CHOSUN

중학교 1학년 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석

Metadata Downloads
Author(s)
박미경
Issued Date
2008
Abstract
The purpose of this study was to compare the visual materials in the seventh-grade regular print English textbook with those in the seventh-grade braille English textbook. The regular print English textbook was authored by Chang et al. and published at Doosan; the braille English textbook was transcribed in the Braille Library of Taegu University. The seventh-grade regular print English textbook presented a total of 859 visual materials, including 136 (15.8%) photos, 650 (75.7%) drawings, and 73 (8.5%) other visual materials. In terms of the functions of the visual materials for teaching English, the textbook consisted of 303 (35.3%) imperative, 342 (39.8%) auxiliary, and 214 (24.9%) decorative materials. The braille transcription patterns of the visual materials were as follows: verbatim transcription 3.6%, modifications 18.3%, and omissions 78.1%. The braille transcription patterns of the visual materials in terms of their function revealed that, for the 303 imperative materials, only 9.6% were verbatim transcribed, 37.0% modified, and 53.4 omitted; that for 342 auxiliary materials, 0.3% was verbatim transcribed, 13.2% modified, 86.5% omitted; and, that all the decorative materials were omitted.
Alternative Title
Comparative Analysis of Visual Materials in Seventh-grade Print and Braille English Textbooks.
Alternative Author(s)
Park, Mi Kyoung
Affiliation
교육대학원 특수교육
Department
교육대학원 특수교육
Advisor
김영일
Awarded Date
2009. 2
Table Of Contents
목 차
표 목차 iii
ABSTRACT ⅳ

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 및 연구 문제 3
3. 용어의 정의 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 제 7차 영어과 교육과정과 2007년 개정 영어과 교육과정의 비교 5
2. 영어 교과서 편찬방향 8
3. 시각자료와 영어교육 11
4. 선행 연구 17

Ⅲ. 연구 방법 19
1. 연구 대상 19
2. 연구 도구 20
3. 연구 절차 27
4. 자료 분석 28

Ⅳ. 연구 결과 및 논의 30
1. 중1 묵자 영어교과서의 단원영역별 시각자료의 유형 30
2. 중1 점자 영어교과서의 단원영역별 점역형태 34
3. 중1 점자 영어교과서의 시각자료 기능별 점역형태 44

Ⅴ. 결론 및 제언 51
1. 결론 51
2. 제언 52

참고문헌 54
부 록 57
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
박미경. (2008). 중학교 1학년 묵자 영어교과서와 점자 영어교과서의 시각자료 비교분석
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4962
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237800
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.