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버네큘러 디자인이 접목된 국내 프랜차이즈 브랜드로고에 관한 연구 - 한국을 방문한 외국인들을 대상으로

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Author(s)
강준형
Issued Date
2015
Abstract
An ownership of one brand meant much more; it could predict the future economy as well as one’s own cultural self-esteem.
All human species contain their own traditional and geographical features which are largely shared internationally through brand logos and other marketing methods.
Design Art, in general, embeds aesthetic, daily and traditional emotion to represent its specific era’s humanistic and religious features.
One develops its traditional and geographical designs to portray the unique features of their opinion and its people.
The main goal of a brand logo, which is to embed, in particular, the past brand logos from all continents, has left its specific traditional features to develop the vernacular meaning behind each logo.
South Korea still has been maintained the many ideologies from their ancestors. This has increased the interest for Korea internationally.
The research on various country’s brand logo between 50 different OECD nations by National Brand Association and the Samsung Economics Research Institute has placed Korea at 29th in ranking in 2012.
Various features in brand logos also act as an important tool for information transfer media.
One traditional Vernacular expressions in our modern society can act as an important value to evaluating the emotional wealth and to foresee the historical and traditional bonding between each other.
There is an increasing interest in Korea’s economy and tradition internationally.
To prove one nation’s identity, including the main reasons behind the advertising success in countries such as Germany, Japan, Italy and France’s national brand logo, research has been conducted to prove it is due to its precise definition of historic identity and its continuous development.
As Korea is evolving to a stage where high-added values are more acknowledged, the design identity that solely represents South Korea is urgently required.
Politically, Korea is also improving upon strategically developing the marketing processes.
In producing brand logos the image has to be impactful enough so that people, despite their nationality, can understand and remember the logo. And in order to do so, the logo needs to be natural and lively.
On this note, the brand logo’s historical and geographical meaning will have to be researched thoroughly.
To give some impact on brand logo’s credibility, it requires visual image to satisfy the many preferences of the global citizens.
Many World linguists are amazed by the Korean written language because of the deep understanding behind its invention.
Brand logo holds both the emotional and the rational features.
This is because one’s cultural values are embedded in each design.
Therefore, this paper examines the traditional and the emotional approach the brand logo these days take, as well as define the possibilities for many of these brand logos to expand overseas.
Alternative Title
A Study on Korean Franchise Brand Logo Grafting Vernacular Design: - For Foreign Visitors in Korea
Alternative Author(s)
Kang, Jun Hyong
Department
일반대학원 디자인경영학과
Advisor
임채형
Awarded Date
2015-02
Table Of Contents
목 차

Abstract 01

제 Ⅰ 장 서론 07
제 1 절 연구의 배경과 목적 07
1. 연구의 배경 07
2. 연구의 목적 09
제 2 절 연구 범위와 연구 방법 12
1. 연구의 범위 12
2. 연구 방법 및 연구모형 13
3. 선행연구의 검토 15

제 Ⅱ 장 이론적 배경 21
제 1 절 버네큘러의 개념과 버네큘러디자인의 문화적 상관 관계 검토 21
1. 버네큘러의 개념 21
2. 버네큘러디자인의 유형 구분 30
3. 버네큘러디자인과 문화와의 상관 관계 31
4. 버네큘러디자인과 문화 다원성 확대 36
제 2 절 문양의 버네큘러적 이해 39
1. 문양의 발생과 의미 39
2. 전통문양의 역사 40
3. 전통문양의 종류와 특징 43
제 3 절 문자의 버네큘러적 이해 53
1. 문자의 개념과 종류 53
2. 한글문자꼴의 변화상 57
3. 흔적과 기호로서의 문자 이미지 59
4. 시각적 조형기호의 문자 61

제 Ⅲ 장 버네큘러와 접목된 브랜드의 논의 67
제 1 절 브랜드의 버네큘러적 이해 67
1. 브랜드의 개념과 중요성 67
2. 브랜드의 역사 70
3. 브랜드로고가 갖는 현재적 의미 75
4. 소비자 회상에 의한 브랜드 인지도 77
5. 구매에 따른 브랜드 선호도 79
6. 소비성향에 따른 브랜드 관념 80
제 2 절 브랜드로고와 버네큘러디자인의 특징 및 스타일 83
1. 브랜드로고에 나타난 버네큘러디자인의 특징 83
2. 브랜드로고에 적용된 버네큘러디자인의 스타일 86
제 3 절 브랜드로고와 프랜차이즈의 상관 관계 91
1. 프랜차이즈 브랜드로고의 개념 91
2. 프랜차이즈 브랜드로고의 구성요소 92
3. 프랜차이즈 브랜드로고의 디자인개발 100
4. 프랜차이즈 브랜드로고의 구축전략 102
5. 한국 프랜차이즈 현황 109
6. 주요국가의 프랜차이즈 현황 113
제 4 절 버네큘러디자인이 접목된 브랜드로고 개념의 변형 127
1. 버네큘러가 가미된 다국적 브랜드로고의 분류 127
2. 버네큘러가 가미된 국내 브랜드로고의 분류 128
3. 프랜차이즈 브랜드로고 자료의 변이 142
4. 버네큘러 브랜드로고의 개념적 재해석 147

제 Ⅳ 장 버네큘러 브랜드로고의 연구설계 151
제 1 절 조사설계 모형:연구설계별 목적과 대상 151
1. 연구설계 순서 및 연구모형 151
2. 실증적 분석에 따른 조사 대상 및 범위 선정 152
제 2 절 연구문제 도출 155
제 3 절 자료분석 방법 159

제 Ⅴ 장 연구 검증 및 연구결과 163
제 1 절 예비조사 결과 163
1. 표본의 구성 163
2. 요인에 대한 타당성 검증 166
3. 척도에 대한 신뢰도 분석(내적 일관성 검증) 169
4. 요인점수 산출 및 요인의 기술통계량 172
5. 배경변수에 따른 독립성 검증 174
6. 브랜드로고 평가항목에 대한 차이 검정 180
7. 요인에 대한 브랜드로고 유형별 차이 검정 182
8. 배경변수에 따른 차이 검정 183
제 2 절 본 조사 결과 191
1. 표본의 구성 191
2. 요인의 타당성 검증 196
3. 척도에 대한 신뢰도 분석(내적 일관성 검증) 198
4. 요인점수 산출 및 요인의 기술통계량 200
5. 배경변수에 따른 독립성 검증 202
6. 배경변수에 따른 차이 검정 214
7. 브랜드로고 유형에 따른 차이 검정 228
8. 연구가설에 대한 검증 231

제 Ⅵ 장 요약 및 결론 297
제 1 절 연구결과의 요약 297
제 2 절 연구의 결론 303
제 3 절 연구의 한계점 및 시사점 305
1. 연구의 한계점 305
2. 연구의 시사점 306

참고문헌 309
표 목차 315
그림 목차 319
부록 325
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
강준형. (2015). 버네큘러 디자인이 접목된 국내 프랜차이즈 브랜드로고에 관한 연구 - 한국을 방문한 외국인들을 대상으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12444
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264690
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-02-25
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