CHOSUN

대학생 영어학습자들의 토익에 대한 인식 연구

Metadata Downloads
Author(s)
윤용배
Issued Date
2015
Abstract
The aim of this study was to explore Korean EFL college students' perceptions about TOEIC and identified the differences in their perceptions based on their study areas and TOEIC scores. Furthermore, the study attempted to provide pedagogical insights into general TOEIC instruction with students of diverse study majors and TOEIC levels of proficiency. To these ends, 380 students at three universities participated in the study. A self-report questionnaire was used to measure the students' thoughts about TOEIC. The questionnaire contained 39 items in a 5-point Likert scale (1=strongly disagree, 5=strongly agree). The collected data were analyzed by descriptive statistics, factor analysis, and t-tests.
Results identified seven factors in the students' perceptions about TOEIC: Practicality of TOEIC, TOEIC and improving English skills, ways to study TOEIC, basic English proficiency for TOEIC skills, ways to improve TOEIC scores, effectiveness of TOEIC instruction, and general perceptions about English learning. The participant students were divided into two sub-groups by their major in order to investigate effects of study areas: humanities vs. science and engineering. The results showed that the differences only in basic English proficiency for TOEIC skills were statistically significant (t=2.495, p=.013). The student participants also divided into two groups in terms of their scores on the TOEIC tests: higher vs. lowers. The higher group showed significantly higher scores on the items about ways to improve TOEIC scores than the lower group (t=-2.475, p=.014). Based on the findings teaching implications and directions for further studies were suggested.
Alternative Title
A Study on EFL College Students' Perceptions about TOEIC
Alternative Author(s)
Yoon, Yeong Bea
Affiliation
조선대학교 대학원 영어영문학과
Department
일반대학원 영어영문학과
Advisor
김경자
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 3
1.3 연구 문제 3
1.4 논문의 구성 4

Ⅱ. 이론적 배경 5
2.1 TOEIC의 개요 5
2.2 TOEIC의 실용성 6
2.3 선행연구 10
2.3.1 영어학습자의 토익에 대한 인식 10
2.3.2 전공 계열별 토익에 대한 인식의 차이 12
2.3.3 점수별 토익 인식의 차이 12

Ⅲ. 연구 방법 14
3.1 연구대상 14
3.2 연구도구 15
3.3 자료수집 방법 15
3.4 자료분석 방법 16

Ⅳ. 연구결과 및 논의 17
4.1 영어학습자들의 토익 인식에 따른 요인분석 17
4.1.1 토익의 실용성 18
4.1.2 토익과 영어실력 향상 19
4.1.3 토익 학습방법 20
4.1.4 토익의 토대가 되는 기초영어 실력 22
4.1.5 토익점수 향상 23
4.1.6 토익수업 효과 26
4.1.7 영어에 대한 일반적인 인식 27
4.2 영어학습자들의 전공 계열별 토익에 대한 인식의 차이 28
4.3 영어학습자들의 토익 점수별 인식의 차이 29

Ⅴ. 결론 31
5.1 연구요약 31
5.2 교육적 함의 33
5.3 연구의 제한점 35
5.4 후속 연구 제언 36

참고문헌 38

부록 1. 최근 5년간 연령별 토익 시험 응시자 현황 41
부록 2. 국가고시 토익 성적 이용현황 41
부록 3. 주요기업의 ‘탈 스펙’ 채용 42
부록 4. 한국 대학생 영어 학습자들의 토익 인식에 관한 설문지 43
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
윤용배. (2015). 대학생 영어학습자들의 토익에 대한 인식 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12504
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265007
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.