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기업 위기에 대한 심리적 메커니즘 고찰 : 기업신뢰의 매개역할을 중심으로

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Author(s)
왕 용
Issued Date
2016
Abstract
Previous studies have focused on pursuing effective responses(Dutta and Pullig, 2011; Ferrin et al., 2007) and situations(Lei et al, 2012), difference due to corporate brand crisis and individual brand crisis(전성률 등, 2011) according to crisis types. Although researchers such as Silvia et al(2013) focused on exploring victims' crisis responses, they did not study the quality or performance of products crisis that are core to the corporate, only to the moral and ethical aspects of the corporate. Therefore, this study examines the mediate effect of intrinsic reactions of consumers on corporate attitude through trust, and further examines the moderating effects of crisis types.
This study is composed of the following frameworks. First, we examine the effects of negative emotions, disappointment and despair on integrity trust, and further examine the effect of integrity trust on corporate attitude. Second, we examine the effects of perceived risk, severity and sensitivity on expertise trust, and then examine the effect of expertise trust on corporate attitude. Finally, we will look at the moderating effects of crisis types. As a result, research hypotheses and questionnaires were conducted and analyzed.
Looking at the result of this study, first, consumers's disappointment and contempt about the crisis have a negative effect on corporate's integrity trust. Consumers' sensitivity to crises has a negative effect on corporate's expertise trust. However, the severity did not appear to have affected. Finally, there was no difference between groups according to type of crisis. In other words, emotional and cognitive responses appeared in both competence crisis and integrity crisis. Through this study, it would be most effective to use strategies that weaken negative emotions and risk perceptions regardless of corporate crisis type.
Alternative Title
The Investigation of Psychological Mechanism to Corporate Crisis: The Mediating Role of Corporate Trust
Alternative Author(s)
WANG RONG
Affiliation
조선대학교 경상대학
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서 론 1
제1절 문제 제기 및 연구 목적 1
1. 문제 제기 1
2. 연구 목적 4
제2절 연구방법 및 연구 구성 6
1. 연구방법 6
2. 연구 구성 6

제2장 이론적 배경 8
제1절 기업 위기 8
1. 기업 위기의 정의 8
2. 기업 위기의 유형 11
제2절 기업 위기에 대한 소비자의 인식 14
1. 기업위기에 대한 부정적 감정 14
2. 기업위기에 대한 지각된 위험 15
제3절 기업신뢰 17

제3장 연구모형 및 연구가설 19
제1절 연구모형의 설계 19
제2절 연구가설의 설정 20
1. 기업에 대한 부정적 감정이 기업신뢰에 미치는 영향 20
2. 소비자들이 지각한 위험이 기업신뢰에 미치는 영향 21
3. 기업신뢰가 기업태도에 미치는 영향 22
4. 위기 유형에 따른 소비자 인식의 차이 23

제4장 연구방법 24
제1절 표본의 선정 및 특성 24
제2절 변수의 측정 24

제5장 실증분석 및 연구결과 26
제1절 실증분석 26
1. 측정도구의 신뢰성 검증 26
2. 측정도구의 타당성 검증 28
제2절 연구결과 30
1. 연구 유형에 따른 경로차이 30
2. 연구가설 검증 30

제6장 결 론 37
제1절 연구결과 요약 37
제2절 연구의 시사점 40
제3절 연구의 한계점 및 향후 연구 42

참고문헌 43
부 록 50
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
왕 용. (2016). 기업 위기에 대한 심리적 메커니즘 고찰 : 기업신뢰의 매개역할을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13064
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265956
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
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