CHOSUN

A Study on ESL Education Using Literature Texts

Metadata Downloads
Author(s)
도레미
Issued Date
2016
Keyword
ESL Education
Abstract
본 논문은 영어영문학 전공생들을 대상으로 하는 영문학 교육 방안 연구이다. 연구자는 100여년의 영문학 교육 역사 속에서 영문학 교수법에 대한 활발한 논의 없이 문학 이론이나 외국어 교수법이 문학 교수법을 대신하고 있음을 지적하고 학습자의 요구를 반영한 영문학 교수법의 필요성을 역설하였다.
문학과 문학 교육의 개념을 고찰해 봄으로써 영문학 텍스트를 이용한 문학 교육이라는 영문학 교육이 가지는 특성 및 본질을 파악하였다. 그리고 문학과 언어와 문학의 개념 정리를 통하여 문학ㆍ언어ㆍ문화 통합 교육의 근거를 마련하였다. 더불어 학습자 중심의 문학 교육 방법론으로 반응 중심 이론을 살펴보면서 영문학 교육에의 적용 가능성을 타진해 보았다.
위와 같은 이론적 고찰을 통하여 학습자 중심의 통합적 영문학 교육 방안의 토대를 마련하였다. 이를 바탕으로 학습자 반응 중심의 영문학 교수ㆍ학습 원리와 통합적 영문학 교수ㆍ학습 원리를 도출하였다. 이것은 첫째, 거래를 위한 원리, 둘째, 반응을 위한 원리, 셋째, 심미적 독서를 위한 원리, 넷째, 문학ㆍ언어 통합의 원리, 다섯째, 문학ㆍ문화 통합의 원리, 여섯째, 문학ㆍ언어ㆍ문화 통합의 원리로 요약된다. 그리고 각 원리의 적용을 위한 실천 원리를 제시하였다.
그리고 학습자 반응 중심의 영문학 교수ㆍ학습 원리를 반영한 ‘학습자 반응 중심축’과 통합적 영문학 교수ㆍ학습 원리 적용 가능성을 높인 ‘교수ㆍ학습 내용의 통합축’을 중심으로 한 교수ㆍ학습 모형을 개발하였다. ‘학습자 반응 중심 축’은 학습자의 읽기 과정을 고려하면서 학습자의 반응이 전 단계에 걸쳐 교수ㆍ학습의 중심이 될 수 있도록 고안하여 앞에서 상정한 영문학 교육 방안의 두 번째 방향인 학습자 중심성을 구현하였다. 그리고 ‘교수ㆍ학습 내용의 통합 축’은 문학을 위한 문학ㆍ언어ㆍ문화 단계, 문학 중심의 문학 단계, 문학을 통한 문학ㆍ언어ㆍ문화 단계로 구성하여 영문학 교육 방안의 첫 번째 방향인 문학 교육 본질의 회복 및 문학ㆍ언어ㆍ문화의 통합 교육이라는 세 번째 방향을 교수ㆍ학습 모형 속에 실현하였다.
본 논문은 영문학 교육을 위하여 문학 이론이나 외국어 읽기 교수법이 아닌 외국어 문학 교수법이 필요하다는 논의를 제기하였다는 점, 그리고 문학 교육의 본질과 외국어 문학 텍스트가 가지는 문학적ㆍ언어적ㆍ문화적 특성을 고려하여 영문학 교육 방안을 구체적으로 제시하였다는 점에서 의의를 지닌다. 본 논문에서 제시하는 영문학 교육 방안으로서의 교수ㆍ학습 모형은 교수자 중심의 문학 수업에서 학습자 중심의 교수ㆍ학습으로 전환하는 데에 실질적인 역할을 할 것이다.
Alternative Title
영문학 텍스트를 통한 영어교육 방안 연구
Alternative Author(s)
Re Me Doh
Affiliation
영어영문학
Department
일반대학원 영어영문학과
Advisor
최한용
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
I. Introduction 1
A. Study Needs 1
B. Study Objectives 3
II. Theoretical Background 6
A. Literature 6
1. Components of Literature 6
B. Literature Education 8
1. Language and Literature Education 8
C. Integrated Literature Education 10
1. Foreign Language Teaching Methods with Literature Text 10
2. Culture and Literature Text 13
D. Response-Oriented Literature Education 16
1. Background and Basic Concept of Response Based Theory 17
a. Basic Concept 20
1) Transaction 20
2) Response 22
2. Teaching and Learning Principle of Response-Oriented Theory 25

III. Models and Examples of English Literature for Education 33
A. Revision and Expansion of Key Concept of Response Based Theory 33
1. Response 35
B. Learner-Oriented Integrated Teaching and Learning Principle 37
1. Learner Response-Oriented Integrated English Teaching/Learning Principle 37
a. Principle for Transaction 38
b. Principle for Response 39
2. Integrated English Teaching and Learning Principle 44
a. Principle of Integration of Literature and Language 44
b. Principle of Integration of Literature and Culture 49
c. Principle of Intergration of Literature, Language, and Culture 53
C. Learner-Oriented Integrated English Literature Teaching and Learning Model 57
1. Central Axis of Learner’s Response 61
a. Before Reading 61
b. During Reading 62
c. After Reading 64
2. Axis of Integration of Teaching and Learning Content 64
a. Literature, Language, and Culture for Literature 65
b. Literature-Focused Literature 66
c. Literature, Language, and Culture through Literature 67
3. Selection of Literary Text for the Learner-Oriented Integrated English Literature Teaching and Learning 68
4. Criteria for Selection 70
5. Selection Process 76
D. Learner-Oriented Integrated English Literature Teaching and Learning Activity 78
1. Activity of Pre-Reading Stage 78
2. Activity of Reading Stage 80
3. Activity Stage After Reading 82
E. Examples of Learner-Oriented Integrated English Literature Education 84
1. Before Reading – Stages of Literature and Language Culture for Literature 84
2. During Reading – Literature, Language, and Culture Stage for Literature 90
3. After Reading – Literature, Language, and Culture Through Literature 95

IV. Conclusions and Suggestions 102
References 106
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
도레미. (2016). A Study on ESL Education Using Literature Texts.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12995
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265861
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.