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서비스디자인 방법론을 활용한 MBTI 성격검사 개선방안 제안

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Author(s)
정새미
Issued Date
2016
Keyword
MBTI, 서비스디자인, 서비스디자인 프로세스, 서비스디자인 방법론
Abstract
Nowadays, market environment has a tendency to shift from supply-oriented to demand-oriented. Accordingly, a role of design and its significance have been amplified to various industry sectors. With this tendency, design, traditionally as mere part of a product, is assumed a role that transforms user’s experience and emotions. Design is applied to create better convenience and beneficial values through a variety of design methodology in relevant industry, and new service design methodology, an extended concept from the existing one, has emerged solving problems upon the needs of users where traditional design methodology that is focused on results-oriented for solving problems. Service design methodology is efficiently utilized for problem solving in many sectors, hence, the domain of problem solving gets gradually enhanced. This research utilized service design methodology to improve drawbacks of MBTI personality tests, of which the critical points are on endlessly controversial debates, despite the test has been one of the most sought after psychological tests in Korea. In general perspective, a process of MBTI personality tests service is sorted in three stages, ‘before the test’, ‘during the test’, and ‘after the test’, while conducting qualitative as well as quantitative investigations to the test subjects, who have experienced the test previously. For the duration of the process, the users’ cognitive and latent problems toward MBTI personality tests service were thoroughly examined on various angles, and proposed directions of improvement per each service stage. Consequently, a final improvement method is presented. The method employed ‘dual coding theory’ in a test method for ‘during the test’ stage, which is the most outstanding ‘pain point’ drawn by the test subjects. Service design methodology may be utilized more actively in order to create user’s empirical value by solving problems in diverse sectors.|오늘날 시장 환경은 공급자 중심에서 수요자 중심으로 변화하고 있는 추세이다. 이에 따라 다양한 산업 분야에서 디자인의 역할과 그 중요성이 확대되고 있다. 이러한 배경에서 디자인은 단순히 제품 중심의 역할을 넘어 사용자의 경험과 감성을 변화시키는 데 주력하고 있다. 산업 분야에서 다양한 디자인 방법론을 통하여 사람들에게 더 나은 편의와 이로운 가치를 창출하기 위해 노력하고 있으며, 문제 해결에 있어 결과물 중심이었던 디자인 방법론에서 확장된 개념으로 사용자의 입장 즉, 니즈 기반으로 문제를 해결하려는 서비스디자인 방법론이 등장하게 되었다. 서비스디자인 방법론은 다양한 분야의 문제를 해결하는데 효과적으로 활용되고 있으며 이에 따라 문제 해결 영역이 점차 확대되어지고 있다.
본 연구에서는 국내에서 가장 활용도가 높은 심리 검사도구임에도 불구하고, 한계점에 대한 논쟁이 끊이지 않는 MBTI 성격검사의 문제점을 개선하기 위해 서비스디자인 방법론을 활용하였다. 전체적인 관점에서 MBTI 성격검사 서비스의 프로세스를 ‘검사 전’, ‘검사 중’, ‘검사 후’ 총 세 단계로 분류하여 MBTI 성격검사 유경험자를 대상으로 정량적 조사와 정성적 조사를 동시 진행하였다.
위 과정을 통해 MBTI 성격검사 서비스에 대한 사용자의 인지적 문제점 및 잠재적 문제점을 다각도로 면밀히 분석하여 서비스 단계별 개선 방향을 제시하였다.
그 중, 사용자의 가장 많은 문제점(pain point)이 도출되었던 ‘검사 중’ 단계의 검사방법을 ‘이중 부호화 이론’ 을 적용하여 최종 개선방안으로 제안하였다.
서비스디자인 방법론이 더욱더 다양한 영역에서 문제를 해결함으로써 사용자의 경험적 가치 창출을 위해 효율적으로 활용되어지길 기대한다.
Alternative Title
The proposal for improving method of the MBTI test applied the Service Design Methodology
Alternative Author(s)
Jeong, Sae-mi
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
ABSTRACT

1장 서론
1절 연구의 배경 및 목적 2
2절 연구의 구성 5

2장 이론적 연구
1절 서비스디자인의 이해 8
1. 서비스디자인 개념 8
2. 서비스디자인 특징 13
3. 서비스디자인 프로세스 15
4. 서비스디자인 방법론 18
5. 서비스디자인 방법론 활용현황 24
2절 MBTI 성격검사의 이해 26
1. MBTI 성격검사 정의 26
2. MBTI 성격검사 현황 조사 26

3장 MBTI 성격검사 문제점 파악 위한 서비스디자인 방법론 활용
1절 조사 방법 설계 31
2절 MBTI 성격검사 문제점 파악 위한 발견(Discover)단계 33
1. MBTI 성격검사 서비스 행위단계 도출 33
2. 정량적 조사를 통한 MBTI 성격검사 문제점 파악 36
3. 정성적 조사를 통한 MBTI 성격검사 문제점 파악 39
3절 MBTI 성격검사 문제점 파악 위한 정의(Define)단계 47
1. 정량적 분석 결과를 통한 인지적 문제점 파악 47
2. 정성적 분석 결과를 통한 잠재적 문제점 파악 50
3. MBTI 성격검사 서비스의 문제점 종합 분석 결과 51
4. 서비스 단계별 개선을 위한 고려요소 특성 도출 57
5. MBTI 성격검사 서비스 단계별 개선 방향 59

4장 MBTI 성격검사 문제점 개선 위한 서비스디자인 방법론 활용
1절 조사 방법 설계 68
2절 MBTI 성격검사 문제점 개선 위한 개발(Develop)단계 71
1. 검사지 문항 간소화 74
2. 문항별 대표 어휘 선정 77
3. 이미지 관련성 평가 79
4. 이미지 카드 제작 위한 특징 속성 도출 84
3절 MBTI 성격검사 문제점 개선 위한 전달(Deliver)단계 88
1. 이미지 카드 디자인 개발 전략 및 제안 88

5장 결론
1절 연구의 결과 94
2절 연구의 시사점 및 제한점 97
부 록
국문초록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
정새미. (2016). 서비스디자인 방법론을 활용한 MBTI 성격검사 개선방안 제안.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12709
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265367
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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