A Detailed study on CSV (Creating Shared Value) and its effect on Corporate Performance: Focusing on the Mechanism of Economic and Social Value
- Author(s)
- 물 프레산트
- Issued Date
- 2014
- Abstract
- ABSTRACT
A Detailed Study on CSV (Creating Shared Value) and its effect on Corporate Performance: Focusing on the Mechanism of Economic and Social Value
By Prashant Mool
Advisor : Prof. Park, Jongchul, Ph.D.
Department of Business Administration,
Graduate School of Chosun University
This study highlights the inter-dependence between business and society. Organizations have understood the importance of society for its long term growth. Hence, various business strategies like Corporate Philanthropy, CSR (Corporate Social Responsibility) etc. have been introduced to establish a better relationship between business and society. However, these strategies solve societal issues at the periphery, not to the core. This study presents the newly introduced theory of CSV (Creating Shared Value) model in which a corporation leverages all of its assets to make a positive social impact at the same time creating economic value for business.
The research model developed in this study contributes to clarify the role of CSV and its influence on the overall corporate performance. Further, this study tries to investigate the processes of how CSV enhances corporate performance rather than to investigate the direct link between CSV and corporate performance. To show the functional process of CSV this study reveals the mediating role of gratitude and trust which is generated by various mechanisms of economic and social values, which leads to enhance corporate performance. Hence, the mediating variables as cognitive response (i.e. trust) and emotional response (i.e. gratitude) facilitates to highlight the link between CSV and corporate performance. Further, the case study of CSV presented in this study tries to justify the proposed research model and propositions.
Key words: creating shared value, corporate social responsibility, gratitude, trust.
|ABSTRACT
기업의 공유가치창출이 기업성과에 미치는 효과: 경제적 가치와 사회적 가치의 메커니즘을 중심으로
By Prashant Mool
Advisor : Prof. Park, Jongchul, Ph.D.
Department of Business Administration,
Graduate School of Chosun University
이 논문은 기업과 사회와의 상호의존성을 강조하고 있다. 그동안 기업들은 자신들의 장기적인 성장에 있어 사회의 중요성을 이해해왔다. 그러나 기업 자선활동(corporate philanthropy), CSR(corporate social responsibility)과 같은 다양한 비즈니스 전략은 기업과 사회와 더 나은 관계를 형성하는 데 초점을 두고 있다. 그러나 이러한 전략들은 핵심이 아닌, 표면적인 사회 문제 해결과 관련되어 있다. 이에 본 연구에서는 기업의 경제적 가치를 창출하기 위하여 새롭게 소개된 CSV(creating shared value, 공유가치 창출)의 연구모델을 제시하였다. 이 연구에서 제시된 연구모델은 CSV의 역할과 전체적인 기업성과에 미치는 CSV의 효과를 명확히 제시하고 있다. 그리고 기업의 성과를 강화시키는 경제적 가치와 사회적 가치가 기업 신뢰와 호혜성 지각을 매개로 기업성과에 미치는 효과를 제시하고자 한다.
그동안 기업들은 사회와 기업철학, CSR, 인클루시브 비즈니스, 사회적 기업, 그리고 지금의 CSV와 같은 다양한 전략들에 대하여 책임의 중요성에 대해 인지해왔다. 대부분의 기업들은 철학적인 활동들과 CSR을 기업의 핵심가치가 아닌 표면적으로 사회적인 문제들을 해결하려는 시도로 받아들인다. 따라서 CSR은 비즈니스 모델의 일부가 되어왔지만, 기업의 핵심 전략으로는 간주되어지지 않았다. 이러한 상황을 이겨내기 위해서 하버드대 교수 Porter & Kramer는 ‘공유가치’의 원리를 도입하였다. 공유가치창출의 주요한 개념은 니즈와 도전을 해결하기 위해 사회의 가치를 창출한다는 점에서 경제적 가치 창출을 포함한다.
