CHOSUN

인간중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 자아존중감 및 또래관계에 미치는 효과

Metadata Downloads
Author(s)
김서안
Issued Date
2015
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Person Centered Group Art Therapy on Self Esteem and Peer Relationship for Children of Low Socioeconomic Status

Kim Seo-An
Advisor: Prof.Youngran Kweon, Ph.D., PMHNP
Department of Psychological Art Therapy,
Graduate School of Chosun University

Purpose: The purpose of this study was to evaluate the effects of person-centered art therapy on self-esteem and peer relationships for children of low socioeconomic status. Methods: A quasi-experimental with non-equivalent control group pretest-posttest design was conducted. The participants were 75 children of low socioeconomic status at 3 community children welfare centers in G city (Experimental group 1 = 25, Experimental group 2 = 25, Control group = 25). The experimental group received the person-centered art therapy program, and the control group received the program after the experiment. Data was collected from December 15th, 2014 to April 24th, 2015 through two self-administered questionnaires. Data were analyzed using χ2-test and one-way ANOVA. Also, the qualitative data analysis was arranged by session through the different stages and individuals according to Anderson’s thematic content analysis. Results: After the intervention, children of low socioeconomic status in the experimental group 1 and 2 reported significant differences in self-esteem (F=31.999, p<.001), peer relationship (F=11.382, p<.001) compared to the control group. Third, in qualitative data analysis, self-esteem increased by changing art in positive manner as pre, middle, post of the individual's evaluation and in effect of peer relationship, interaction and comprehension were increased. Conclusion: These results indicate that a person-centered art therapy program for the children of low socioeconomic status is effective in improving self-esteem and peer relationship. Therefore further study should be done with larger and varied participants to confirm the effects of the person-centered art therapy program for the children of low socioeconomic status.

Key words: Children of Low Socioeconomic Status, Group Art therapy, Self-Esteem, Peer Relationship
Alternative Title
The Effects of Person Centered Group Art Therapy on Self Esteem and Peer Relationship for Children of Low Socioeconomic Status
Alternative Author(s)
Kim, Seo An
Department
일반대학원 미술심리치료학과
Advisor
권영란
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구문제 및 연구가설 4
제3절 용어정의 6

제2장 이론적 배경 7
제1절 저소득층 아동의 특성 7
제2절 저소득층 아동의 자아존중감 9
제3절 저소득층 아동의 또래관계 11
제4절 인간중심 집단미술치료 12

제3장 연구방법 16
제1절 연구방법 16
1. 연구설계 16
2. 연구대상자 선정 및 윤리적 고려 17
제2절 자료수집방법 19
제3절 인간중심 집단미술치료의 설계 20
제4절 측정도구 24
1. 자아존중감 24
2. 또래관계 25
제5절 자료분석방법 25

제4장 연구 결과 27
제1절 연구참여자의 일반적 특성에 따른 동질성 검정 27
제2절 주요변수에 대한 사전 동질성 검정 28
1. 자아존중감 28
2. 또래관계 29
제3절 인간중심 집단미술치료(PCGAT) 프로그램에 대한
가설 검정 30
1. 제1가설 검정결과 30
가. 부가설 1-1의 검정결과 30
나. 부가설 1-2의 검정결과 31
다. 부가설 1-3의 검정결과 32
라. 부가설 1-4의 검정결과 32
2. 제2가설 검정결과 33
가. 부가설 2-1의 검정결과 34
나. 부가설 2-2의 검정결과 35
다. 부가설 2-3의 검정결과 35
라. 부가설 2-4의 검정결과 36
마. 부가설 2-5의 검정결과 37
바. 부가설 2-6의 검정결과 37
사. 부가설 2-7의 검정결과 38
제4절 인간중심 집단미술치료의 회기별 분석 내용 39
1. 집단구성원의 일반적 특성 39
2. 집단구성원의 변화내용 39
3. 집단구성원의 개별적 변화내용 41
가. 실험집단1의 개별적 변화내용 41
나. 실험집단2의 개별적 변화내용 56
4. 집단구성원의 참여태도와 자아존중감 및 또래관계 변화 68
가. 프로그램의 참여 태도 및 자아존중감의 변화 68
나. 프로그램의 참여 태도 및 또래관계의 변화 72
5. 지역아동센터 사례관리자의 관찰 피드백 75

제5장 논의 및 결론 77
제1절 논의 77
제2절 결론 82
제3절 제언 83


참고문헌 84
국문초록 92
부록 94
1. 연구 참여 동의서 94
2. 정보 기록지 95
3. 설문지 96
4. 인간중심 집단미술치료 프로그램 104
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
김서안. (2015). 인간중심 집단미술치료가 저소득층 아동의 자아존중감 및 또래관계에 미치는 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12542
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265087
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.