CHOSUN

문자와 식 단원의 지도 방법에 관한 비교 연구

Metadata Downloads
Author(s)
박민경
Issued Date
2010
Keyword
문자와 식
Abstract
ABSTRACT

A Comparative Study on teaching Methods for the Lesson of Sign and Formula

- Focusing on the level of the first year
Middle School Mathematics -

Park Min-kyung
Advisor : Prof. Park Soon-cheol Ph.D.
Major in Mathematics Education
Graduate School of Education, Chosun University

The use of sign makes it possible to express various situations in everyday life mathematically and to communicate easier. Also, it gives symbolism to facilitate significant expression. The introduction of sign begins in earnest in the first grade in middle school. Students learn them in the field of sign and formula.
However, the lessons of the sign and formula are limited to description of the sign and solving problems. Therefore, the students get into difficulties in the field. The aim of this article was to introduce effective teaching and learning methods which can help students to master the correct mathematical concept about the field of sign and formula according to the Revised National Curriculum in 2007 in middle school.
Alternative Title
A Comparative Study on teaching Methods for the Lesson of Sign and Formula
Alternative Author(s)
Park, Min Kyung
Department
교육대학원 수학교육
Advisor
박순철
Awarded Date
2011-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 2

Ⅱ. 문자에 대한 이해 3
1. 문자의 역사 3
2. 문자의 의미와 성질 4
3. 문자사용의 목적 7
4. Kuchemann의 문자사용 유형과 이해수준 8
5. 문자 학습에 있어서의 어려움 10

Ⅲ. 제7차 수학과 개정 교육과정에서의 문자와 식 11
1. 개정의 필요성 11
2. 제7차 수학과 교육과정과 개정 교육과정의 비교 15
3. 제7차 수학과 개정 교육과정에서 문자와 식 18
4. 문자와 식의 도입 및 지도방안 22
5. 지도 방법의 비교 33

Ⅳ. 결론 37

참고문헌 38
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
박민경. (2010). 문자와 식 단원의 지도 방법에 관한 비교 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15347
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241167
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2011-03-03
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.