CHOSUN

공무원 취업 준비생들의 영어 학습동기와 학습전략

Metadata Downloads
Author(s)
신효수
Issued Date
2015
Abstract
The purpose of this study is to examine English learning motivation and strategies of job-seekers for officials and to investigate differences in learning motivations and strategies in terms of the participants’ gender, their English proficiency and the field of application. This research was done with 177 public official job-seekers (male 84, female 93) who were divided into groups of higher level and lower level by a recent practice test. The English Learning Motivation Survey(ELMS) and The Strategy Inventory for Language Learning(SILL) was administrated to all subjects. For analyzing the data, descriptive statistics and A T-test and an ANOVA were employed.
The findings of the study indicate that extrinsic motivation is the strongest motivation among the six motivation factors, followed by learning belief motivation, need for task-value, self-efficacy, intrinsic motivation and test anxiety. In the field of learning strategies, compensatory strategy appeared to be the most used strategy among public official job-seekers, followed by memory, metacognitive, social, affective and cognitive strategy.
It is also found that female public official job-seekers have a stronger motivation than male counterparts by showing that the higher mean scores of extrinsic motivation. and both male and female public official job-seekers showed the higher mean scores on compensation, memory and metacognitive strategies, except affective strategy.
The study shows the statistically significant correlation between the participants’ English proficiency level and their use of compensation strategy. The study also demonstrates that the participants’ motivation and strategies differ depending on their job field they applied for. However, there is no gender difference in the study variables.
Alternative Title
A Study on English Learning Motivation and Strategies of Job-seekers for Officials
Alternative Author(s)
Hyo-Soo Shin
Department
일반대학원 영어교육
Advisor
이남근
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1. 연구의 필요성 1
1.2. 연구의 목적과 연구문제 5
1.3. 논문의 구성 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
2.1. 외국어 학습동기 7
2.1.1. 학습동기의 정의와 중요성 7
2.1.2. 외국어 학습동기의 분류 8
2.1.2.1. 통합적 지향성과 도구적 지향성 8
2.1.2.2. 제 2언어 동기적 자아(L2 Motivational Self) 11
2.1.3. 외국어 학습동기의 하위 요인 12
2.1.4. 외국어 학습동기의 유발 요인 13
2.1.5. 외국어 학습동기의 변인 16
2.1.5.1. 시험불안 16
2.1.5.2. 내재적 동기 17
2.1.5.3. 외재적 동기 19
2.1.5.4. 자기 효능감(Self-efficacy) 20
2.1.5.5. 학습신념 21
2.1.5.6. 과제가치 22
2.1.6. 제 2언어 학습동기와 학습자 변인과의 관계 23
2.1.6.1. 성별 23
2.1.6.2. 제 2언어 수준과 학습동기 24
2.1.6.3. 공무원 시험 지원 직렬과 학습동기 24
2.2. 제 2언어 학습전략 25
2.2.1. 제 2언어 학습전략의 정의 25
2.2.2. 학습전략의 분류 27
2.2.3. 학습전략과 학습자 변인과의 관계 35
2.2.3.1. 성별 35
2.2.3.2. 제 2언어 수준과 학습전략 36
2.2.3.3. 공무원시험 지원 직렬과 학습전략 37

Ⅲ. 연구방법 38
3.1. 연구 문제 38
3.2. 연구대상 38
3.3. 연구도구 41
3.4. 연구절차 43
3.4.1. 자료 수집 43
3.4.2. 자료 분석 방법 43

Ⅳ. 연구결과 및 논의 45
4.1. 공무원 취업 준비생들의 영어 학습동기 45
4.2. 공무원 취업 준비생들의 영어 학습전략 52
4.3. 영어 학습동기와 학습전략의 남녀 차이 59
4.4. 영어 학습동기와 학습전략의 영어 수준별 차이 61
4.5. 지원 직렬별 영어 학습동기와 학습전략의 차이 63

Ⅴ. 결론 및 제언 65
5.1. 연구 요약 65
5.2. 교육적 함의 66
5.3. 연구의 제한점 67
5.4. 후속 연구 제언 68
5.5. 결론 69

참고문헌 70

부 록 85
부록 1. 학습자 개별사항 86
부록 2. 영어 학습 동기 설문지 88
부록 3. 영어 학습 전략 설문지(Oxford, 1990) 91
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
신효수. (2015). 공무원 취업 준비생들의 영어 학습동기와 학습전략.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12488
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264976
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-12-31
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.