본 연구는 공유가치 접근법과 CSV가 어떻게 경제적 가치와 사회적 가치를 유발시키는지에 대한 모델을 제시한다. 더 나아가, 본 연구는 CSV와 기업성과 간의 관계에서 기업 신뢰의 매개역할을 제시한다. Porter & Kramer는 CSV 접근법과 CSV가 기업성과에 미치는 긍정적 영향에 대해 제시하였다. 그러나 본 연구의 기본적 전제 조건은 신뢰 와 호혜성의 맥락에서 효율적이고 효과적으로 기업성과를 달성하기 위한 CSV의 직접적인 영향에 대해 고찰하는 것이다. 더 나아가, 본 연구에서는 소비자, 공급자, 사회, 그리고 이해관계자들 사이의 신뢰와 호혜성이 기업성과 개선에 어떻게 긍정적인 영향을 창출해내는지에 대해 제시한다.
본 연구의 결과의 제안은 흥미롭지만, 내재적인 한계점들에 대해서도 고려해 볼 필요가 있다. CSV는 현재 도입단계에 있기 때문에 의미 있는 측정 데이터를 모으는 작업이 쉽지 않다. CSV는 많은 기업 종사자들에게 실행 가능성과 효용성의 관점에서 아직까지 불확실한 상태이다. 의미 있고 측정 가능한 데이터의 부재는 좀 더 확장된 CSV의 연구로 이행하는데 걸림돌이 되고 있다. 그럼에도 불구하고 많은 기업들은 CSV를 중요한 전략으로써 사용하고 있고, CSV의 긍정적인 효과 역시 확인되고 있다. 그러나 우리는 어느 정도의 규모를 가진 기업들이 CSV를 실행하고, 그 기업들이 이러한 전략을 어떻게 다뤄야 하는지에 대해 예측해야 한다.
본 연구는 CSV의 성과와 다른 중요한 수단들을 연결하는 방향에서 CSV와 성과 간의 관계성을 찾으려고 한다. 본 연구의 기여도는 기업성과에서 CSV의 영향력과 이들 관계에서 기업신뢰와 호혜성 지각의 메커니즘을 제시했다는 점이다. 또한 본 연구는 이론적인 시사점뿐만 아니라, 실현가능한 관점을 제시한다. 이론적으로, CSV, 기업신뢰 와 호혜성, 그리고 기업성과 간의 관계성을 제시하기 위한 연구모델을 제안하였다. 이러한 프레임웍은 CSV에 대한 실증연구와 CSC에 대한 개념정립 시 향후 연구를 위한 토대가 될 것이다. 더 나아가, 본 연구모델은 CSV에 의해 창출된 경제적 가치와 사회적 가치가 어떻게 기업신뢰와 호혜성 지각, 나아가 기업성과에 영향을 미치는지에 대한 단서를 제공한다.
- Alternative Title
- 기업의 공유가치창출이 기업성과에 미치는 효과: 경제적 가치와 사회적 가치의 메커니즘을 중심으로
- Alternative Author(s)
- Prashant Mool
- Affiliation
- 조선대학교
- Department
- 일반대학원 경영학과
- Advisor
- 박종철
- Table Of Contents
- Contents
ABSTRACT
Chapter 1 Introduction 1
1. Research Background 1
2. Research objectives 2
3. Structure of the thesis 3
Chapter 2 Theoretical framework 4
1. Interdependence between business and society 4
2. Evolution from CP to CSR to CSV 5
2.1. Corporate Philanthropy 6
2.2. Corporate Social Responsibility (CSR) 7
3. Creating Shared Value (CSV) 8
3.1. Overview on CSV 8
3.2. Extension of Creating Shared Value 13
3.3. CSR and CSV: What's the difference? 16
4. The link between previous models and CSV 17
4.1. Inclusive Business Model 17
4.2. Bottom of the Pyramid (BOP) 20
4.3. Triple Bottom Line 22
Chapter 3 Case study on CSV 24
1. CSV in action: A case study of CSV in Korea 24
Chapter 4 Research model proposition 28
1. Mediating variables in the proposed model 28
1.1. Gratitude as a motivator to establish relationship 29
1.2. Building trust builds corporate performance 30
2. Research Hypothesis development 31
3. Research model 37
Chapter 5 Conclusion 39
1. Research summary 39
2. Limitation and direction for future research 40
Reference 41
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 물 프레산트. (2014). A Detailed study on CSV (Creating Shared Value) and its effect on Corporate Performance: Focusing on the Mechanism of Economic and Social Value.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12042
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264543
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
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- Embargo2015-02-25
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