CHOSUN

제 7차 교육과정과 2007 개정 교육과정에 의한 중학교 1학년 음악 교과서 비교 연구

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Author(s)
나예술
Issued Date
2010
Abstract
제 7차 교육과정과 2007 개정 교육과정에
의한 중학교 1학년 음악교과서 비교 연구:
기악영역을 중심으로


나 예 술
지도교수 이 한 나
음악교육전공
조선대학교 교육대학원

(국문초록)
본 연구의 목적은 제 7차 교육과정과 2007 개정 교육과정 중학교 1학년 음악교과서 의 기악영역을 분석하는 것이며, 각 교육과정에 의한 음악교과서에 얼마나 균형 있게 수록되어 있는지 비교 연구한다.
교육과정의 변천으로 7차 교육과정에서 이해의 영역이 구성 요소로 제한되어 있었던 문제점을 해결하기 위한 것과 다양한 문화권의 음악을 반영한 음악을 구체적으로 제시하였다. 또, 음악의 다양한 역할과 효과를 부각시키기 위해 다른 예술과 관련된 내용을 구체적으로 제시하였다. 현행 2007 개정 교육과정은 음악교육에 대한 중요성이 강조됨에 따라 초등학교에서부터 음악교육에 대한 관심도 증가하고 있다.
기악영역이란 무엇이며, 기악영역의 필요성과, 목적, 기악영역의 중요성, 교과서의 주요악기, 악기별 특징 등도 영역에 포함하였다.
본 연구의 방법은
첫째, 제 7차 교육과정과 2007 개정교육의 교육과정을 비교분석해 본다.
둘째, 제 7차 교육과정과 2007 개정교육과정에 의한 중학교 1학년 음악교과서에 따른 기악영역부분에 대해 비교 연구한다.
셋째, 제 7차 교육과정 9종 교과서와 2007 개정 교육과정 16종 기악영역을 교과서별,
악기별, 악기의 특성 및 연주 방법, 기악과 합창영역, 순수 기악영역 등을 분석한다.

음악적 체험은 다양한 음악적 활동 가운데 가능한 것이며 그 중에서도 가창영역이 중심이 되는 경우가 일반적이다. 가창수업은 특별한 도구가 없이도 수업이 용이하다는 점에서 음악수업의 대부분을 노래부르기로 하기 때문이다. 그러나 기악은 가창처럼 음악적인 자기 표현의 한 수단으로서 학습자로 하여금 다양한 경험을 하게 해 주며, 적절한 기악 체험을 통해 음악적 자신감을 갖게 해 주고 나아가 음악적 자아 실현을 가능하게 한다. 직접 악기를 연주하는 활동과정에서 학습자의 창조적 욕구를 자극하여 음악적 즉흥성과 음악에 대한 관심 및 흥미를 불러 일으킨다. 학습자의 흥미는 그대로 기악에 대한 동기유발로 이어지며, 가창표현에 열등감을 갖고 있는 학생들에게 음악적 의욕과 만족을 경험 하게 해준 다는 점에서 기악영역은 음악 수업에 있어서 중요한 역할을 한다.
연구 지도를 위해서는 완벽함을 추구하지 않고 여가시간에도 혼자서의 악기연주로 개인적인 생활의 보람을 느낄 수 있도록 심리적 부담이 되지 않을 범위에서 흥미를 느낄 수 있게 지도하여야 한다.
본 연구는 중학교 1학년 음악교과서의 기악영역을 교육과정에 의한 학습방법에 관하여 연구 하였고, 음악성장을 하는데 중요한 의의를 두고 현장에서의 음악적 체험의 중요성에 대한 내용과 교과서에 주로 사용되는 악기와 그에 알맞은 연주법에 대해 설명하였다.
음악시간에 효과적인 기악수업을 만들기 위해서는 학생들의 흥미 유발과 교사의 끊임없는 노력으로 기악교육에 대한 사회의 관심이 높아져 효율적인 기악학습이 이루어 질 것이라고 생각한다.
ABSTRACT
A Comparative Study on Music Textbooks for the First Year of Middle School according to the 7th Curriculum and the 2007 Revised Curriculum
: Focusing on Instrumental Music

Ye-sool Na
Advisor : Prof. Han-na Lee
Major in music Education
Graduate School of Education, Chosun University.

This study aims to analyse the area of instrumental music for the first year of middle schools and compare how balanced it is listed in music textbooks according to the 7th Curriculum and the 2007 Revised Curriculum.
It presented music reflecting different cultural zones so as to find a solution to the problem of limited comprehension of music in the 7th Curriculum and what is related to different genres of arts to highlight various roles and effect of music in a specific way.
As importance of music education is emphasized in the present Revised Curriculum, more attention has been paid to music education even at elementary schools.
It identified what instrumental music is, its importance, necessity and purpose, main instruments and their characteristics.
The method of the study was presented as follows:
First, this study compared the 7th Curriculum with the 2007 Revised Curriculum.
Second, it compared instrumental songs in music textbooks for the first year of middle school according to the 7th Curriculum with the 2007 Revised Curriculum.
Third, it analysed the areas of instrumental music from the nine kinds of music textbooks based on the 7th Curriculum and sixteen kinds of textbooks based on the 2007 Revised Curriculum involving musical instruments, their characteristics, how to play them, or in respect to instrumental music and chorus, and pure instrumental music.
Musical experiences can be given through various musical activities, in particular, focusing on singing. It is because most of the music class is usually composed of singing in that singing does not need any special instrument. However, instrumental music gives students opportunities to have various experiences as a means to express themselves in music, have confidence in music and achieve self-realization through organized instrumental experiences. It inspires students to have intention of creation in playing instruments and helps them to have interests and confidence in music. Singing is very important in music education in that interests in music helps students who have sense of inferiority in singing have confidence in music and be satisfactory with it.
Therefore, music should be instructed to help students feel rewarded in their life through playing instruments without psychological burden of being perfect.
To sum up, this study analysed how to study instrumental music for the first year of middle school and explained the importance of musical experiences, musical instruments which are mainly used in music textbooks and how to play them according to the curriculum.
It is suggested that students should be motivated to learn instrumental music through teachers' continuous efforts and society should pay more attention to instrumental music for efficient learning.
Alternative Title
A Comparative Study on Music Textbooks for the First Year of Middle School according to the 7th Curriculum and the 2007 Revised Curriculum: Focusing on Instrumental Music
Alternative Author(s)
Na, Ye sool
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
이한나
Awarded Date
2011. 2
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT
제1장 서 론 1
제1절 연구의 목적 및 필요성 1
제2절 연구의 범위 및 방법 3

제2장 이론적 배경 4
제1절 제 7차 음악과 교육과정 4
제2절 2007 개정 음악과 교육과정 13
제3절 제7차 교육과정과 2007개정 교육과정 비교 21

제3장 기악교육 28
제1절 기악 교육의 중요성 28
제2절 효과적인 기악 지도방안 30

제4장 중학교 1학년 음악교과서 비교 연구 37
제1절 제7차 교육과정에 의한 9종 교과서 37
제2절 2007 개정 교육과정에 의한 16종교과서 49
제3절 기악 영역 비교 67

제5장 결론 및 제언 71
참고문헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
나예술. (2010). 제 7차 교육과정과 2007 개정 교육과정에 의한 중학교 1학년 음악 교과서 비교 연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5266
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000241321
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
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