CHOSUN

U-러닝 환경에서 컴퓨터 교육을 위한 교과 교수 ・ 학습 모형 개발

Metadata Downloads
Author(s)
정민식
Issued Date
2008
Abstract
Information and Communication Technology has been developed through computerization, information and knowledge. Nowadays It has reached another paradigm of Ubiquitous Computing, which is a technology of Human-Computer Interaction in which information processing has been thoroughly integrated into every objects and activities. As part of the paradigm, U-learning technology has provided an anywhere-anytime education service environment with the 7th education program.
Recent curriculums have adapted U-learning systems which have changed both teaching and learning architectures. Needs and demands for new education environments have rapidly increased with the emergence of U-learning system prompting researches to find teaching models and curriculum contents using ICT. In compliance with the U-learning system, new education models for teaching and learning have to be achieved for various school subjects.
This paper compares preceding learning models and analyzes the properties, functions and technologies of U-learning. And then this paper designs and implements new teaching-learning model based on project for computer education in U-learning system which included the importance of computer subjects, training system, especially the research of teaching-learning model for computer subject.
Alternative Title
Development of the Teaching & Learning Model for Computer Education in U-learning Environment
Alternative Author(s)
Jung, Min Six
Affiliation
교육대학원 정보 컴퓨터교육
Department
교육대학원 정보.컴퓨터교육
Advisor
이윤배
Awarded Date
2009. 2
Table Of Contents
I. 서론 = 1
II. 유비쿼터스와 U-러닝 고찰 = 4
2.1 유비쿼터스 개요 = 4
2.1.1 유비쿼터스 개념 및 특징 = 4
2.1.2 유비쿼터스 컴퓨팅 = 5
2.1.3 유비쿼터스 학교 전산망 = 9
2.2 U-러닝의 개요 = 12
2.2.1 U-러닝의 정의 = 12
2.2.2 U-러닝의 특징 = 13
2.2.3 U-러닝과 교육환경 = 15
III. 컴퓨터 교과 분석 = 17
3.1 컴퓨터 교과 개념 및 중요성 = 17
3.2 컴퓨터 교과 교육방법의 영역 = 19
3.2.1 컴퓨터 교과 교육방법을 위한 이론적 배경 = 19
3.2.2 컴퓨터 교과 교육을 위한 교육방법의 고찰 = 20
3.3 컴퓨터 교과 교수·학습 모형 연구 = 21
3.3.1 프로젝트 기반 학습 = 21
3.3.2 탐구 학습 = 24
3.3.3 협동 학습 = 26
IV. U-러닝 컴퓨터교과 교수·학습 지도안 개발 = 30
4.1 개발 환경 = 30
4.2 U-러닝 환경구축에 필요한 기술 = 31
4.2.1 학교망(학교전산망) 구성 = 31
4.2.2 u-class 구성 = 34
4.3 U-러닝 프로젝트 기반 교수·학습 모형 = 35
4.3.1 프로젝트 기반 교수·학습 진행 순서 = 36
4.3.2 수업지도안 개발 = 39
4.3.3 프로젝트 기반 교수·학습 모형 구현 = 42
4.3.4 e-learning 과 제안한 u-learning 비교 분석 = 51
4.3.5 기대 효과 및 활용 방안 = 52
V. 결론 = 53
참고문헌 = 55
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
정민식. (2008). U-러닝 환경에서 컴퓨터 교육을 위한 교과 교수 ・ 학습 모형 개발
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4915
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237414
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
Files in This Item:

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.