CHOSUN

가구산업의 시장창출(Driving-Markets)을 위한 디자인경영전략 연구

Metadata Downloads
Author(s)
김양경
Issued Date
2016
Keyword
디자인경영", "시장창출전략", "시장지향성", "한국가구산업", "산업구조분석모형
Abstract
Companies’interest in design management grows as design affects industrial competitiveness. As the perspective of corporations’business strategies evolve from products differentiation strategies into management innovation, an active design management is necessary to compete and expand. Securing market competitiveness and deriving strategies are required in the domestic furniture industry due to the advancements of IKEA –one of the leading furniture corporations in the world–in Korean markets and the polarization of furniture industry.

Enterprises can gain a competitive advantage over rival companies by understanding customers and creating value with a market–oriented mindset by reacting effectively in the competition and rapidly changing circumstances. The enterprises need to focus on the market-oriented design management strategy above marketing–oriented differentiation strategies to be distinguished among their competitors.

This study gives attention to ‘Market Orientation’ to create new business value of the furniture industry. Switching from ‘Market–Driven Strategy’ to ‘Driving–Market Strategy’ changes the structure and role of stakeholders in a company’s management for new market extension.

Elements of Five Forces-Model–Rivalry among existing competitors, Bargaining power of suppliers, Bargaining power of customers, Threat of substitute products or services, and Threat of new entrants-are set as a criterion of analyzing the ‘Driving–Markets Strategy.’ The potential profit level of the furniture industry would be decided by comprehensive and competitive strength among stakeholders.

At this study, we try to set the direction of the ‘Driving-Markets Strategy’based on the Five Forces Model. Business strategies of the leading domestic and foreign furniture corporations, such as IKEA, Hanssem, Fursys, iloom, and Hyndai Livart, were compared. The management strategies of each corporation were analyzed by five elements: design management, service, sales and distribution strategy, market expansion, and social responsibility. The strategy was proposed in ten types. The existence and possibility of core competency of the leading companies and elements of the design management strategy for market creation was confirmed.

We hope the findings of this study can guide future researches on market ­oriented design management strategies and that the strategies can give positive effects on domestic furniture industry as a solution of strong market competitiveness in the industry.|디자인이 산업경쟁력에 미치는 영향이 커지면서 많은 기업의 디자인경영에 대한 관심이 높아지고 있다. 기업이 시장 경쟁력을 강화하기 위해 디자인을 통한 제품의 차별화전략 차원에서 기업의 경영혁신 차원까지 진화하면서, 시장경쟁력 강화와 시장 확장을 위한 적극적인 디자인경영이 필요하게 되었다. 특히 대표적 글로벌 가구기업 IKEA의 국내 진출과 국내 가구시장의 양극화로 국내 가구산업의 시장경쟁력 확보와 그를 위한 전략 도출이 시급한 상황이다.

기업 간의 경쟁이 심해지고 변화하는 환경에서 효과적인 대응을 위해 기업이 시장 지향적 마인드를 가지면서 고객을 이해하고, 고객가치를 창출함으로써 지속적인 경쟁우위를 달성할 수 있을 것이다. 경쟁사와 차별화하기 위해 시장 활동을 촉진하는 마케팅중심의 차별화전략을 넘어 시장 지향적 디자인경영전략에 집중할 필요가 있다.

본 연구에서는 가구산업의 새로운 비즈니스가치 창출을 위해 시장 지향적성(Market Orientation)에 주목하였다. 시장 지향성의 두 가지 형태인 시장주도전략(Market-Driven Strategy)과 시장창출전략(Driving-Market Strategy) 중 고객에 대한 이해뿐만 아니라 기업 경영에 연계된 이해관계자들의 구조와 역할의 변화를 주어 새로운 시장을 확장하는 시장창출전략으로의 전환을 방안으로 제시하였다.

