오브젝트 방식의 프로젝션 맵핑 개발 관련 연구
- Author(s)
- 신창우
- Issued Date
- 2016
- Keyword
- Object, Projection Mapping, Visulizing Methods, Software, Interactive
- Abstract
- Interpreting on particular space or object and purposeful act of human, reflecting those interpretation into particular medium, is expressed variously with the ‘exterior of building’ at present. Specially, projection mapping for media facade are often used to project image of city as city’s extended screen concept. But Recently, the attention on major media is changing from buildings into surface of objects or apparels which are called media skins (Projection Mapping art by projecting on the surface of buildings, objects, and apparels).
In this context, this study would plan and realize ‘Object Method Projection Mapping’ by visualizing the reinterpreted objects’ meaning and project not on media skin that projects, on building surface. but on the surface of objects. For this, document research and case analysis were conducted on media facade, projection mapping, and video contents that are utilised in projection mapping. Through document research and case analysis, development process on projecting mapping, distinctive point and advantage of software that needs development, main visual techniques utilised in projection mapping were analyzed. Through analysis, 6 types visualizing methods were extracted, effective development process in projection mapping were set up, and using software VVVV that can realize this plan, 4 types of object method projection mapping were planned and developed. Non-Interactive Method Projection Mapping Project “Girl wearing color”, “Land of equality” are works planned for performing arts, and object that represents the performance were projected using visual technique method using mainly Line and Block on the screen of the performance.
Interactive Method Projection Mapping Project “Tiger” and “Trace” used pressure sensor and leap motion and directed in collaborative projection mapping method by showing identity of Kia Tigers and Commission for the International Adoptions using main visual technique methods with Reality and Color.
Based on this study, further research are needed to be conducted on the characteristic of Object, identity of Project and expression method, moreover on the relation with a sensor to effectively express these project. This study utilized pressure sensor and leap motion considering Object’s main characteristic, however, additional research should be conducted to have sensor to maximize visual technique and users’ behaviour.|특정한 공간이나 사물에 대해 해석하고, 그것을 특정 매체에 투영시키려는 사람의 의지적 행위는 현대에 이르러 ‘건물의 외관’에 다양한 형태로 표현되고 있다. 특히 미디어 파사드를 위한 프로젝션 맵핑은 메타폴리스(Metapolis)와 도시의 확장된 스크린 개념으로 도시의 이미지를 형상화하기 위해 주로 사용되어 왔으나, 최근 건물이 아닌 사물 또는 의상의 표면으로 미디어 스킨(Media Skins: 건물, 사물, 의상의 표면을 영상으로 프로젝션 맵핑(Projection Mapping)하는 예술)의 주요 매체에 대한 관심이 바뀌고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 건축의 표면에 투영하는 미디어 스킨이 아닌 사물의 표면에 재해석 된 사물의 의미를 이미지화 해 투영하는 ‘오브젝트 방식 프로젝션 맵핑’을 기획 · 구현하고자 한다.
이를 위해 미디어 파사드와 프로젝션 맵핑, 프로젝션 맵핑에 활용 되는 영상콘텐츠에 관한 문헌연구와 사례 분석을 진행하였다. 문헌연구와 사례연구를 통해 프로젝션 맵핑의 개발 프로세스, 개발에 필요한 소프트웨어 특·장점, 프로젝션 맵핑에 활용 되는 주요 영상 기법을 분석하였다. 분석을 통해 6가지 영상 기법을 도출하였고, 프로젝션 맵핑에 효과적인 개발프로세스를 정립하고, 이를 구현할 수 있는 소프트웨어 VVVV를 활용해 오브젝트 방식의 프로젝션 맵핑 4타입을 기획 · 개발하였다. Non-Interactive 방식의 프로젝션 맵핑 프로젝트 “소녀 색을 입다”, “평등의 땅”은 공연 예술을 위해 기획 된 작품으로, 공연에 사용되는 스크린에 공연을 상징하는 오브젝트를 제작해 영상을 투영하는 방식으로 Line, Block 중심의 영상 기법을 활용하였다. Interactive 방식의 프로젝션 매핑 프로젝트 “Tiger”와 “흔적”은 압력센서와 립모션을 활용해 기아타이거즈와 국제 입양협의회의 정체성을 Reality, Color를 주요 영상 기법을 중심으로, 참여형 프로젝션 매핑 방식으로 연출되었다.
향후 본 연구를 바탕으로 오브젝트의 특성과 프로젝트 주체의 정체성과 표현 방법, 더 나아가 이를 효과적으로 표현 할 수 있는 센서의 연관성에 대한 연구가 진행 될 필요가 있다. 본 연구에서는 오브젝트 주요 특성을 고려해 압력센서와 립모션을 활용 했으나, 그 밖에 영상 기법을 극대화 할 수 있는 센서와 사용자 행동을 극대화 할 수 있는 센서간 연동문제에 대한 연구가 더불어 진행 되어야 할 것이다.
- Alternative Title
- A Study on the Development of Projection Mapping
- Alternative Author(s)
- Shin,Chang Woo
- Affiliation
- 조선대학교 일반대학원
- Department
- 일반대학원 창의공학디자인융합학과
- Advisor
- 김병욱, 이진렬
- Awarded Date
- 2016-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT
제1장 서론 = 11
제1절 연구 배경 및 목적 = 12
제2절 연구 내용 및 방법 = 14
제2장 Projection Mapping에 관한 이론적 고찰 = 15
제1절 Projection Mapping의 개념 = 16
1. Media Facade의 이해 = 16
2. Projection mapping의 개념 = 17
제2절 Projection Mapping Process = 19
1. Projection mapping 개발 Process = 19
2. Projection mapping 개발 Hardware 주요기술 = 20
제3장 Projection Mapping을 위한 영상콘텐츠 = 21
제1절 Projection mapping에서 영상 송출 Software = 22
1. Projection mapping software = 22
2. Interactive Projection mapping software = 29
제2절 Projection mapping을 위한 영상 콘텐츠 = 31
1. Non-Interactive Projection mapping = 33
2. Interactive Projection mapping = 35
제4장 영상기법과 VVVV을 활용한 Object 방식 Projection Mapping 개발 = 38
제1절 개발 Process = 39
1. 개발 방법 = 39
2. Process 세부 단계 = 40
제2절 오브젝트 방식의 Projection Mapping = 41
1. Non-Interactive Projection Mapping = 41
2. Interactive Projection Mapping = 47
제5장 결론 = 53
제1절 연구의 요약 및 결론 = 54
제2절 연구의 한계점 및 제언 = 55
참고문헌 = 57
국문초록 = 59
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 일반대학원
- Citation
- 신창우. (2016). 오브젝트 방식의 프로젝션 맵핑 개발 관련 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12739
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265422
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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- Embargo2016-02-25
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