CHOSUN

확장된 경험디자인의 개념 재정립과 유형 분석에 관한 연구

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Author(s)
염등원
Issued Date
2016
Keyword
경험디자인, 경험론, 제품경험, 제품경험디자인
Abstract
ABSTRACT

A study on Typological Analysis and Development Concept
of Extend Experience Design

Yum, Deung-won
Advisor : Prof. Lee, Jin-ryeol
School of Design & Creative Engineering,
Graduate School of Chosun University


This study aims to review theories of expanded experience design. It aims to reestablish the mixed concept of experience design, establish the definition of expanded experience design, categorize its types, and search for expansion of the area of experience design.

Along with the change in the paradigm of design, there has been increasing number of studies to raise the quality of human life. During the process of designers’ developing products, human experiences were fused and it gave birth to experience design. While studies that deal with experience design are presented from various perspectives, researchers have different approach to experience design, so it is not easy to understand the mixed concept of experience design.

So through theoretical consideration of experience design, this study examined the concept of experience, the concept of experience design, and the background of experience design, analyzed existing studies from the perspective of the researcher, based on which, presented a model of experience design as the perspective of the researcher.

The concept of expanded experience design was presented from three perspectives out of the areas that arise from the occurrence of experience to users’ response. The perspectives are stimulus-response, process-result, and goal-achievement. ‘Users’ response to the stimulus of experience was discovered during the study was categorized into eight types of expanded experience design including behavioral experience design, vicarious experience design, cultural experience design, relationship experience design, achievement experience design, participatory experience design, contextual experience design, and unconscious experience design, and specific cases were presented accordingly to divide the areas of experience design to be easily understood.

This study is significant in the sense that it presented the ambiguous concept and areas of experience design on the logical basis, and presented the frame of understanding the approach of experience design to trigger users’ experience in the future development of design.

keyword : Experience design, Experience, Product experience, Experiential Theory| 확장된 경험디자인의 개념 재정립과 유형분석에 관한 연구

A Study on Typological Analysis and development concept
of extended experience design


본 연구는 확장된 경험디자인의 이론을 연구한 것으로, 혼재된 경험디자인의 개념을 재정립하고 확장된 경험디자인의 정의를 정립하여 유형을 분류하고, 경험디자인의 영역확장을 모색하기 위한 목적의 연구이다.
디자인의 패러다임이 변화하면서, 인간의 삶의 질을 높이기 위한 연구들이 점점 증가하고 있다. 디자이너들이 제품을 개발하는 과정 중 인간의 경험을 융합하면서, 경험디자인이 탄생하였다. 경험디자인을 다루는 연구들이 다양한 관점에서 제시되고 있지만 연구자마다 경험디자인을 바라보는 접근법이 다르기 때문에 경험디자인의 혼재된 개념을 이해하기가 쉽지 않다.
따라서 경험디자인의 이론적 고찰을 통해 경험의 개념과 경험디자인의 개념, 경험디자인이 탄생하게 된 배경을 고찰하였고, 연구자의 관점으로 선행연구를 분석하였으며, 그 연구를 바탕으로 경험디자인의 모형을 연구자의 관점으로 제시하였다.
확장된 경험디자인의 개념을 경험의 발생에서부터 사용자의 반응에 이르기까지, 그 과정에서 발생되는 영역을 세 가지의 관점으로 제시하였으며, 그 관점은 자극-반응, 과정-결과, 목표-달성 과 같다. 또 연구 중에 발견한 ‘경험의 자극으로 인한 사용자의 반응’을 행동적 경험디자인, 대리적 경험디자인, 문화적 경험디자인, 관계적 경험디자인, 달성적 경험디자인, 참여적 경험디자인, 맥락적 경험디자인, 무의식적 경험디자인, 총 여덟 가지의 확장된 경험디자인의 유형으로 분류하였고, 그에 따른 구체적인 사례를 제시하여 경험디자인의 영역을 이해하기 쉽게 구분하였다.

위 연구를 통해 경험디자인에 대해 모호한 개념과 영역을 논리적 근거를 토대로 제시하였으며, 향후 디자인 개발에 있어서 사용자의 경험을 유발하기 위한 경험디자인의 접근법을 이해하는 틀을 제시하였다는 점에서 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.

Keywords : 경험디자인, 경험, 경험론, 제품경험, 제품경험디자인
Alternative Title
A study on Typological Analysis and Development Concept of Extend Experience Design
Alternative Author(s)
Yum Deungwon
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
목차

1장. 서론

1절. 연구의 배경 및 목적
2절. 연구의 구성


2장. 경험디자인에 관한 이론적 고찰

1절. 경험과 경험디자인의 정의
1. 경험의 정의
2. 경험디자인의 배경과 정의

2절. 선행 경험디자인 모형 분석
1. 경험디자인 선행연구 분류
2. 경험디자인의 관점에 따른 유형 분류

3절. 본 연구의 경험디자인 관점 정리



3장. 경험디자인의 위계분류 및 모형 제안

1절. 경험디자인의 구성요소
1. 선행연구를 통한 경험디자인 접근법
2. 경험디자인의 구성요소

2절. 확장된 경험디자인의 위계분류
1. 확장된 경험디자인의 개념 정립
2. 확장된 경험디자인의 위계 분류

3절. 확장된 경험디자인의 모형 제안




4장. 확장된 경험디자인의 사례 분석

1절. 1차적 경험디자인의 사례분석
2절. 2차적 경험디자인의 사례분석
3절. 3차적 경험디자인의 사례분석
4절. 사례 연구 분석 결과


5장. 결론

1절. 연구의 결과
2절. 연구의 시사점 및 한계점


참고문헌

국문초록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
염등원. (2016). 확장된 경험디자인의 개념 재정립과 유형 분석에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13231
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266244
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
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