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브랜드 접촉점에서의 디자인 요소 분류 및 관리연구

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Author(s)
류종옥
Issued Date
2016
Keyword
브랜딩, 브랜드접촉점 전략, 소비자 경험, 경험디자인
Abstract
Consumer experience is a key component of a brand which is ultimately a significant element of corporate sustainable management because today`s market is
driven by consumers and by values which come from experience.

Many topics in design deal with consumer experience as a convergence design. However, consumer experience in design usually deal with a marketing perspective, and there is no precious framework for the consumer experience design.

This study realigns the core brand touch points with the design perspective, and shows key experience triggers for each contact points. It is conducted based on literature reviews and various case studies. Then finally, it shows 4 experience design sections; communication, product, space, and service. In addition, 80 elements of experience triggers for creating a strategic consumer experience
(sensory, affective, intellectual, behavioral) are revealed, and suggests a case for each experience triggers to illustrate the Strategic Experience Design Module(SEDM).

Further, SEDC is suggested as a conceptual framework for constituting SEDM as a various criteria and in accordance with the corporate environment. With this strategic experience design cube, we hope to improve the SEDM activity rate.

This study tries to search for the fundamentals of design in consumer experience, and for a key role of branding. Strictly diving into the types of consumer experience and experience triggers are not clear, but this strategic experience design module can be used as a conceptual criteria and a practical guideline for consumer experience design. I hope the results of this study can theoretically and
practically guide future research on brand strategy.
Alternative Title
Categorization and Management of Design Elements for brand touch point.
Alternative Author(s)
Ryu, Jong-Ok
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인경영학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
제1장. 서론
제1절. 연구의 배경
제2절. 연구의 목적
제3절. 연구의 방법 및 범위와 구성

제2장. 주요개념의 이론적 고찰
제1절. 브랜드 경험
제2절. 브랜드 경험과 경험디자인의 정의
제3절. 브랜딩
제4절. 브랜딩과 디자인

제3장. 경험적 그리드 모형
제1절. 경험적 그리드모형
제2절. 전략적 경험모듈
1.감각
2.감성
3.인지
4.행동
5.관계
제3절. 경험제공수단
1.경험제공수단
2.브랜드 접촉점으로써의 경험제공수단

제4장. 전략적 경험디자인 모형(SEDM)과 디자인 요소 분류
제1절. 경험마케팅과 경험디자인
제2절. 전략적 경험디자인 모형(SEDM)의 개요
제3절. SEDM의 X축 : 디자인 영역과 디자인 대상
1.커뮤니케이션 디자인 영역
2.제품 디자인 영역
3.공간 디자인 영역
4.서비스 디자인 영역
제4절. SEDM의 Y축 : 소비자의 전략적 경험유형
1.후속연구
2.관계적 경험에서의 디자인의 기여도
제5절. 전략적 경험디자인 모형의 디자인 요소와 사례
1.커뮤니케이션 디자인
2.제품 디자인
3.공간 디자인
4.서비스 디자인

제5장. 전략적 경험디자인 모형(SEDM)의 구성
제1절. 전략적 경험디자인 상자(SEDC)
제2절. 소비자 경험단계에 의한 구성
1.소비자 경험 단계 기반의 SEDM 구성
2.소비자 경험 단계 기반의 SEDM 구성의 속성
제3절. 전략적 경험디자인 모형의 구성 방향

제6장. 결론
제1절. 연구의 결과
제2절. 연구의 한계와 의의
제3절. 향후 연구를 위한 제언
1. 다양한 경험단서(experience triggers)들의 규명
2. 산업별 전략적 경험디자인 맵(SEDM Map) 개발 연구
3. 디자인 중심의 융합적 연구 진행

참고문헌
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
류종옥. (2016). 브랜드 접촉점에서의 디자인 요소 분류 및 관리연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12695
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265351
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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