CHOSUN

한국 전시산업의 국제화 방안 연구

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Author(s)
문민
Issued Date
2015
Abstract
The best feature of the exhibition industry is the internationalization. The exhibition industry is growing fast through the globalization and competition of world economy. In Korea, the exhibition industry is one of promising industries. There are some reasons. The exhibition industry is a high value-added industry that will be able to expand with related industry. The tourism, the lodging, transportations and so on. are considerably related with the exhibition industry. Also that is the good tool promote a trade. As time goes by the role of exhibition industry is going to be important. The purpose of this study is to present the strategies concerning Internationalization of the Exhibition Industry in Korea. In this study, at the first the author studied the term "the exhibition industry", the term "exhibition" and the related terms. Next the author analyzed the state of the exhibition industry and trends of the exhibition industry. Based on the current statement of the exhibition industry, the author suggest the idea that make korea's exhibition industry stronger than the past. The purpose of this strategies are to contribute to the development of international trade and to the growth of national economy by enhancing the competitiveness of the exhibition industry.
Alternative Title
A Study on the Internationalization of the Exhibition Industry in Korea
Alternative Author(s)
Moon Min
Department
일반대학원 FTA비즈니스학과
Advisor
황윤용
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
제1장 서 론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
제2절 연구의 구성 및 방법 3

제2장 전시산업에 관한 이론적 고찰 4
제1절 전시산업과 전시회의 개념 4
1. 전시산업의 정의 4
2. 전시회의 개념과 분류 5
3. 전시산업의 중요성 11
제2절 전시산업 국제화에 관한 이론적 접근 14
1. 기업의 국제화이론 14
2. 전시산업의 해외진출모형 17

제3장 전시산업의 현황 및 경쟁력 분석 26
제1절 세계 전시산업의 현황 26
1. 세계 전시산업 개황 26
2. 주요 지역별 전시산업 현황 28


제2절 한국 전시산업의 현황 45
1. 국내 전시산업 전시면적 현황 45
2. 국내 전시회 개최 현황 47
제3절 한국 전시산업의 문제점 분석 53
1. 전시산업 SWOT 분석 53
2. 한국 전시산업의 문제점 55

제4장 한국 전시산업의 국제화 전략 57
제1절 국내개최 전시회 국제화 방안 57
1. 외국 참가업체 및 참관객 확대방안 58
2. 글로벌 PEO의 국내 전시회 유치 59
3. 온라인 및 지식 마케팅 강화 62
4. 스마트 전시장 구축 63
제2절 전시산업의 해외 진출 방안 65
1. 해외 유망 전시회 활용 65
2. 국내 전시주최자의 해외진출 67

제5장 결론 72

74
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
문민. (2015). 한국 전시산업의 국제화 방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12572
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265150
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
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