CHOSUN

태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 및 관련변인연구

Metadata Downloads
Author(s)
정문자
Issued Date
2016
Keyword
Taekwondo master, Coaching language
Abstract
ABSTRACT

A study on the development of Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master and related variables

Jeong, Mun-Cha
Advisor : Prof. Yoon, Oh-Nam Ph.D.
Department of Physical Education

This study is to develop and verify facilitative Coaching language scale for Taekwondo master and to confirm the usefulness of the scale by demonstrating relations to related variables.
To achieve these purposes, construct components of facilitative coaching language were collected through an open questionnaire. The collected data were analyzed using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis for verifying the scale. To investigate the relations among facilitative coaching language, demographic characteristics, and role satisfaction, t-test, ANOVA, multiple regression analysis were conducted. The results of the study were as follows.
First, the construct components of Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master were 6 factors: recognizing emotion, loading responsibility, nourishing self-respect, encouraging, setting rules, and self-control. There was significant corelation among the sub-scales of Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master. Also there was significant corelation between Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master and Coaching Behavior Scale, a reference scale. These results confirmed construct and criterion validation of Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master.
Second, there was no significant gender difference in the level of facilitative coaching language. The use of nourishing self-respect, encouraging, and setting rules would increase as the age of Taekwondo master increased. The use of facilitative coaching language would increase as the training experience, the teaching career, and the certified degree of Taekwondo master increased. Also the level of facilitative coaching language was the highest in the group of Taekwondo masters who had a post-graduate degree. Director used facilitative coaching language more than instructor.
Third, the more Taekwondo master used facilitative coaching language such as nourishing self-respect or recognizing emotion, the higher was the level of role satisfaction as a master.


Keyword : Taekwondo master, Coaching language,
Facilitative coaching language
Alternative Title
A study on the development of Facilitative Coaching Language Scale for Taekwondo master and related variables
Alternative Author(s)
Jeong, Mun-Cha
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
윤오남
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차
I. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 4
3. 연구문제 4
4. 용어의 정의 5

II. 이론적 배경 6
1. 촉진적 코칭언어 6
2. 촉진적 코칭언어의 측정 18
3. 관련 변인간의 관계 24

III. 연구방법 31
1. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 31
2. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 관련 변인 연구 39

IV. 연구 결과 43
1. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 43
2. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어와 관련 변인 연구 76

V. 논의 86
1. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 86
2. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어와 관련 변인 연구 90

VI. 결론 및 제언 94
1. 결론 94
2. 제언 95



. 스포츠 지도자의 언어적 코칭행동 유형 분류 15
. 코칭 측정도구 분류 20
. 촉진적 코칭언어 구성개념 탐색을 위한 연구대상 31
. 촉진적 코칭언어 측정도구의 타당도와 신뢰도 검증 연구대상
32
. LSS 스포츠리더십 척도의 신뢰도 34
. 태권도지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 연구절차 35
. 촉진적 코칭언어 관련변인 연구대상의 인구학적변인 분포 40
. 촉진적 코칭언어 관련 변인 연구를 위한 설문지의 구성지표
41
. 촉진적 코칭언어 관련변인 연구를 위한 연구절차 42
. 지도에 어려움을 느끼는 상황과 대처지도행동 내용분석 결과 44
. 태권도지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 1차 문항
50
. 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 척도 하위범주별 최종문항 54
. 촉진적 코칭언어 탐색적 요인분석 결과 58
. 촉진적 코칭언어 척도의 모형검증(N=518) 66
. 촉진적 코칭언어 척도의 잠재변인 계수 68
. 촉진적 코칭언어 하위변인간 상관 71
. 촉진적 코칭언어와 코칭행동 척도의 준거타당도 73
. 촉진적 코칭언어 척도의 최종 기술 통계량 및 문항구성, 신뢰도 74
. 성별에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 76
. 연령에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 77
. 수련경력에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 78
. 지도경력에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 80
. 공인 단수에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 81
. 학력에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 83
. 지도자 직급에 따른 촉진적 코칭언어의 차이 84
. 촉진적 코칭언어가 역할 만족에 미치는 영향 85


그림목차

(그림 1). 촉진적 코칭언어 척도의 검증 모형 68
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
정문자. (2016). 태권도 지도자의 촉진적 코칭언어 측정도구 개발 및 관련변인연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12804
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265532
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.