CHOSUN

困齋 鄭介淸의 學問과 政論

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Author(s)
주유나
Issued Date
2010
Abstract
곤재 정개청은 모든 행실에 깔끔하고 근엄했고 인품과 학문을 모두 흠모하였으며 천성이 독실하고 입지가 명확하였다. 그는 모든 것을 困하게 얻었다고 하여 호를 困齋했으며 후일 제자들에게, 道를 쌓는 것으로 富를 삼지 財物로써 부를 삼지말 것이며 德이 성하는 것을 貴로 삼지 벼슬로써 귀를 삼지말 것이며 仁을 얻음이 榮華이지 높은 벼슬이 영화가 아니며 구차히 利를 얻으려는 것이 辱이지 困厄을 욕이 아니다라고 가르쳤다.
또한, 자질과 성품에 따라 가르치되 반드시 귀로 듣고 마음으로 알게 된 후에야 가르침을 그쳤다는 선생의 교육적 지도 열성이 있었다.
그는 입신양명하여 부모님께 기쁨을 드리고자 하여 과거 공부에 열중하여 초시에 여러 번 합격했었다. 그러나 사서를 공부하면서 사서에 담긴 정 미한 뜻을 두어 영주산의 산사로 들어가 학문에 정진하게 된다. 그는 그곳에서 대학 소학의 절목과 중용 논어 맹자를 차례로 읽고, 심경 근사록을 정독한 다음, 태극도의 이기오행의 이치와 선천후천의 수, 그리고 천지일월의 운행 등 여러 방면에 걸쳐 탐구하지 않은 바가 없었다. 그는 특히 주역과 강절의 률려신서 황극경세서를 깊이 연구하여 천문 지리 복서 산수 등의 법칙과 황왕제패의 도덕공력의 학술에도 두루 밝게 되었다. 그는 벽촌에 기거하여 견문이 고루하게 될 것을 염려하여 서울에 들러 널리 서적을 구하고 이를 탐독하였다. 또한 화담의 문하에서 당시의 일반적 학설과는 다른 여러 가지 다양한 이문을 접함으로써 그간 품어왔던 모든 의문을 풀게 되었고 사리에 두루 밝게 되어 그가 하는 어떤 일도 바르게 되지 않는 것이 없었다고 한다. 만년에는 무안의 엄담에 살면서 륜암에 정자를 짓고 도학을 강론함에 원근의 지학지사들이 구름처럼 모여들었다고 한다. 생이 진정한 절의와 청담을 일깨우기 위해 지은 동한절의와 진송청담설을 절의를 배격한 배절의이라 하여 1590년 6월 함경도 경원의 아산보에 유배되었는데, 유배되기 전 鞠問을 받을 때의 상처가 악화되어 동년 7월 26일 62세를 일기로 유배지에서 그의 일생을 마쳤다.
정개청은 사후에도 당인이 아닌 당인이 되어 동서당쟁에 밀려들어 그의 학덕을 기리기 위해 세워진 사액서원인 자산서원이 다섯 번이나 세워지고 또한 다섯 번이나 뜯기는 비운을 당하기도 했다. 또한 그의 저작들이 소실되어 그가 쌓아 올린 심오한 학문적 업적도 제대로 평가되고 있지 않는 형편이다. 그의 저서로는 우득록 3권, 수수기 9권 변예편성 2권이 있다고 하나, 수수기와 변예편성 2권은 기축옥사에 모두 분실되었으나 다행히 우득록이 숙종 15년(1689)년 4월에 왕명에 의해 각판을 시작한지 3년 만인 1692년에 간행되었고, 1703년에 부록 1권이 속간되어 각판 일부와 각판 인쇄본 몇 질이 전해 옴으로써 그의 학문적 자취를 찾아 볼 수 있게 된 것이다.
이 논문에서는 그의 해박한 학문을 한데 모은 책인 우득록을 통해 그의 학풍과 겸허를 신조로 하는 인품을 엿 보며, 모진 당쟁의 여파 속에서 당인이 아닌데도 당인이 되어 높이고 깍이기를 반복했던 곤재 정개청 선생의 당시 사회적인 상황을 알아보며, 숙종 대왕의 사제문에서 보았듯이 오로지 학문만을 위해 벼슬과 봉록을 버린 한국의 대학자였음을 강조하고자 한다.
ABSTRSCT
Gonjae Jung Gaechung's Scholarship and Political Ideas
Ju, YuNa
Advisor : Prof. Lee Jong Bum
Major in History Education
Graduate School of Education, Chosun University

