내재적 팔로워십이 조직유효성에 미치는 관계성에 대한 피그말리온 효과의 검증
- Author(s)
- 박명희
- Issued Date
- 2014
- Abstract
- ABSTRACT
Empirical Examination of Pygmalion Effect on the relationship between Leaders' Implicit Followership and Organizational Effectiveness
Myung Hee, Park
Advisor : Prof. Jin Chul Jung, Ph.D.
Department of Business Administration
Graduate School of Chosun University
This study examined with respect to how it affects the positive implicit followership on department performance and job crafting behavior in manufacturing and financial institutions. The importance of research how positive psychology of leadership on the employee performance and effectiveness has been emphasized and continued. Furthermore, it has been focused the Pygmalion effect of leader on the followers, and it has been largely accepted as valid. However, the research of the Pygmalion effect is becoming criticized because of its experimental methodology. Therefore, this research focuses on the naturally occurring leaders' implicit followership theories on the employees' effectiveness as the test of Pygmalion effect.
Empirical findings and conclusion show following evidence. This research has performed the proposed hypothesis in terms of direct effect and mediator effect about the relationships of the positive implicit followership theories on the group performance and job crafting behavior. The empirical findings show and supported three hypotheses. Specifically, look at first, LIFT positive is a positive impact on the high-performance expectations. Second, expectations of positive outcomes have a positive impact on departmental performance. Third, LMX has had a positive impact on the job crafting behavior. However, the other hypotheses, which inferred from this study, were not all proven.
The implications of this study are as follows. First, it is possible to present the implications of the theoretical point of view. First, is related to the verification of the Pygmalion effect. Pygmalion effect has a positive expectation of the alleged leaders are planning to increase the performance of a department or individual, and also demonstrated this relationship in part through experiments. This study is not the experimental study and focuses on the survey method, because current research has raised the question and criticized the experimental study which violate ethical concerns of academic research. . Therefore, the conclusions drawn from this study are compared with existing experimental study research, concluded that high mutual consistency made available on its meaningfulness. In addition, the department's performance expectations for the empirical results of the present study was proven.
Second, the performance expectations for individuals and departments came vaguely leaders raised logic is represented by the actual performance of the Pygmalion effect was the claim that the abstract. There is also the hardest part to trust in the effectiveness of the performance expectations of readers do not have a clear proof of the preceding factors on the expected performance of the reader. However, this study is to overcome these limitations that the positive LIFT has become a factor preceding the formation of a positive expectation about the follower groups or departments. That Pygmalion effect is that it is simply not a one-sided relationship impact on followers.
- Alternative Title
- Empirical Examination of Naturally Occurring Pygmalion Effect on the Relationship between Leaders' Implicit Followership and Organizational Effectiveness
- Alternative Author(s)
- Park, Myung Hee
- Department
- 일반대학원 경영학과
- Advisor
- 정진철
- Awarded Date
- 2015-02
- Table Of Contents
- 제1장 서 론 1
제1절 문제의 제기 1
제2절 연구 목적 7
제3절 연구의 구성 및 절차 8
제2장 이론적 배경 10
제1절 팔로워십 10
1. 리더십과 팔로워십 10
1) 리더십의 전통적 관점 : 리더 중심 10
2) 리더십의 근대적 관점 (리더십에 팔로워십 연계) 11
3) 리더십의 현대적 관점 : 팔로워 중심 12
가) 팔로워 혹은 상황요인이 리더의 성과로 귀인 되는 접근법 13
나) 리더십 평가 해석에 팔로워의 지각이나 동기 역할 16
제2절 내재적 리더십과 내재적 팔로워십 17
1. 내재적 리더십 17
2. 내재적 팔로워십 19
제3절 피그말리온 효과와 고성과 기대 22
1. 피그말리온 효과 22
1) 피그말리온 개념과 교육 현장에 적용 23
2) 피그말리온 리더행위에 대한 연구 25
3) 기업현장과 피그말리온 효과 26
제4절 LMX와 장인적 직무수행 28
1. LMX (리더-구성원 교환관계) 28
1) LMX 개념 28
2) LMX 구성 요소 30
2. 장인적 직무수행의 개념 31
제3장 연구모형과 가설설정 33
제1절 연구모형 33
제2절 피그말리온 효과와 관계성 34
1. 리더의 내재적 팔로워십 이론 34
2. 긍정의 LIFT와 긍정적 성과 기대 35
3. 긍정의 LIFT와 LMX 39
4. 긍정적 성과 기대와 LMX 39
5. 고성과기대의 효과성(부서성과와 장인적 직무수행) 41
6. LMX의 효과성(부서성과와 장인적 직무수행) 43
7. LIFT와 조직유효성의 기대 매개 역할 44
제4장 연구방법 46
제1절 자료수집방법 46
1. 표본의 특성 46
2. 설문지의 구성 49
1) 종업원에 대한 긍정적 내재적 팔로워십(LIFT) 50
2) 고성과 기대인식 50
3) 리더-구성원 교환관계 51
4) 부서성과 51
5) 장인적 직무수행 52
제2절 변수의 조작적 정의 52
제3절 자료의 분석방법 53
제5장 실증분석 55
제1절 측정치의 타당성 및 신뢰성 검증 55
1. 전체항목에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 결과 55
2. 매개변수에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 결과 57
3. 종속변수에 대한 요인분석 및 신뢰도분석 결과 58
제2절 연구가설의 검증 60
1. 단일응답자 편차(single respondent bias) 검증 60
2. 집단수준의 변수 측정의 타당성 분석 61
3. 상관관계분석 62
4. 회귀분석 62
1) 긍정의 LIFT와 고성과 기대인식과의 관계성 62
2) 긍정의 LIFT와 LMX의 관계성 63
3) 고성과 기대인식과 LMX와의 관계성 64
4) 고성과 기대인식과 부서성과와의 관계성 64
5) 고성과 기대인식과 장인적 직무수행과의 관계성 65
6) LMX와 부서성과와의 관계성 66
7) LMX와 장인적 직무수행과의 관계성 66
8) 긍정의 내재적 팔로워십과 부서성과와의 관계성 67
9) 긍정적 내재적 팔로워십과 장인적 직무수행과의 관계성 68
10) 고성과 기대인식과 LMX의 매개효과 68
(1) 긍정의 LIFT→기대→LMX 69
(2) 긍정의 LIFT→기대→부서성과 70
(3) 긍정의 LIFT→기대→장인적 직무수행 71
(4) 긍정의 LIFT→LMX→부서성과/장인적 직무수행 72
제6장 결론 및 시사점 73
제1절 연구결과의 요약 73
제2절 시사점 및 연구의 한계점 73
참고문헌 77
설 문 지 92
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 박명희. (2014). 내재적 팔로워십이 조직유효성에 미치는 관계성에 대한 피그말리온 효과의 검증.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12353
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264650
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2015-02-25
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