무와 같이 노동환경과 라이프 스타일의 변화로 외식문화가 보편화되고 있다. 이를 대응하기 위한 다양한 외식프랜차이즈 사업의 활성화로 외식프랜차이즈 시장 경쟁이 심화되고 있다. 일반 외식업체들도 사업의 확장을 위해 프랜차이즈의 개념과 시스템을 도입하여 기업의 규모를 확장하는데 활용해왔다. 이는 외식사업에 대한 경험이 부족한 오너(Owner)들에게 노하우를 공유하고 기회를 제공하며 많은 프랜차이즈를 양산하는데 일조해왔다. 그러나 급변하는 시장 상황 속에서 소비자의 욕구는 다양해지고 있고, 수많은 변수를 대응할 브랜드 관리능력 부족으로 프랜차이즈의 폐업이 가속화 되고 있다. 이에 브랜드의 생존을 위한 브랜드디자인 관리의 중요성에 대한 인식이 확산되고 있다. 그럼에도 불구하고 외식프랜차이즈를 위한 브랜드디자인관리에 관한 연구가 미진한 상황이라 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 외식 프랜차이즈에 특화된 브랜드디자인 관리를 위한 기준과 요소를 도출하고 이를 실행할 수 있는 프로세스를 제안하고자 한다.
먼저 이론적 고찰을 통해 외식프랜차이즈와 브랜드디자인관리의 정의 및 구성, 특성 및 요소를 도출하여 외식프랜차이즈에 특화된 브랜드디자인 관리기준과 요소를 규정하였다. 그리고 맥킨지식 문제해결법 7STEP 프로세스를 활용하여 전략적인 브랜드디자인 관리 프로세스를 제시하기 위한 연구를 진행하였다. 또한 연구 결과의 실효성을 높이기 위해 외식프랜차이즈 브랜드 관리 기준에 따른 관리요소들을 평가하고 진단하여 반영할 수 있는 브랜드관리 체크리스트를 제안하였다. 그리고 이를 토대로 실무에서 활용될 수 있도록 구체적인 사례과정을 통해 활용법을 제시하였다. 본 연구를 통해 외식산업에서의 프랜차이즈 브랜드디자인 관리능력을 향상시켜, 강력한 브랜드 자산을 구축하며 외식 프랜차이즈 브랜드의 장기적인 성장과 발전에 기여할 수 있기를 기대한다.

Key words: 외식프랜차이즈, 브랜드디자인, 브랜드디자인관리, 브랜드디자인관리 체크리스트, 브랜드디자인관리 프로세스
|ABSTRACT

A Study on the Brand Design Management in Restaurant Franchise Business
(Focused on the Introduction of
McKinsey’s Problem solving process)


Jung Youn-kyu
Advisor : Prof. Lee Jin-ryeol
Department of Informatics & Product Design School of Chosun University


The changes in life style and working environment such as double-income family and 5-day workweek have brought about generalization of dining out. For this, the competition of food service franchise market based on vitalization of various food service industry is intensifying. General food service businesses have introduced the concept of franchise to expand scale of business. This has led to increase of franchise by providing opportunities and sharing know-hows to owners who lack in food service experiences. However, in rapidly changing market, the needs of consumer is diversifying. However due to insufficient brand management ability to respond to many variables, it has led to acceleration in shut down of franchises. It has brought about the awareness about the importance of brand design management for the survival of a brand. Nevertheless, the studies on brand design management for food service franchise are insufficient. Thus, this study extracts standards and elements for brand design management which are specialized for food service franchise business and suggests the process to execute successful brand management throughj those standards and elements.
First, the study, through prior literature review, identified definition, composition, characteristics and elements of food service franchise of brand design management then extracted the standards and elements of brand design management specialized for food service franchise. Next, this research suggested strategic process of brand design management based on 7-step process of Mckinsey's problem solving approach. To perform the 7 step brand design management process, this research developed brand management checklist based on the standards and elements which is applicable to evaluate the current situation of franchise brands.
Finally, this research shows how to execute the process of brand design management by performing case study with the real franchise brand. It is expected that this study could improve brand design management ability of food service franchise to contribute to long-term growth and development of the brands.

Key words: Restaurant Franchise, Brand Design, Brand Design Management, Brand Design Management Checklist, Brand Design Management Process
Alternative Title
A Study on the Brand Design Management in Restaurant Franchise Business (Focused on the Introduction of McKinsey’s Problem Solving Process)
Alternative Author(s)
Jung Younkyu
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT

01 서론 1
1절 연구 배경 및 목적 2
2절 연구 내용 및 방법 5

02 이론적 고찰 8
1절 프랜차이즈에 관한 이론적 고찰 9
프랜차이즈의 정의 및 구성 9
프랜차이즈의 특성 및 요소 16
2절 브랜드디자인관리에 관한 이론적 고찰 29
브랜드디자인관리의 정의 및 구성 29
브랜드디자인관리의 특성 및 요소 33
3절 맥킨지(Mckinsey)식 전략의 이해 42
맥킨지식 전략의 개념 42
맥킨지식 문제해결법 7STEP 43
맥킨지식 전략의 효용가치 53

03 맥킨지식 문제해결법 7STEP에 의한 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리 프로세스 55
1절 STEP1 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리를 위한 문제의 구조화 56
2절 STEP2 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리를 위한 이슈분해 69
3절 STEP3 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리를 위한 이슈제거 72
4절 STEP4 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리를 위한 작업계획 83

04 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리분석 사례 84
1절 STEP5 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리 분석 사례를 위한 자료수집 85
2절 STEP6 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리 분석 사례를 위한 자료분석 및 구조화 88
3절 STEP7 외식프랜차이즈 브랜드디자인관리 분석 사례를 위한 프레젠테이션 103

05 결론 104
1절 연구의 결론 105
2절 연구의 시사점 및 한계점 106

참고문헌 107
국문초록 113
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정윤규. (2017). 외식프랜차이즈 경영을 위한 브랜드 디자인 관리 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13495
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266690
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-21
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