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기부자의 자아특성과 수혜자의 실체성 지각이 기부의도에 미치는 영향

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Author(s)
김유경
Issued Date
2016
Abstract
Social donation behavior has been shown to integrate into warm in the world. Currently, many of nonprofit and profit organizations accept donation market situations with marketing scholars.
This research examined the interactive effects of donor's self-trait(self-construals, moral identity) and donee's entitativity on donation intention. Whereas donors identified with independent self-construals demonstrate similar propensities to donate low and high donee's entitativity, an interdependent orientation fosters stronger commitments to donate high donee's entitativity than low donee's entitativity(study 1).
Whereas donors identified with low moral identity demonstrate similar propensities to donate low and high donee's entitativity, an high moral identity orientation fosters stronger commitments to donate high donee's entitativity than low donee's entitativity(study 2).
Our work also contributes to the research on entitativity in social psychology. In contrast to this research, which focused mainly on scenario operating method for studies(Bartels and Burnett, 2011; Smith et al., 2012), our work recommend donation behavioral consequences of donee's(target) entitativity interaction effects and developed entitativity operating research method(study 2).
In addition, we propose that the mechanism underlying our results comes from happiness belief system(study 2). More specifically, high moral identity donors believed that giving would make them happy more so when giving to high donee's entitativity than to low donee's entitativity. And no such difference existed for low moral identity.
Finally, there are some marketing implications. Marketers for promotional donation strategy need to recognize that drawing upon donor's self-trait may not always benefit their donation solicitation efforts, especially when they are seeking help for donee's entitativity.

Key words : self-construals, moral identity, entitativity, happiness, promotional donation strategy
Alternative Title
The Effects of Donor's Self-trait and Perceived Entitativity of Donee on Donation Intention
Alternative Author(s)
Yu-Kyung Kim
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT

제1장 서론 1
제1절 문제제기 및 연구목적 1
1. 문제제기 1
2. 연구목적 3
제2절 연구방법 및 연구구성 4
1. 연구방법 4
2. 연구구성 5

제2장 이론적 배경 6
제1절 기부행동의 전반적 흐름 6
1. 인구통계학적 특성 9
2. 기부자의 자아특성 10
2.1 자아해석과 기부행동 10
2.2 도덕적 정체성과 기부행동 12
3. 기부 수혜자의 실체성 14
3.1 실체성의 개념 14
3.2 기부영역 실체성 이론의 전개과정 15
3.3 실체성의 기존연구 고찰 17

제3장 연구모형 및 연구가설 19
제1절 연구모형의 설계 19
제2절 연구가설의 설정 20
1. 자아해석이 기부의도에 미치는 효과 20
2. 도덕적 정체성이 기부의도에 미치는 효과 21
3. 실체성의 조절효과 22
3.1 자아해석과 실체성의 상호작용 22
3.2 도덕적 정체성과 실체성의 상호작용 23

제4장 연구 1 25
제1절 연구목적 25
제2절 실험방법 26
1. 실험설계 26
2. 실험절차 및 대상선정 26
3. 실험자극 및 변수측정 26
3.1. 독립변수 조작 26
1) 기부자의 자아해석수준 26
2) 수혜자의 실체성 26
3.2. 종속변수 28
3.3. 메커니즘 변수 28
제3절 분석결과 29
1. 실험 조작검증 및 신뢰성 29
2. 가설검증 30
2.1. 기부자의 기부의도 30
3. 추가분석 32
3.1. 상호의존적 자아해석 수준과 기부의도와의 관계에서 조절회귀분석 32
3.2. 독립적 자아해석 수준과 기부의도와의 관계에서 조절회귀분석 33
3.3. 상호의존적 자아해석 수준과 공감성의 관계에서 조절회귀분석 34
3.4. 독립적 자아해석 수준과 공감성의 관계에서 조절회귀분석 35
3.5. 조절회귀 결과의 t값과 유의수준 도식표 36
4. 결과정리 37

제5장 연구 2 39
제1절 연구목적 39
제2절 실험방법 40
1. 실험설계 40
2. 실험절차 및 대상선정 40
3. 실험자극 및 변수측정 40
3.1. 독립변수 조작 40
1) 기부자의 도덕적 정체성 수준 40
2) 수혜자 실체성 40
3.2. 종속변수 41
3.3. 메커니즘 변수 41
제3절 분석결과 43
1. 실험 조작검증 및 신뢰성 43
2. 가설검증 44
2.1. 기부자의 기부의도 44
3. 메커니즘 분석 46
4. 수혜자(1명 vs. 6명 흩어짐 vs. 6명 모임)에 따른 기부의도 패턴 48
5. 추가분석 50
5.1. 도덕적 정체성 수준과 기부의도와의 관계에서 조절회귀분석 50
5.2. 도덕적 정체성 수준과 행복감과의 관계에서 조절회귀분석 51
5.3. 조절회귀 결과의 t값과 유의수준 도식표 52
6. 결과정리 53

제6장 결론 56
제1절 요약 및 시사점 56
1. 결과요약 56
2. 학문적 시사점 58
3. 실무적 시사점 60
제2절 연구의 한계점과 향후연구 62

참고문헌 63

부록 70
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김유경. (2016). 기부자의 자아특성과 수혜자의 실체성 지각이 기부의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12651
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265271
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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