시장창출전략을 분석하기 위해 산업구조분석모형의 5가지 요소(기존 경쟁자 간의 경쟁, 공급자의 교섭력, 구매자의 교섭력, 대체재의 위협, 잠재적 경쟁자)를 분석 기준으로 설정하였다. 이해관계자에 따른 종합적인 경쟁강도에 의해 산업 내 잠재적인 이윤 수준이 결정된다.

이에 본 연구는 산업구조분석모형을 기반으로 시장창출전략 방향을 설정하고, 이를 적용하여 국외 가구기업 IKEA과 더불어 한샘, 퍼시스, 일룸, 그리고 현대리바트를 포함한 국내외 선진 가구브랜드의 경영전략을 비교·분석하였다. 각 기업의 경영전략을 디자인 경영, 서비스, 판매 및 유통전략, 시장 확장, 그리고 사회적 책임으로 나누어 분석하고. 시장창출전략을 10가지 유형으로 분류하여 제시하였다. 이로 인해 선진 가구기업들이 가지고 있는 핵심역량과 시장창출을 위한 디자인경영전략의 요소들의 존재여부 및 가능성을 확인할 수 있었다.

본 연구를 바탕으로 시장 지향적인 디자인경영전략에 관한 다양한 후속연구가 지속적으로 이루어지고, 시장창출을 위한 디자인경영전략이 가구산업의 경쟁력 강화를 위한 방안으로 국내 가구산업에 긍정적인 영향을 줄 수 있기를 기대한다.
Alternative Title
A Study on Design Management Strategy for Driving-Markets in Furniture Industry
Alternative Author(s)
Kim, Yang Kyung
Department
일반대학원 디자인경영학과
Advisor
김명주
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
제1장 서론 2
제1절 연구의 배경 2
제2절 연구의 목적 4
제3절 연구의 구성 6

제2장 가구산업에 관한 이론적 고찰 9
제1절 가구의 개념 및 가구산업의 변천 9
1. 가구의 개념 10
2. 국내 가구산업의 변천 11
제2절 가구의 분류 15
제3절 국내 가구산업의 특징 18
제4절 국내 가구산업의 현황 21
1. 가구산업에 대한 투자 21
2. 홈퍼니싱 시장 확장 22
3. 중소가구기업의 대응 24
제5절 가구산업의 경쟁력에 대한 선행연구 고찰 26
1. 가구산업의 디자인 발전에 관한 선행연구 26
2. 가구산업의 경쟁력 강화 관련 선행연구 28

제3장 시장창출(Driving Market)전략에 관한 이론적 고찰 35
제1절 시장 35
1. 시장의 개념 35
2. 시장의 진화 25
제2절 시장 지향성의 개념 37
제3절 시장 지향적 기업의 특성 39
제4절 시장 지향성의 형태 40
1. 시장주도(Market Driven)전략 41
2. 시장창출(Driving Market)전략 42
3. 시장창출전략으로의 전환 45
제5절 시장창출전략 분석을 위한 산업구조분석모형 46
1. 산업구조분석모형(Five Forces Model) 47
2. 산업구조분석모형에서 이해관계자에 따른 경쟁강도 및 수익률 49
3. 산업구조분석모형에 따른 시장창출전략 방향 도출 51

제4장 시장창출전략을 위한 가구산업 디자인경영 사례분석 53
제1절 가구산업의 디자인경영 사례분석 53
1. 스웨덴 IKEA의 경영전략 54
2. 한샘의 경영전략 63
3. 퍼시스의 경영전략 72
4. 일룸의 경영전략 79
5. 현대리바트의 경영전략 85
제2절 시장창출을 위한 가구산업의 디자인경영전략 종합 94
1. 시장창출을 위한 가구산업의 디자인경영전략 분석 94
2. 시장창출을 위한 가구산업의 디자인경영전략 종합 101

제5장 결론 116
제1절 연구의 주요 발견점 116
제2절 연구의 한계점과 향후 연구방향 118

참고문헌

국문초록
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
김양경. (2016). 가구산업의 시장창출(Driving-Markets)을 위한 디자인경영전략 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12868
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265628
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.