Gonjae Jung Gaechung was solemn, faithful and determined with good manners so that he was highly respected in terms of his character and his study. He named himself 'Gonjae', which means that he gained everything in difficulties and taught his disciples to regard, first, accumulating the way of living called 'Do' as their wealth, not making the money itself, second, completing virtue called 'Duk' as their precious treasure, not taking government posts, third, having 'Gentleness' as their glory, not being in the high official rank and finally pursuing selfishness as their shame, not having a misfortune itself.
He also gave them his teaching in accordance with his qualities and character, owning the passion and educational mind as a teacher for he asked them to listen to their hearts and come to realization by themselves and,after that, he gave them his instructions.
He studied hard and often passed the national examinations to please his parents by being a government officials, aiming at rising in the world and gaining fame. However, as he studied writings by historians, he preceeded a further study to desire the true meanings in them, entering a temple in Mt. Youngju. There he read Julmok of Daehak and Sohak, and Joongyong, Noneo and Mangja one by one. Then he read Simgyung Geunsarok and studied a variety of principles such as Yigiohang in Taegeukdo, the numbers of the innateness and posterior and the movement of Chunjiyilwol and so on. He particularly looked into Juyok and Ryuleosinseo of Soong(Gangjul), Whangkeukyungseseo that he extensively became knowledgeable on the laws of astronomy, geography, the art of divination and arithmetic etc. and arts and sciences of Dodukgongryuk by Whangwangjepae. While staying in the remote village, he worried if he might be a man of narrow view and understanding and often visited Seoul to buy books and was absorbed in reading. In addition, at a school of Seo Gyungduk, he got to know various kinds of theories unlike any other theory which was common those days and solved the questions that he had in mind and gained insights on everything to do right. In his old time, he lived in the temple called 'Umdam' in Moo-an and built a pavilion on Ryoon-am and taught 'Do' so that a lot of pupils around there and from a far gathered together like clouds. In June, 1590, however, he was sent into exile to Asanbo in Gyungwon, Hamgyundo by the reason of that, to enlighten Jul and Chungdam, he wrote Donghanjul and Jinsonchungdamsul, which were considered as the writings rejecting fidelity to the major principle. Before that, his injuries by torture got worse and he died at the age of 62 on July, 26, in the year called 'Dong'.
Though Jung Gaechung were considered as a party member, in fact, who was not a member, got involved in faction between two political parties so that Jasanseowon, a private school set up in remembrance of his study, had hardships by being built and destroyed five times over and over. In addition to it, since his books disappeared, his profound academic accomplishment still has not been acknowledged yet. As for his writings, there are 3 copies of Woodeukrok, 9 copies of Soosoogi, and 2 copies of Byunyepyunsung, but Soosoogi and 2 copies of Byunyepyunsung were all lost in Gichookoksa. Fortunately, however, after 3 years of a wood engraving, in 1692, Woodeukrok was published by order of King Sookjong in April, 1689, his 15th year.
In this thesis, there are three objectives as follows; First, through his book, 'Wooreukrok', which is the book that his rich knowledge is sumed up, his academic traditions and character based on humility will be examined. Second, there will be an investigation of the times when Gonjae Jung Gaechung went through promotions and demotions in severe faction as if he had been a party member. Last, it will be emphasised that, as shown in the book of Sajemoon by King Sookjong, he was the greatest scholar of Chosun Dynasty, the old times of Korea, forsaking positions and wealth only to get academic accomplishment.
Alternative Title
Gonjae Jung Gaechung's Scholarship and Political Ideas
Alternative Author(s)
Ju, Yu Na
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 역사교육
Advisor
이종범
Awarded Date
2010. 8
Table Of Contents
目 次

ABSTRSCT

Ⅰ. 머리말 ............................................................................................. 1

Ⅱ. 정개청의 공부와 학풍 ..................................................................... 4
1) 생애와 공부 .............................................................................................. 4
2) 사색과 自得을 중시한 학풍 ......................................................................11

Ⅲ. 정개청의 정치 사상 ...................................................................... 18
1) 현실비판 ................................................................................................. 18
2) 처세론과 국왕비판 .................................................................................. 21
3) 君師論 : 붕당극복의 논리 ...................................................................... 28

Ⅳ. 맺음말 ......................................................................................... 33
Ⅴ. 참고문헌 ........................................................................................ 34
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
주유나. (2010). 困齋 鄭介淸의 學問과 政論
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/5157
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240106
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
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