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제7차 교육과정에 의한 고등학교 음악교과서 감상영역 비교ㆍ분석연구

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Author(s)
김현지
Issued Date
2008
Keyword
서양음악 음악교과서 감상영역
Abstract
이 논문은 제 7차 교육 과정에 의한 현행 고등학교 8종 음악 교과서에 제시된 서양 음악을 중심으로 감상곡의 내용을 분석한 후 제재곡들을 시대별, 작곡가별, 장르별, 영역별로 분류 하여 분석 · 연구 한 것이다.
이를 위해 이론적 배경으로 음악 감상의 의의와 감상교육의 특징과 중요성을 알아보고 심미적 관점에서 음악감상과 지도방법을 알아보고 음악교육과정의 변천을 알아본 후 제 7차 교육과정과 2007년 개정안 7차 교육과정을 비교해 보았다. 또한 제 7차 교육과정을 분석하고, 감상교육의 본질과 음악 감상의 방법적 유형들에 대해 제시하였으며, 고등학교 교육과정의 음악 감상에 대한 내용을 통괄적으로 분석하였다.
본 논문의 연구는 관련 교과서와 문헌을 통해 교육 배경을 알아보고 제 7차 고등학교 음악과 교육개정방향을 분석하여 감상영역에 대한 이해를 돕고자 교학사, 대한교과서(주), 박영사, 세광음악출판사, 천재 교육, (주)두산과 도서 출판 태성, 현대음악출판사인 8종 교과서를 감상곡을 중심으로 시대별 작곡가별, 장르별, 악기편성으로 나누어 살펴보았다.
그 결과 가장 큰 문제점으로 각 출판사간의 감상곡의 수록, 감상방법이 각각 다르게 하였기 때문에 직접적인 감상 경로가 없다는 것이다. 이로 인해 어느 교과서로 학습 하였냐 에 따라 학습자 개인의 학습효과에 차이를 보일 수 있다.
이를 위해 교과서 저자 및 출판사와 음악 교사들이 학생들의 음악성과 창의성 신장을 위해 감상 영역에 관한 연구를 지속하여야 할 것이다.
Music comes to an understanding through an open door. We need to be ready to be inspired by beautiful emotion naturally. And the first step is improving our ability of listening correctly, that is, having a good appreciation attitude.
If music is to be meaningful and beautiful, there must be value in the work and qualification in those who are listening to. These music activities are the first part when we learn music, and we can feel strong impression through listening to sound and the opportunity of studying and discussing. This paper is intended to offer right opportunities and has significance of a guide and a good activity material for adolescent students who are open minded subjects in important period.
With relevant textbooks and literatures cited, I studied the background of education. Also by analysing changes of educational process, the seventh education course, and the direction of educational revision, I closely examined music appreciations of current eight textbooks, and had them divided into time, composers, genres, and instruments partiality in order to help understand about the sphere of appreciation. That resulted that there are no direct pathways of appreciation, in addition, the question of equality between students is appearing because the difference in choosing of music among publishers is great, which is the worst problem.
Besides, even if textbooks have the same contents, each book has its classification and terms, so makes students understood differently.
According to the results of study, to improve problems there must be the standard and range of selection of appreciation, and should be reorganized to have connection from the basis step to the deepening step of appreciation. And at the same time have to offer the opportunity of direct appreciation so as to be music which can open minds and breathe warm reverberation together.
Like a saying, "Let them hear before teaching music.", We must have responsibilities as active subjects who understand and express for ourselves to do the best in acting of the education which moves people's minds.
There is no other thing that affects people's feelings better than music. So we enjoy great pleasure in it.
Alternative Title
A Study on Comparison and Analysis of Music Curriculum in High School by the 7th Curriculum : Focused on Western Music
Alternative Author(s)
Kim, Hyun Ji
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
이한나
Awarded Date
2008. 8
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적 = 1
2. 연구의 방법과 한계점 = 2
Ⅱ. 이론적 배경 = 3
1. 음악과에서의 감상교육 = 3
2. 제7차 음악과 교육과정 = 9
Ⅲ. 고등학교 8종 교과서 감상 영역 분석 = 15
1. 교과서 구성에 따른 감상영역 = 15
2. 시대별 = 27
3. 작곡자별 = 30
4. 장르별 = 33
Ⅳ. 결론 = 38
참고문헌 = 40
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김현지. (2008). 제7차 교육과정에 의한 고등학교 음악교과서 감상영역 비교ㆍ분석연구
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/4891
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236660
Appears in Collections:
Education > Theses(Master)(교육대학원)
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